logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

15. konkurs Galerii Plakatu AMS: Wyniki

   30.12.2014, przeczytano 2633 razy
strzałkistrzałka
Agnieszka Ziemiszewska

W 15. konkursie Galerii Plakatu AMS zorganizowanym pod hasłem Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? zwyciężył Adrian Gruszecki, student III roku Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie plakatu, który będzie głosem w dyskusji na temat przestrzeni publicznej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/15.-konkurs-galerii-plakatu-ams%3A-wyniki,23582,artykul.html

Dlaczego ten plakat? Bo to dobry pomysł, inteligentnie sformułowany komunikat oraz prosta forma i odpowiedni graficzny język – mówi Janusz Górski, profesor ASP w Gdańsku, kurator konkursu. – Wybraliśmy projekt, który oparty jest na dobrym pomyśle. Metalowe kolce, którymi okleja się gzymsy i wnęki budynków, żeby ochronić je przed odchodami gołębi, zostały przytwierdzone do ławki. Ławki zwykłej, jakich wiele w parkach i na skwerach. Tylko te monstrualne kolce kłują nas w oczy. Autor plakatu nie wyjaśnia, kto i dlaczego je przytwierdził. Może zrobił to nazbyt gorliwy administrator, by ochronić ławkę przed zniszczeniem, a może ławka przeznaczona jest wyłącznie dla wybranej grupy użytkowników i jest to sposób na odpędzenie od niej bezdomnych.

Brak wyraźnej tezy to druga zaleta tego projektu. Dobry plakat społeczny nie powinien wskazywać jedynego słusznego rozwiązania, nie może być propagandową agitką. Nikt z nas nie lubi być do czegoś przymuszany, nawet jeżeli zgadza się z apelem. Dlatego najlepsze plakaty społeczne ograniczają się do przedstawienia problemu, zachęcają do myślenia, do zadawania pytań i samodzielnego szukania rozwiązań.

Trzecią ważną zaletą pracy jest jej lapidarność. Nagrodzony plakat nie potrzebuje ani jednego słowa komentarza i jest tak prosty i czytelny, że odbiorca może poznać jego treść w kilka sekund – wyjaśnia Janusz Górski.

 
Do konkursu zgłoszono 530 projektów. Oprócz nagrody głównej przyznano pięć wyróżnień, które otrzymali:

  • Agnieszka Cieślikowska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • Patryk Klos, student Limerick School of Art. And Design w Irlandii
  • Hanna Sitarz, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
  • Jakub Szymański, absolwent Politechniki Gdańskiej
  • Agnieszka Ziemiszewska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Warszawie


Nagrodzone plakaty w styczniu 2015 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce.

Oprócz głosowania jurorów, finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 23 grudnia 2014. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 15 stycznia 2015 r.

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

  • Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
  • Wojciech Dagiel, dyrektor kreatywny i partner w agencji Lvov,
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
  • Paweł Krzywda, grafik projektant, wykładowca ASP w Katowicach, członek zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej,
  • Jerzy Porębski, projektant, profesor ASP w Warszawie,
  • Bogna Świątkowska, dziennikarka, promotorka kultury, prezeska Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana,
  • Michał Wybieralski, redaktor naczelny „Gazety Stołecznej”.

Galeria: Galeria Plakatu AMS - 15. Edycja

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Agencja eventowa El Padre już po raz czwarty zdobyła tytuł Agencji Roku w konkursie organizowanym przez Meeting Planner. Z uroczystej gali rozdania nagród zespół wrócił również ze statuetką w kategorii Kongres.
Transform Awards: 5 londyńskich statuetek dla Touchideas
Agencja Touchideas zdobyła aż pięć statuetek podczas jubileuszowej XV edycji międzynarodowego konkursu Transform Awards 2024, który zakończył się właśnie w Londynie.
Zwycięzcy Sony World Photography Awards 2024
Podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, które ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w...
Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764