logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Europejska i polska branża PR wg European Communication Monitor 2015

  PR 29.06.2015, przeczytano 1590 razy
ilustracjastrzałka

Europejskie firmy i organizacje poświęcają coraz więcej czasu na badanie efektów swoich działań PR-owych w mediach masowych. W praktyce jednak wciąż nie wykorzystują w pełni tych wyników przy planowaniu dalszych aktywności. To tylko jedne z wielu ciekawych wniosków, jakie płyną z zakończonych właśnie badań „European Communication Monitor (ECM) 2015”. Jak na tym tle przedstawia się kondycja polskiej branży PR?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/europejska-i-polska-branza-pr-wg-european-communication-monitor-2015,25284,artykul.html

W tegorocznym ECM wzięło udział ponad 2200 specjalistów PR z 41 krajów z całej Europy. Nie brakowało wśród nich reprezentantów z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Turcji, Ukrainy, czy Polski.

Niezbadany szum i znaczenie mediów

– Wyniki ECM pozwalają przyjrzeć się bliżej temu, jak na przestrzeni lat rozwinęła i rozwija się europejska branża PR. Pomimo szerokiej kampanii informacyjnej, w Polsce nie udało się uzyskać wystarczającej liczby ankiet pozwalającej na przeprowadzenie pełnej analizy rynku i porównanie  go z europejskimi odpowiednikami – mówi dr hab. Waldemar Rydzak, adiunkt w Katedrze Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, a jednocześnie prezes zarządu Prelite Public Relations, który jest koordynatorem badań na polskim rynku. – Niska responsywność ze strony polskiej branży PR może wiązać się z ogólnoeuropejskim, stosunkowo sceptycznym podejściem do sfery badań PR. Z wyników ECM wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat trendy w zakresie ewaluacji działań nie uległy tak naprawdę zmianie. Podejmując aktywność w tej dziedzinie, większość specjalistów koncentruje się na wykorzystaniu mediów i wywołaniu tak zwanego „szumu”, a nie rzeczywistym dotarciu do grup docelowych i pomiarze ekonomicznych efektów – dodaje.

Ciekawy wniosek dla polskiej branży PR płynie również z analizy prognoz odnośnie znaczenia mass mediów w najbliższej przyszłości (trzyletnia perspektywa). Zdaniem ponad 46% specjalistów z Europy Wschodniej (do grona których zaliczeni zostali polscy respondenci), media masowe w dalszym ciągu będą miały znaczenie w kreowaniu opinii publicznej. Jeszcze większą rolę przypisują oni mediom interaktywnym należącym do danej marki (tzw. owned media): stronom korporacyjnym, fanpage’om na Facebooku, kanałom Youtube etc. Takiego zdania jest niemal 55% specjalistów. W obu przypadkach są to najwyższe rezultaty w Europie.

Zintegrowana komunikacja i rozbieżna współpraca

Coraz większa (ponad 80%) liczba europejskich respondentów widzi także potrzebę prowadzenia zintegrowanej komunikacji. Dotyczy to nie tylko odpowiedniego połączenia jej ze strategią biznesową, ale przede wszystkim wykorzystania różnorodnych narzędzi – nie tylko tych tradycyjnych, ale również internetowych.

– Nie od dziś wiadomo, że obecność w internecie i w mediach społecznościowych jest obowiązkowa, aby zaistnieć w świadomości grup docelowych, czy konsumentów,. Obserwując polski rynek, można zauważyć, że coraz większej liczbie firm i organizacji zależy na tym, by łączyć aktywność offline z działaniami online, wykorzystując przy tym coraz nowsze narzędzia – dodaje Waldemar Rydzak. 

Wyniki badań wskazują też na to, na co wielu specjalistów PR zwraca uwagę już od dłuższego czasu – rozbieżności we współpracy między korporacjami a agencjami PR. Podczas gdy przedstawiciele firm argumentują, że w wielu przypadkach agencje nie znają w pełni ich specyfiki, druga strona podkreśla, że częstszą przyczyną niepowodzeń są niejasno sprecyzowane cele i oczekiwania. – Niezależnie od przyczyny rozbieżności we współpracy warto pamiętać, że największą rolę odgrywa odpowiednia komunikacja i wzajemna wymiana doświadczeń między klientem i agencją. Wspólne ustalenie celów i szczegółów działań pozwala osiągnąć efekt synergii i jeszcze lepiej dopasować się do branży, w której funkcjonuje dana firma – podkreśla Waldemar Rydzak.

Międzynarodowe badanie „European Communication Monitor ” realizowane jest co roku od 2007 r. Ma na celu analizę aktualnej kondycji oraz praktyk w zarządzaniu komunikacją w biznesie, a także określenie zagrożeń, możliwości oraz trendów rozwoju tego sektora w najbliższych latach. Badania ECM są realizowane i nadzorowane przez zespół profesorów z renomowanych europejskich ośrodków akademickich w silnym zaangażowaniu European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) oraz European Association of Communication Directors (EACD) wspierane przez Prime Research International – firmy specjalizującej się w badaniach związanych ze strategicznym komunikowaniem.

Pełne wyniki European Communication Monitor 2015 są dostępne na stronie:

www.communicationmonitor.eu

Źródło: Prelite Public Relations

www.prelite.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764