logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Big Data po polsku

  PR 07.11.2014, przeczytano 1727 razy
ilustracjastrzałka

Analiza Big Data, choć pojawiła się przed kilkoma już laty, przeżywa obecnie medialny renesans. Korporacje kusi zwiększeniem zysków i zdobyciem przewagi nad konkurencją, konsumentów straszy uporczywą inwigilacją. Jednak jak twierdzą autorzy książki „Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie”, aby umiejętnie korzystać z zasobów informacji niezbędne są wiedza i odpowiednie narzędzia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/big-data-po-polsku,23164,artykul.html

Big Data traktowana jest przez przedsiębiorców jak święty Graal, którego zdobycie umożliwia poprawę skuteczności procesów biznesowych, pozwala lepiej zrozumieć potrzeby obecnych i potencjalnych klientów. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ systemy analizy biznesowej potrafią z wysoką skutecznością nie tylko określić lojalność klientów czy częstotliwość dokonywania zakupów, ale także przewidywać, których klientów możemy potencjalnie stracić, którzy mają potencjał, kiedy kierować do nich oferty i jakich produktów lub usług będą w danym momencie poszukiwać. Ze względu na rosnącą popularność zjawisko to jest coraz częściej opisywane przez ekspertów. Victor Mayer-Schönberger oraz Kenneth Cukier w swojej książce „Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie” upatrują w analizie dużych wolumenów danych kolejnej historycznej zmiany, która wpłynie nie tylko na gospodarkę, ale również na politykę, naukę i społeczeństwo. 

Jak to działa?

Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji wykorzystywane przez narzędzia służące do analizy języka naturalnego przypominają sposób uczenia się człowieka. Algorytmy ‘trenowane’ są na próbkach tekstów, a następnie dopiero wykorzystywane w praktyce. Systemy te potrafią uwzględniać specyfikę fleksji, konstrukcji zdań, gramatyki, a nawet związków frazeologicznych charakterystycznych dla danego języka- wyjaśnia Katarzyna Głowińska, współtwórczyni systemu specjalizującego się w komputerowej analizie języka polskiego Applica - Dzięki równoczesnej analizie semantycznej tekstu na poziomie różnej wielkości segmentów: całych wypowiedzi i elementarnych zdań, możliwe jest uchwycenie głębokiego wydźwięku wypowiedzi, nawet w przypadku specyficznych form jak podwójne zaprzeczenie, zdania przeciwstawne, powtórzenia. 

Gdzie chmura tagów nie wystarczy

Najpopularniejsze systemy analizy danych tekstowych w języku polskim opierają się na wyszukiwaniu słów kluczowych. Nie są to jednak narzędzia wystarczająco skuteczne, ponieważ nie potrafią określać kontekstu wyrażeń, co rodzi błędne interpretacje. Przykładowo zdanie: zrobiłam dzisiaj piersi drobiowe według Magdy Gessler. Wyglądają atrakcyjnie, wpadnij. Tradycyjne systemy opierające analizę o chmurę tagów mogą wyłowić zlepek słów: piersi, atrakcyjne, Magda Gessler sugerując kontekst plotkarski. Inteligentne systemy analizy języka naturalnego interpretują powiązania słowne, więc jasno zrozumieją powyższą wypowiedź jako zaproszenie na obiad. Dzięki precyzyjnej ocenie wydźwięku treści językowej uzyskujemy skuteczne narzędzie do segregowania wiadomości, dając pełny obraz na temat intencji nadawcy.

Moc możliwości

Systemy analizy języka naturalnego mają wszechstronne zastosowanie. Choć najczęściej z rozwiązań tego typu korzystają firmy obsługujące klienta masowego (banki, firmy telekomunikacyjne, call center etc.), coraz częściej są doceniane przez małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące biznes w Internecie (sklepy internetowe, usługi online). Najczęściej są wykorzystywane jako nieinwazyjne źródła wiedzy na temat opinii o produkcie lub marce w planowaniu strategii marketingowych produktu. Jak podsumowuje Piotr Surma z Applica, inteligentne systemy analiz językowych pozwalają ocenić atrakcyjność produktu na tle oferty konkurencji, zweryfikować jego przydatność i percepcję ceny widzianą okiem konsumentów. Idąc dalej umożliwiają badanie potrzeb konsumentów, tak niezbędne do precyzyjnego planowania kampanii reklamowych. Umożliwiają dostosowanie treści reklamowych i czasu ich emisji adekwatnie do zapotrzebowania poszczególnych konsumentów. Przykładowo bank, którego klient ogłasza w mediach wyjazd na egzotyczne wakacje, może zaproponować mu usługi internetowego kantoru walutowego. To także doskonały sposób poznania satysfakcji konsumentów w odniesieniu do realizowanych usług, który pozwala na przewidywanie ich ew. rezygnacji lub innych potencjalnych sytuacji kryzysowych. 

W Polsce dynamicznie wzrasta świadomość konsumentów jeśli chodzi o potrzeby komunikacyjne w kontaktach z markami i ich producentami, dlatego rozwiązania usprawniające je i umożliwiające lepsze zrozumienie potrzeb potencjalnych klientów mają olbrzymi potencjał. 

Joanna Jastrzębska, Marketing & PR Director

Źródło: Veneo

www.veneo.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764