logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

CASE STUDY: Jak powstał design Cydru Lubelskiego

  PR 17.02.2015, przeczytano 4208 razy
ilustracjastrzałka

- Jeśli w Cydrze Lubelskim są same jabłka, to i projekt jego opakowania musiał to podkreślić. Stąd na etykiecie pojawiają się trzy symboliczne jabłka, które potwierdzają, co jest esencją napoju. Białe tło, wycisza i uspokaja całość. Działa jak passe partout, pozwalając skupić uwagę konsumenta - o projekcie opakowania Cydru Lubelskiego, najpopularniejszego cydru w Polsce, opowiadają przedstawiciele pracowni Brandy Design.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-powstal-design-cydru-lubelskiego,23972,artykul.html

Za wcześnie na cydr

Kiedy w 2010 roku pierwszy raz podchodziliśmy w pracowni Brandy Design do tematu cydru za wzór braliśmy te funkcjonujące we Francji - lekkie, bezpretensjonalne, lokalne wina owocowe. Pomysłem klienta było przedstawienie nowego na polskim rynku napoju alkoholowego jako właśnie takiego, który mógłby kojarzyć się z prostą przyjemnością, importowaną zgodnie ze wzorcami z Zachodu. Jednakże, podczas badań okazało się, że konsumenci odrzucają cydr jako napój zbyt bliski w skojarzeniach z tanim winem. I dla nas i dla klienta oznaczało to tylko jedno, że Polacy nie są jeszcze gotowi na ten alkohol, pomimo faktu, że Polska była największym eksporterem jabłek w Europie. 

Dwa lata później…

Do konceptu cydru powróciliśmy w 2012 roku. W tym czasie wiele się zmieniło – pojawiło się coraz więcej nowoczesnych trendów związanych z zarówno z żywieniem, jak i pomysłami na spędzanie czasu wolnego. Silnym czynnikiem była m.in. fala reemigracji. Same jabłka również miały się doskonale - Polska utrzymywała pozycję europejskiego lidera. Wreszcie ważnym, bezpośrednim impulsem decydującym o powrocie do projektu cydru było - także dla klienta - obniżenie od 1 stycznia 2013 roku stawki akcyzy na ten napój.  Tym razem w pracowni marki Brandy Design pojawił się brief z wyraźnym zaznaczeniem, że powinien to być polski cydr. Koncept klienta zakładał stworzenie napoju lokalnego, wolnego od zachodnich inspiracji. Moment dla takiego projektu wydawał się doskonały, co pokazywał też sam rynek piw, gdzie konsumenci coraz chętniej poszukiwali marek lokalnych, podkreślających dumę z tradycyjnego wyrobu i oryginalność receptury. 

Trzy drogi do trzech jabłek

Dla nas jako projektantów drugie podejście do cydru, wiązało się z wieloma pytaniami. Na przykład tym, jak cydr powinien być przedstawiany w swojej lokalności i naturalności? W związku z tymi pytaniami przygotowaliśmy do rozwoju szereg projektów, które wspólnie z klientem podzieliliśmy na 3 kierunki koncepcyjne: „Nasz regionalny”, „Liczy się jakość i kompetencja” i „No to cydr!”. 

Każdy z nich w sposób odmienny odpowiadał na te pytania. „Nasz regionalny” podkreślał związki z sadownictwem i dawał upust polskiej fascynacji regionalizmami. W jednym z projektów pojawiła się nawet wstęga nietypowo oplatająca szyjkę butelki. W „Liczy się jakość i kompetencja”  zależało nam na przedstawieniu cydru jako produktu wykonanego z mistrzowską  precyzją  i szlachetnego w smaku. Wprowadziliśmy nawet herb i historyczne odwołania, rezerwowane zwykle dla win. 

Jednakże żaden z tych konceptów nie pozwalał nam ująć w pełni proponowanego pozycjonowania cydru, jakim było umieszczenie go pomiędzy piwem a winem, jako niezobowiązującej alternatywy. Konceptem, na który postawiliśmy, był więc ten ostatni: „No to cydr!”.

„Jeśli spojrzeć na półki sklepowe, większość opakowań i etykiet alkoholi jest niezwykle bogatych w formie. Pełno w nich pobłysków, różnorodnych czcionek i kolorów. Zgromadzone razem krzyczą, wprowadzają chaos, w efekcie czego konsument może być zagubiony. Dotyczy to również marek, które silą się na regionalizmy, wtedy mamy przede wszystkim: dworki, klasztory i inne potwory. Rzadko kiedy wpływa to na szczerość marki i klient, ten nowoczesny, coraz rzadziej daje się na to nabrać - mówi Maciej Konopka, dyrektor kreatywny pracowni marki Brandy Design - Koncept „No to cydr!” miał dać temu chaosowi odpór. Postawiliśmy na minimalizm, który miał gwarantować marce spójność. Jeśli w cydrze są same jabłka, to i projekt musiał to podkreślić. Stąd na etykiecie pojawiają się trzy symboliczne jabłka, soczyste i świeże. Potwierdzają, co jest esencją napoju. Białe tło, które wybraliśmy, wycisza i uspokaja całość, zwłaszcza, gdy butelkę ustawimy na półce z innymi trunkami. Biel działa tu jak passe partout, pozwala wyabstrahować markę z całego chaosu i skupić uwagę konsumenta”.

Do fundamentalnych decyzji klienta należał również wybór barwy i kształtu butelki, które miały podkreślić naturalność, nowoczesność, a także przyciągnąć uwagę konsumentów w otoczeniu marek piwa. Podczas badań konsumenckich zwyciężyły rozwiązania zgodne z rekomendacjami agencji. Wygrała więc zieleń. Lekkość projektu momentalnie wyróżniła Cydr Lubelski, dając naturalne skojarzenie ze świeżością i orzeźwieniem. 

„Prosty, jednoelementowy krój czcionki Mensch (logo) na czystym tle w towarzystwie symbolicznych jabłek, wzmacnia ten efekt. Spójną całość tworzą: biała etykieta, czytelne, proste logo, trzy jabłka oraz złota folia wtłoczona za pomocą hot-stampingu” – podkreśla projektant Krzysztof Szwedowski

„Z tą złotą folią wiąże się dłuższa historia. Wstępnie planowaliśmy użyć grubego papieru widocznymi włóknami dla etykiety. Wtedy też złota linia wyróżniałaby się jeszcze bardziej. Jednakże, w drodze dyskusji wokół upraszczania, redukowania i dostosowania projektu do założonej idei nowoczesnego minimalizmu, zrezygnowaliśmy z tego elementu – dodaje Maciej Konopka - Pozostała tylko złota folia. Ona dodaje samemu projektowi, jako delikatny akcent, jakości i uszlachetnia opakowanie”. 

No to cydr!

W badaniach przeprowadzonych w 2013 roku werdykt był jednoznaczny. Wygrał koncept „No to cydr!” Właśnie ten projekt został uznany za: nowoczesny, lokalny, polski, naturalny i orzeźwiający. Spełnił więc wszystkie zakładane przez klienta kryteria. Pozostała już tylko nazwa – i tu wyręczył nas sam konsument, ponieważ nazwa Cydr Lubelski została zaproponowana podczas realizacji badania konceptów produktowych.

“Mieliśmy wiele pomysłów na nazwę własną, na przykład Szumiel. Jednak ostatecznie Cydr Lubelski, ze swoją syntetycznością i szczerością dopełnił całości – mówi Maciej Konopka – Cydr od razu wskazuje gatunek napoju, a Lubelski, odwołuje się do lokalności, ale też podkreśla dumę regionu, czyli właśnie sadownictwo. Krótko, przejrzyście, jabłkowo.”

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764