logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

E-commerce: firmy skontrolują się same? W przeciwnym razie grożą im wysokie kary

  PR 22.01.2015, przeczytano 777 razy

Z początkiem stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych. Nowe przepisy rodzą jednak pytania i wątpliwości, m.in. odnośnie niejasnej roli, jaką ma teraz pełnić administrator bezpieczeństwa informacji (ABI). Za niedostosowanie się do nowych regulacji grozi nawet 2 lata pozbawienia wolności i utrata 10 proc. przychodów za ubiegły rok. Jak wdrożyć nowe przepisy prawne w e-sklepie i serwisie internetowym?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/e-commerce%3A-firmy-skontroluja-sie-same-w-przeciwnym-razie-groza-im-wysokie-kary,23724,artykul.html

Główne zmiany w zakresie przepisów o ochronie danych osobowych dotyczą sprecyzowania zadań i wymogów stawianych administratorowi bezpieczeństwa informacji (ABI). Zmianie uległy również zasady rejestracji zbiorów danych osobowych. Nowe przepisy wprowadzają też ułatwienia dla polskich sklepów i serwisów działających na rynkach zagranicznych.

Kto teraz odpowiada za ochronę danych osobowych w firmie?

Ustawa o ochronie danych osobowych przed nowelizacją zawierała tylko jeden przepis odnoszący się do administratora bezpieczeństwa informacji, będącego osobą odpowiedzialną za przestrzeganie zasad ochrony danych wrażliwych w firmie. W myśl art. 36 ust. 3, administrator danych (firma lub jej właściciel) wyznaczał osobę nadzorującą przestrzeganie zasad ochrony danych albo sam wykonywał te zadania. Przepisy nie określały jednak jego szczegółowego zakresu obowiązków i odpowiedzialności. 

– Z jednej strony brak jasno sprecyzowanych zasad oznaczał dla firm dużą swobodę działania. Jednak z drugiej strony przedsiębiorca, będący administratorem danych, nie mógł być pewien, czy zastosowane przez niego rozwiązania prawne na pewno są prawidłowe. Tymczasem konsekwencje nieprawidłowości w przetwarzaniu danych osobowych są bardzo poważne, od kary grzywny, do kary pozbawienia wolności do  2 lat – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Nowe przepisy dokładniej określają rolę, zakres zadań i odpowiedzialności ABI.

Nowe obowiązki dla serwisów internetowych i e-sklepów

Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji należy teraz kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, tworzenie opracowań i przygotowywanie dokumentacji (Polityka Bezpieczeństwa czy Instrukcja zarządzania systemem informatycznym) oraz prowadzenie rejestru zbiorów przetwarzanych danych. Osoba pełniąca to stanowisko musi spełniać określone wymogi: posiadać pełną zdolność do czynności prawnych, korzystać z pełni praw obywatelskich, dysponować odpowiednią wiedzą w zakresie ochrony danych osobowych i nie być karana za umyślne przestępstwo. Co ważne, rolę ABI może pełnić również sam przedsiębiorca, jeśli jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą albo zlecić ją zewnętrznej firmie.

Dla kogo pracuje administrator bezpieczeństwa informacji?

Przedsiębiorcy, którzy powołają ABI, muszą pamiętać o zgłoszeniu tego faktu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Warto dodać, że rejestr administratorów jest jawny. Nowe przepisy budzą jednak pewne wątpliwości. – Z jednej strony ABI będzie pracownikiem serwisu lub sklepu internetowego, a z drugiej będzie musiał kontrolować swojego pracodawcę, niejako „w zastępstwie” GIODO. Ponadto brak konieczności rejestracji zbiorów danych osobowych, nie oznacza, że obowiązek ten zostanie zniesiony całkowicie. Firmy, które zgłosiły ABI, nadal będą musiały zgłaszać bazy zawierające dane wrażliwe, takie jak pochodzenie rasowe i etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne, stan zdrowia, itp.) – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Nowe prawo więc tylko teoretycznie ogranicza liczbę formalności.

Będzie łatwiej działać globalnie

Coraz więcej firm i organizacji w Polsce działa na rynkach zagranicznych, poza Europejskim Obszarem Gospodarczym np. w USA czy w Indiach. W krajach tych mogą obowiązywać inne zasady ochrony danych osobowych. Do niedawna, gdy dane państwo nie zapewniało na swoim terytorium odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, polski przedsiębiorca każdorazowo potrzebował zgody od GIODO na przekazanie informacji osobowych do tego kraju. Nowelizacja ustawy zniosła ten wymóg pod warunkiem, że administrator zapewni odpowiednie zabezpieczenia chroniące prywatność. W tym celu będzie mógł zastosować standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską, odnośnie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. Inną możliwością będzie wdrożenie prawnie wiążących reguł, wraz z polityką ochrony danych osobowych, nazywanych też "wiążącymi regułami korporacyjnymi", które zostały zatwierdzone przez GIODO.

Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych przyniosła kilka pozytywnych zmian dla serwisów i sklepów internetowych. Na pewno ułatwiła pracę przedsiębiorcom zbierającym dane, którzy działają na rynku globalnym. Pomocne jest również uściślenie obowiązków i wymogów stawianych osobie zatrudnionej na stanowisku administratora bezpieczeństwa informacji. Z drugiej strony niejasny stosunek ABI, stojącego pomiędzy pracodawcą a GIODO, budzi wątpliwości i szereg pytań.

Źródło: Praktycy.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764