logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Firmy z sektora MŚP chcą zmian w systemie podatkowym i ZUS

  PR 20.08.2013, przeczytano 1917 razy
ilustracjastrzałka

Aż 43 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wymienia konieczność zmiany w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym jako najważniejszy czynnik, który ułatwiłby im prowadzenie działalności gospodarczej – wynika z badania Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/firmy-z-sektora-msp-chca-zmian-w-systemie-podatkowym-i-zus,19481,artykul.html

Przebadane firmy zapytano o ich propozycje i pomysły, które mogłyby polepszyć sytuację małych i średnich przedsiębiorstw na rynku (pobierz pełen raport). Przedstawiciele firm w swoich odpowiedziach najliczniej postulowali konieczność wprowadzenia zmian w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym (43,6 proc.). Nie brakowało także konkretnych propozycji tych zmian, jak np. całkowita likwidacja ZUS na rzecz indywidualnego ubezpieczenia zdrowotnego i samodzielnego odkładania na emeryturę. Również w kwestii podatków przedsiębiorcy bardzo licznie domagali się wprowadzenia „sensownego” mechanizmu, który umożliwiłby im niepłacenie podatku dochodowego i VAT od niezapłaconych faktur.

To, że firmy z sektora MŚP najczęściej postulują zmiany w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym nie jest chyba dla nikogo niespodzianką. ZUS to przecież zmora małych firm. Cytując jednego z ankietowanych - 'co rok większa kwota i nic z tego nie ma, a i emerytur też nie będzie!'. Kolejną bolączką MŚP jest nieterminowe płacenie za faktury, co szczególnie często praktykują duże firmy wobec mniejszych partnerów. Dla nich rachunek na 5 tys. zł to niewielka kwota, którą można zapłacić kiedy indziej. Dla małej czy mikro firmy to często cały dochód na miesiąc, z którego jeszcze trzeba opłacić ZUS, podatek VAT i podatek dochodowy, bez względu na to czy płatność się otrzymało, czy też nie. Poprawa prawa w tym obszarze to konieczność” - komentuje Michał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, twórcy portalu Firmy.net.

Kolejne wskazywane bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej związane są z budowaniem relacji pomiędzy administracją a biznesem. Rozwiązaniem trudności w tym zakresie, zdaniem badanych, mogłoby być: ograniczenie procedur biurokratycznych, a zwłaszcza cyfryzacja urzędów (10,9 proc.), większy dostęp do środków z UE (1,4 proc.) oraz poprawa wizerunku przedsiębiorców, w tym promocja wśród samej administracji roli i znaczenia biznesu w budowaniu sytuacji społeczno-gospodarczej (1,0 proc.).

Inne rozwiązania mogące poprawić relacje administracja-biznes i jednocześnie wspierać przedsiębiorczość powinny dotyczyć: zmiany prawa w zakresie zamówień publicznych (0,6 proc.), a także wykorzystania wzorów skutecznych rozwiązań stosowanych w innych krajach w zakresie współpracy administracji z biznesem oraz stosowanych regulacji podatkowych i ubezpieczeniowych (0,3 proc.). Przebadani przedsiębiorcy w sposób bardzo umiarkowany deklarowali swoje niezadowolenie z polityki realizowanej przez rząd (4,7 proc.) oraz z jego zbyt dużej ingerencji w działalność gospodarczą (1,0 proc.).

Z innych pomysłów firm na poprawienie własnej sytuacji warto wymienić: wzrost innowacyjności firm, skupienie ich działalności na specjalizacji,  likwidacja/ograniczenie szarej strefy oraz łatwiejszy dostępu do kredytów i środków z UE.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że liczną grupę stanowili przedsiębiorcy, którzy nie potrafili wskazać czynników, które sprzyjałyby prowadzeniu przez nich działalności gospodarczej (20,4 proc.).

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2013 roku z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz. W badaniu wzięło udział 2393 przedstawicieli przedsiębiorstw, które są zarejestrowane w jednym z największych internetowych katalogów branżowych – Firmy.net, umożliwiającym kompleksową promocję firm w internecie. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny. Raport z badania – obejmujący także wyniki nastrojów gospodarczy przedsiębiorstw oraz ich plany dotyczące pozyskiwania funduszy z UE – można pobrać pod adresem: http://firmer.pl/raport-nastrojeMSP-1polrocze2013.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764