logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Fotografie w bankach zdjęć: Rights Managed czy Royalty Free?

  PR 06.10.2014, przeczytano 7682 razy
ilustracjastrzałka
Zdjęcie RM Matt Bird / Corbis / FotoChannels

Wydawcy, graficy, marketerzy, twórcy stron internetowych czy autorzy blogów coraz chętniej ilustrują tworzone przez siebie treści fotografiami pobieranymi z banków zdjęć. Wyszukanie właściwego zdjęcia w zasobach banku zdjęć jest stosunkowo łatwe, a większość czołowych banków zdjęć oferuje możliwość szybkiego zakupu i samodzielnego pobrania zdjęć w trybie on-line. Lecz co właściwie oznacza „zakup zdjęcia”? W jaki sposób nabywca może korzystać ze zdjęcia?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/fotografie-w-bankach-zdjec%3A-rights-managed-czy-royalty-free,22817,artykul.html

Fotografie, jako przejaw działalności twórczej, podlegają postanowieniom „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”. Właścicielem zdjęcia, czyli posiadaczem autorskich praw majątkowych i osobistych do danego zdjęcia, zostaje - z chwilą wykonania zdjęcia - jego autor. Autor może „sprzedać” zdjęcie, to znaczy przenieść swe autorskie prawa majątkowe na inną osobę lub je „wypożyczyć”, to znaczy zezwolić innej osobie na korzystanie ze zdjęcia w określony sposób, mówiąc inaczej, udzielić licencji na korzystanie ze zdjęcia.


Zdjęcie RF: Jan Pietruszka / Photogenica

Zazwyczaj, banki zdjęć uzyskują od autorów prawa do korzystania z fotografii poprzez udzielenie licencji. Oznacza to, że autorzy pozostają właścicielami zdjęć (autorskich praw majątkowych), jedynie udzielając bankom zdjęć zezwolenia na korzystanie ze zdjęć w ustalonym zakresie. Zakres ten obejmuje oczywiście prawo do dalszego licencjonowania, czyli do udzielania klientom banków zdjęć odpłatnych zezwoleń na korzystanie ze zdjęć. W zamian za udzielenie zezwolenia, autorzy otrzymują od banków zdjęć należności licencyjne (tantiemy), naliczane najczęściej jako procent od kwoty uzyskanej od klienta banku zdjęć.

Kupując zdjęcie w banku zdjęć, nabywca nie uzyskuje prawa własności zdjęcia, lecz jedynie licencję, czyli prawo do korzystania ze zdjęcia w zakresie opisanym w umowie licencyjnej. Mówimy, że nabywca jest licencjobiorcą, a bank zdjęć licencjodawcą. 

W toku historycznego rozwoju rynku banków zdjęć (zwanego też rynkiem fotografii stock, w odróżnieniu od fotografii tworzonej na konkretne zlecenie) wykształciły się dwa podstawowe modele licencjonowania zdjęć: Rights Managed (RM) oraz Royalty Free (RF).


Zdjęcie RM: Agnes Audras / Photononstop / Corbis / FotoChannels

Model Rights Managed zakłada, że sposób korzystania ze zdjęcia jest ściśle i indywidualnie określony dla każdego licencjobiorcy; definiuje się okres korzystania, geograficzny obszar korzystania (zazwyczaj dany kraj) oraz formę publikacji, w której zdjęcie zostanie użyte (np. kalendarz, ulotka, czasopismo, książka czy strona www). Nierzadko ustala się również bardziej szczegółowe warunki, np. format zdjęcia w publikacji oraz nakład publikacji. Rozszerzenie zakresu licencji np. wydłużenie okresu korzystania lub dodanie nowych publikacji, wymaga uiszczenia kolejnej opłaty licencyjnej.

Model Royalty Free zakłada, że zdjęcie może być wykorzystywane w niemal dowolny sposób przez każdego z licencjobiorców. Zezwala się na korzystanie ze zdjęcia bez ograniczeń czasowych i terytorialnych, jak również na umieszczanie zdjęcia w dowolnych publikacjach. W praktyce oznacza to, że jednorazowy zakup (uiszczenie opłaty licencyjnej), uprawnia do korzystania ze zdjęcia „na zawsze”.

Anglojęzyczny termin „Royalty Free” może być nieco mylący, nie oznacza on bowiem zdjęć bezpłatnych (czy też „wolnych od honorariów autorskich”), lecz zdjęcia licencjonowane odpłatnie, jak opisano powyżej, w wyniku czego autorzy otrzymują honoraria licencyjne. Termin pojawił się kilkanaście lat temu, w związku z działaniami niektórych agencji fotograficznych, które nabywały od autorów autorskie prawa majątkowe na zasadzie przeniesienia, stając się właścicielami zdjęć. Dlatego też, od licencji udzielanych na rzecz swoich klientów, nie musiały już odprowadzać należności licencyjnych (royalties) autorom. Choć taki model biznesowy nie jest już powszechnie stosowany, termin pozostał.

Sposób kalkulowania ceny za zdjęcie (opłaty licencyjnej) zależy od tego, w którym modelu dane zdjęcie jest oferowane. W przypadku zdjęć RF cena jest związana z wielkością pobieranego pliku; przy pobraniu pliku o niewielkich wymiarach (np. internetu) cena jest niższa niż przy pobraniu pliku o dużych wymiarach (np. dla potrzeb druku).  Cena za zdjęcie RM jest kalkulowana indywidualnie, na podstawie podanego przez licencjobiorcę zakresu korzystania, wielkość pliku nie jest tutaj brana pod uwagę, a licencjobiorca otrzymuje plik o takich rozmiarach, które spełniają warunki techniczne wynikające z uzgodnionego sposobu korzystania. Zazwyczaj, dane zdjęcie jest oferowane tylko jako RM lub tylko jako RF przez cały okres swej obecności na rynku. Nie można więc nabyć licencji w modelu RF dla zdjęcia które jest przez bank zdjęć oferowane jako RM.

Licencjonowanie RF wydaje się mniej skomplikowane od RM, można się zatem zastanawiać dlaczego model RM wciąż jest stosowany? Otóż model RM umożliwia udzielanie licencji wyłącznych, czyli zagwarantowanie, że dany klient będzie jedynym licencjobiorcą danego zdjęcia w określonym czasie i na określonym terytorium. Licencje wyłączne mogą odnosić się do wybranej branży (np. usługi finansowe), do wybranej formy publikacji (np. kalendarz, okładka książki), lub do całości zakresu korzystania (tzw. wyłączność całkowita). Licencjonowanie wyłączne jest możliwe dzięki gromadzeniu przez banki zdjęć dokładnych informacji o wszystkich udzielonych licencjach RM. Można zatem sprawdzić, czy dla danego zdjęcia nie istniałby konflikt praw pomiędzy planowaną licencją wyłączną, a aktualnie ważnymi licencjami udzielonymi na rzecz innych klientów. W przypadku zdjęć RF nie prowadzi się rejestru szczegółowych informacji o udzielonych licencjach, ponieważ każdy licencjobiorca może korzystać ze zdjęcia RF w niemal dowolny sposób. Oznacza to, że wyłączne licencjonowanie zdjęć RF nie jest możliwe.

Odpowiedź na pytanie który model licencjonowania jest korzystniejszy zależy od konkretnych potrzeb danego klienta. Zdjęcia RF sprawdzają się znakomicie w Internecie, na przykład jako ilustracje stron www, blogów czy profili w sieciach społecznościowych. Często wykorzystuje się je również w niewielkich, drukowanych materiałach promocyjnych bądź reklamowych (typu: ulotki, broszury, katalogi, itp.), a także dla dekoracji przestrzeni publicznej i prywatnej. Powyższym wykorzystaniom sprzyja nieograniczony czas i terytorium licencji RF.


Zdjęcie RF: vlue / Photogenica

Natomiast na główne motywy kampanii reklamowych lub na opakowania produktów właściwsze mogą być zdjęcia RM, ze względu na - rekomendowaną w takich sytuacjach - możliwość uzyskania licencji wyłącznej, która pozwala chronić wizerunek marki przed działaniami konkurentów.

Przykładem banku zdjęć licencjonującego zdjęcia RF jest Photogenica.pl mająca w ofercie ponad 35 milionów pozycji, w tym zdjęć, grafik, klipów filmowych i nagrań audio. Fotografie RM są udostępniane między innymi przez FotoChannels.com agencję fotograficzną oferującą miliony zdjęć kreatywnych, ilustracyjnych, prasowych, celebryckich i historycznych.

Dariusz Firszt
Prezes Zarządu FotoChannels.com
https://www.linkedin.com/company/fotochannels-com

Źródło: Photogenica.pl

www.photogenica.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764