logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Fototapeta w odcieniach szarości vs barwa na ścianie

Strona 1/2  1 2

| 17.10.2014 14:10

Witam,

w skrócie opiszę sytuację.

Wydrukowaliśmy fototapetę w odcieniach szarości. Rozłożenie brytów u klienta i awantura...

Klienta: Tapeta miała być szara a jest niebieska...
Ja: kolor ścian i barwa światła wpływają na barwę szarości, która może wpadać w zieleń, żółć, niebieski, zielony lub czerwony.

Rzeczywiście u klienta tapeta zalatywała przy oknie niebieskością... ale już na środku pomieszczenia klient widział zieloną barwę... a jego żona sypała całą paletą...

Klient widział plik na monitorze grafika i do tego się odwoływał, dlatego umówiłem się z nim, żę obejrzymy bryty w naszym biurze...

Efekt mojej obserwacji (klient dojedzie) po przyłożeniu szarej fototapety do żółtej ściany - grafika "świeci" na zielono. Po przyłożeniu do brązowego biurka zdjęcie miejscami jest czerwone.

Czy ktoś z was miał taki problem i w jaki sposób z nim sobie poradził?

brak ikonki
+ +

Mińsk Mazowiecki
wiadomości: 19
w Signs.pl od 04.12.2012
IP: 83.15.153.XXX

glarius glarius | 17.10.2014 15:10

Thrush, 2014-10-17 14:28
Efekt mojej obserwacji (klient dojedzie) po przyłożeniu szarej fototapety do żółtej ściany - grafika "świeci" na zielono. Po przyłożeniu do brązowego biurka zdjęcie miejscami jest czerwone.
Czy ktoś z was miał taki problem i w jaki sposób z nim sobie poradził?


Jeśli klient ma dylematy kolorystyczne, robię wydruk próbny z kilkoma wariantami koloru (kostki 15x15cm). Klient składa podpis na wybranym wariancie.

-----------------
Mam IP i nie zawaham się go użyć.

glarius
+ + +

Warszawa
wiadomości: 163
w Signs.pl od 28.09.2013
IP: 89.72.187.XXX

rekla-ma rekla-ma | 17.10.2014 15:10

Podobny dylemat miała moja mamusia z wyborem płytek do salonu.

W sklepie widziała je podświetlone ciepłym światłem były piekne jasnokremowe

W salonie rozłożyła wieczorem na podłodze gzie wszystkie ściany były wymalowane na biło a pomieszczenie puste.

Płytki zrobiły się nagle sino-szaro-brudno-beżowe.
No i awantura pół nocy, że jej sprzedali nie te płytki

Przy dużych wydrukach duży wpływ na odbieranie koloru ma jeszcze odległość z jakiej patrzysz na obraz.
Jak spojrzysz z 1 metra to kolor będzie inny niż np. z 4 metrów.

Reklamacje tego typu przerabialiśmy dziesiątki razy,
teraz to się już z tego śmiejemy, ale co się trzeba natłumaczyć ....



rekla-ma

rekla-ma rekla-ma | 17.10.2014 15:10

Thrush, 2014-10-17 14:28
Witam,

w skrócie opiszę sytuację.


Klient widział plik na monitorze grafika i do tego się odwoływał,




Pomijając profilowanie, odwzorowanie kolorów i tym podobne bzdety plik na monitorze miał góra 30 cm wysokości, fototapeta ma pewnie 2,5-3m wysokości.

Niech klient spojrzy na tapetę z odległości 20 metrów będzie widział to samo





(Wiadomość zmodyfikowana przez: rekla-ma dnia 17.10.2014 15:25)

rekla-ma

| 17.10.2014 15:10

Zjawisko nazywa się metameryzm i w ogromnym skrócie polega na różnym postrzeganiu barwy danego przedmiotu w zależności od rodzaju światła, którym jest oświetlone.
Zauważcie, że np we wzornikach pantone jest specjalna strona lighting indicator służąca sprawdzeniu, czy światło w jakim oglądamy wzornik nie powoduje przekłamań w odbiorze barw we wzorniku.

Wydruk w odcieniach szarości (drukowany farbami CMY) ma tendencję do ulegania temu zjawisku i nic nie jesteś w stanie na to poradzić. Możesz się tak tłumaczyć, o ile oczywiście wydruki są naprawdę prawidłowe.
Ale znając życie to profili odpowiednich nie macie i wydruki zwyczajnie mają jakiś zafarb.

Można też obejść problem metameryzmu drukując to samo z użyciem tylko czarnego tuszu (do ustawienia w RIP), niestety wówczas wydruki są bardziej ziarniste. Dlatego też wymyślono systemy wyposażone w dodatkowe kolory atramentu LK, LLK, specjalnie do wydruków w odcieniach szarości.

avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1300
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 81.6.137.XXX

| 17.10.2014 21:10

wikamkielce ma rację.
Oprócz tego, że wydruki szarości wg mnie są specyficznie trudne (miałem spore problemy ze sposobem renderingu w RIPie) to faktycznie wszystko zależy od oświetlenia. Np u mnie w kaciapurze świetlówka powoduje, że taki wydruk wygląda na fest przepyconą magentę gdy tymczasem w dziennym świetle wszystko jest ok.
Dlatego jak mam takie ******, to zawsze drukuję najbardziej "czerstwy" kawałek i jadę do klienta pooglądać razem z nim w miejscu ekspozycji.
Ot i cała historyja...

Zawsze możesz iść w zaparte, że wydruk jest git tylko światło ch***we, ale mogą nie uwierzyć

-----------------
"Myślałem, że skoro Onet.pl pobiera stąd informacja to na pewno takie informacje dostanę a zwłaszcza, że to jest internet."

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + +

Kraków
wiadomości: 3100
w Signs.pl od 18.01.2013
IP: 77.79.252.XXX

glarius glarius | 17.10.2014 23:10

Anonimek, 2014-10-17 21:43
Zawsze możesz iść w zaparte, że wydruk jest git tylko światło ch***we, ale mogą nie uwierzyć


Można wziąć dwa halogeny lub oprawę świetlówkową i pokazać.

-----------------
Mam IP i nie zawaham się go użyć.

glarius
+ + +

Warszawa
wiadomości: 163
w Signs.pl od 28.09.2013
IP: 89.72.187.XXX

| 18.10.2014 08:10

Inną opcją w stosunku do pokazywania komuś oprawy świetlówkowej w towarzystwie pary halogenów jest wyszukanie w popularnej porównywarce cen hasła 'grafilite', a następnie korzystny zakup znalezionego 'urządzenia' za kwotę zbliżoną do ceny litra atramentu i regularne używanie tego 'urządzenia' do własnej oceny barwy i dla akceptacji prac przez klientów. Minusem może być mały format ale 'walju formany' przyzwoite. Rozwiązania większe i bardziej profi to już zupełnie inne pieniądze.

-----------------
----------
API.PL Sp. z o.o. - urządzenia i materiały
do druku wielkoformatowego i sitodruku
Tel: (42) 250 55 95; Fax: (42) 250 55 94

brak ikonki
+ + +

Rąbień
wiadomości: 91
w Signs.pl od 09.09.2009
IP: 192.162.150.XXX

| 18.10.2014 09:10

wszystko spoko ale co jeśli klient - a tak najczęściej jest - nie ma oświetlenia, które jest neutralne dla wydruku, tylko jakąś marketową *******, która np podbija magentę...
I co wtedy?
"-Panie - ja ten wydruk sprawdzałem w graflajcie - masz pan ******* światło i musisz se pan je zmienić, żeby w sposób poprawny interpretować kolorystykę dostarczonej przeze mnie tapety"

A co jeśli taka szara tapeta nie dość, że oświetlona chujową świetlówką, to jeszcze aplikowana ma być w towarzystwie łososiowej tapety???

Zgodność kolorystyczna wydruku z projektem to jedno, a efekt na ścianie to drugie.

-----------------
"Myślałem, że skoro Onet.pl pobiera stąd informacja to na pewno takie informacje dostanę a zwłaszcza, że to jest internet."

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + +

Kraków
wiadomości: 3100
w Signs.pl od 18.01.2013
IP: 77.79.252.XXX

| 18.10.2014 09:10

Ja wykonałem sobie kiedyś prosty oświetlacz Led.
W jednej obudowie mam zasilacz i cztery różne moduły ledowe (takie potrójne jak do kasetonów, itp.)
Wszystkie świecą na "biało", ale każdy moduł ma inną temp. barwową. Można zapalić osobno każdy z modułów dzięki czemu raz światło jest bardziej żółte, raz bardziej niebieskie.
W bardzo łopatologiczny sposób można pokazać klientowi jaki wpływ ma rodzaj oświetlenia na odbiór barw. Całość kosztowała mnie ze 20 PLN.

Wracając do tematu oświetlajac tym wydruk w odcieniach szarości wydaje się on oczywiście lekko niebieskawy lub żółtawy, ale są to subtelne różnice. Nigdy mi się nie zdarzyło aby wydruk wpadał przy tym w magentę, zieleń itd.
Oczywiście nie sposób sprawdzić każdej kombinacji iluminantu, pigmentów z atramentu, itd.

Wracając do tematu i zaczynając od podstaw.
Czy autor wątku posiada odpowiednie profile do materiału na którym drukuje? Bo jeżeli nie to problem pewnie leży tutaj.

avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1300
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 89.70.5.XXX
Strona 1/2  1 2
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764