Public relations w Polsce do niedawna było uważane za domenę dużych firm, które przeniosły tę praktykę z bardziej rozwiniętych rynków. Dbałość o relacje publiczne coraz częściej zaczyna jednak wzbudzać zainteresowanie osób zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Kiedy koszty reklamy zaczynają przerastać ich możliwości, a działania marketingowe stają się nieskuteczne, public relations jest dobrą alternatywą zwiększania przewagi konkurencyjnej takich firm. Jak zmaksymalizować efektywność takich działań?
W przypadku małych firm działania z zakresu public relations sprowadzają się zazwyczaj do wersji basic: prowadzenia biura prasowego, budowania pozytywnych relacji z mediami, zarządzania kanałami w mediach społecznościowych oraz doradztwa wizerunkowego w szerokim rozumieniu tego sformułowania. Rzadkością są w tym przypadku rozbudowane kampanie wizerunkowe, employer branding, czy CSR. Niezmienny pozostaje jednak cel tych działań – dana marka powinna być zauważana i ceniona przez klientów.
Walcząc z czasem
Działania z zakresu public relations wymagają czasu i o ile dla każdego PR-owca jest to znana prawidłowość, o tyle nie zawsze jest ona dobrze odbierana przez klienta, zwłaszcza jeśli nie miał wcześniej do czynienia z tego typu działaniami. Zbudowanie relacji nie jest procesem, który można przeprowadzić w tydzień lub miesiąc. Wymaga on dużej konsekwencji, regularności i zaangażowania. Jeśli dla reprezentowanej przez Ciebie firmy to pierwsze doświadczenie tego typu, warto zaznaczyć na samym początku, że satysfakcjonujące efekty pojawią się nie wcześniej niż po pierwszym kwartale współpracy.
Walka z czasem dotyczy także samej współpracy. Dni, kiedy do długiej listy zadań do wykonania dochodzi jeszcze prośba o nagły komentarz od dziennikarza, zdarzają się w karierze PR-owca dość często. Ważne, aby w takich momentach zaangażowanie było także domeną osób reprezentujących firmę i dedykowanych do współpracy z agencją. Szybkość i celność przygotowanych odpowiedzi lub podpowiedzi jest ważna, jeśli nie najważniejsza w prowadzeniu wartościowych media relations.
Zbuduj wewnętrzne relacje
Zrozumienie istoty działań public relations dla osób postronnych jest często dużym wzywaniem, dlatego na samym początku warto poświęcić trochę czasu na zbudowanie relacji wewnątrz firmy. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz firmę jako wynajęta agencja, czy też jesteś PR-owcem wewnątrz organizacji – warto zakomunikować zespołowi istotę i sens twojej pracy. Połóż szczególny nacisk na to, jak ważne jest szybkie przekazywanie tobie ważnych informacji dot. działań firmy. Możesz także pokusić się o zaprezentowanie podstawowych zasad współpracy z mediami, które w przyszłości z pewnością usprawnią proces pozyskiwania informacji. Podczas przygotowywania materiału korzystasz z fachowej wiedzy pracownika? Podkreśl, jak ważna jest dla Ciebie jego pomoc – zaprezentuj mu materiał, który powstał na bazie jego wiedzy oraz wyniki medialne wygenerowane z jego pomocą.
Szeroka perspektywa i planowanie
W budowaniu długofalowych relacji kluczowy jest plan, który pozwoli realizować wszystkie działania w możliwie najbardziej efektywny sposób. Należy w nim uwzględnić zarówno duże przedsięwzięcia realizowane przez firmę, ale także pomysły na media relations w czasie, gdy w naszej organizacji nie dzieje się nic ważnego. Dobrze przygotowany plan komunikacji i harmonogram powinny także uwzględniać wszelkie inne aktywności wpływające pozytywnie na wizerunek firmy – akcje sponsoringowe, udział w wydarzeniach branżowych, działania partnerskie i patronackie etc. Perspektywa czasowa nie powinna być krótsza niż pół roku. Pamiętaj też o uczuleniu klienta na fakt, że działania realizowane wspólnie z innymi podmiotami często wymagają pewnych przesunięć w założonym harmonogramie. Przynamniej półroczna perspektywa pozwoli Ci jednak tak żonglować aktywnościami, tak aby klient czuł się cały czas zaopiekowany.
Pokaż się, wzbudź zainteresowanie, inspiruj
Największe wyzwanie, z którym należy się zmierzyć to pokonanie bariery zainteresowania mediów tematem dotyczącym naszej firmy. Zazwyczaj trudniej zaciekawić media działaniami niewielkich przedsiębiorstw, których budżety są znacznie skromniejsze, a skala dokonań mniej spektakularna, niż projektami realizowanymi przez liderów branży. Takie myślenie to zazwyczaj błąd, który już na samym początku skazuje działania na niepowodzenie. W każdej firmie jest coś ciekawego do zaprezentowania i nie należy zakładać, że akurat to, co chcemy powiedzieć, jest mniej interesujące od tego, co chcą wyrazić inni. Umiejętność doboru komunikatów oraz dedykowanych do nich grup docelowych wymaga sporo uwagi, jednak przygotowane dokładnie pozwalają osiągnąć zamierzony cel. Jeśli dodamy do tego jeszcze nietuzinkową formę, która zaskoczy odbiorców – gwarancja zauważenia, zainteresowania i zrozumienia znacznie rośnie.
Złap kontakt z właściwymi ludźmi
Kluczowe w prowadzeniu efektywnych działań w małej firmie jest zrozumienie mechanizmu działania mediów. Kierowanie odpowiednich komunikatów do właściwych grup jest gwarancją dobrych rezultatów medialnych. Jeśli więc działasz w imieniu lokalnego przedsiębiorstwa, które właśnie uruchamia nowy zakład produkcji i chciałoby się tym pochwalić – nie dla Ciebie są kontakty do kluczowych dziennikarzy biznesowych z polskich dzienników. Spróbuj zainteresować media z regionu, które chętnie dowiedzą się, jakie są powody takiej inwestycji, jak wpłynie ona na firmę oraz ile osób będzie mogło znaleźć zatrudnienie dzięki tej modernizacji. Należący do Ciebie start-up jest autorem przełomowego wynalazku, który został doceniony przez cały świat nauki? Nie bój się kontaktu z ogólnopolską telewizją, stacjami radiowymi i tygodnikami opiniotwórczymi.
Marta Grabowska,
PR Manager, VMG PR
Źródło: VMG PR