logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Pieniądze za kryptoreklamę polskim blogerom nie śmierdzą?

   14.10.2014, przeczytano 4658 razy
ilustracja

Awantura jaka rozpętała się po opublikowaniu przez yotuberów spod znaku AbstrachujeTV filmiku zawierającego nieoznaczone lokowanie produktu daje smutny obraz standardów obowiązujących w polskiej "blogosferze". Argumenty za oczywistym w tradycyjnych mediach wymogiem oznaczania materiałów promocyjnych zdają się być dla części blogerów zupełnie niezrozumiałe.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pieniadze-za-kryptoreklame-polskim-blogerom-nie-smierdza,22914,artykul.html

Przedmiotem ukrytej w filmiku reklamy jest Citroen Cactus. "Dowiedziałem się z tego odcinka, że samochód ma wzmocnione drzwi, duży komputer pokładowy, duże kanapy i schowki, szyberdach itp." - pisze na stronie antyweb.pl Grzegorz Marczak, postulując oznaczanie reklamy tego typu.

Problemu nie widzi natomiast Sylwester Adam Wardęga: "Jeśli dla Citroen'a jest to ok i jesli dla Robert Pasut, Masny Rafał i Czarek Jóźwik jest to okej to nic wam do tego" stwierdza autor głośnych ostatnio filmików z psem-pająkiem w roli głównej (pisownia oryginalna). O argumenty za oznaczaniem materiału reklamowego prosi także jeden z twórców kanału AntywebTV, Rafał Masny, który nie rozumie dlaczego miałoby to być "bardziej fair".


Postawę Masnego i jego kolegów próbuje tłumaczyć pod wpisem na antyweb.pl użytkownik mrAnderson: "Panowie z Abstrachuje nie robią filmów charytatywnie, ani ze względów tylko i wyłącznie hobbistycznych. To jest po prostu biznes jak każdy inny. Nie chwalą się tym, bo w naszym kraju większość ludzi dostaje piany z ust na wieść ile zarabia ktoś inny."

W całym tym zamieszaniu najbardziej symptomatyczny wydaje się zacytowany tu głos Sylwestra Adama Wardęgi, który nie dostrzegł chyba, że w procesie komunikacji prowadzonej przez blogerów, oprócz nich samych i utrzymujących ich sponsorów jest jeszcze ktoś trzeci - odbiorcy. Kryptoreklama narusza właśnie ich interesy - ktoś usiłuje odnieść swoje korzyści ich kosztem, bez ich zgody i wiedzy. Będący podstawą kodeksów etycznych obowiązujących dotychczas w branży reklamowej wymóg, aby reklama była serwowana w sposób pozwalający na jej odbiór z zachowaniem świadomego, kontrolowanego przez odbiorcę dystansu, traci sens, jeśli z oczu traci się odbiorcę.

"Chcemy mieć darmowy internet, darmowy YT, darmowego Facebooka? To może właśnie to będą konsekwencje tej pozornej darmowości internetu." - zastanawia się w swoim wpisie Grzegorz Marczak z antyweb.pl. Oby się mylił. Być może tak entuzjastycznie nastawieni do współpracy z blogerami marketingowcy zorientują się z czasem, że media ignorujące własnego odbiorcę są na dłuższą metę wątpliwym miejscem do lokowania czegokolwiek, w szczególności czegoś wyposażonego w tak wielki komputer pokładowy i duże kanapy...

Łukasz Łukasiewicz

redakcja Signs.pl

Źródło: Signs.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764