logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Portfolio: Zdrowe marki i ekoatmosfera w projektach Brandy Design

   22.12.2014, przeczytano 4411 razy
ilustracjastrzałka
Opakowanie Powerbread

W ostatnich latach temat ekologii i zdrowej żywności w Polsce stał się wdzięcznym zagadnieniem dla projektantów, a w finale również dla konsumentów. Rosnące zainteresowanie zdrowym trybem życia, w szczególności samym żywieniem spowodowało, że mieliśmy pełne ręce roboty. Coraz więcej firm zwracało się do nas właśnie z potrzebą przygotowania marek i opakowań dla produktów, które miały być pozycjonowane jako zdrowe, ekologiczne i nowoczesne.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/portfolio%3A-zdrowe-marki-i-ekoatmosfera-w-projektach-brandy-design,23565,artykul.html

Warto już teraz zaznaczyć, że firmy, z którymi mieliśmy okazję współpracować w tych obszarach, nie należą do wielkich graczy, stąd też ich zwrot ku rozwiązaniom wzorniczym traktować można jako przejaw świadomości i strategii, w budowania marek. Takie początkowe warunki dla współpracy w połączeniu ze zrozumieniem ze strony klientów, atutów i przewag, które może dać spójne prowadzenie marek wraz z usystematyzowaniem opakowań i rozwiązań graficznych, dało nam dużą wolność w działaniu. Sama niszowość tych firm to również wskazówka do tego jak odczytywać obecne możliwości rynku eko, które ciągle są niewielkie w porównaniu do innych sektorów.

Doświadczenie, którym chcielibyśmy się podzielić jest sumą współpracy nad takimi markami jak: Organic Drop, Organic Planet, Dobra Kaloria, MyEcoLife, Kuchnia Króla Maciusia, Otrębusie, Powerbread, Dania Babci Zosi. Te same powody, dla których możemy mówić o wolności danej projektantom, stanowiły oczywiście ograniczenia. Ten paradoks, związany z koniecznością szukania rozwiązań najprostszych i najtańszych wydaje się być stałym elementem tych projektów. A także wymusza zastanowienie się nad samym efektem osiąganym, jeśli chodzi o projektowane opakowania.

Zagadnieniem, które pojawia się jako istotne przy tak dużym doświadczeniu w pracy zmarkami stawiającymi na aspekt eko, jest sama refleksja nad wymiarem ekologiczności tych jak i pozostałych, funkcjonujących na rynku marek. W Polsce ciągle, zgodnie z wynikami badań, konsumenci nie są gotowi płacić więcej ze względów ekologicznych. Ciągle jest to obszar niezwykle zależny od aktualnej sytuacji finansowej. A prawdziwe ekologiczne opakowania są radykalne i nie idą na kompromisy, ponieważ muszą spełnić wyśrubowany warunek nie pozostawiania po sobie śladów w środowisku. A to niestety kosztuje i wpływa na koszty producenta, a tym samym na wyższą cenę produktu na półce sklepowej.

Również same oznaczenia i znaczenia certyfikatów ciągle niewiele mówią konsumentom, co doskonale wykorzystają firmy, które z przedrostka eko korzystają jak z magicznej formuły. Jako projektanci musimy być świadomi tych problemów, które bezpośrednio rzutują choćby na decyzje związane z wyborem materiałów na opakowania.  Dla samej spójności naszych propozycji, a więc i spójności marek, zawsze powinien być to materiał ekologiczny, w pełni poddający się recyklingowi i nie szkodzący środowisku. Te niestety są zwykle droższe i często nie mieszczą się w możliwościach firm.

Tym samym powinniśmy zaznaczyć, że wiele z projektów, które realizujemy lub też, które spotykamy na półkach bardziej roztacza atmosferę ekologiczności niż spełnia wyśrubowane kryteria. Projektowane opakowania mają jedynie ją podkreślić. Opakowania w ramach ekozasad, powinny uwzględniać aspekty zrównoważonego rozwoju, które na poziomie projektowania sprowadzają się do następujących rozwiązań: redukcji, recyclingu / odzysku, ponownego użycia, biodegradowalności i napędzania pozytywnych zmian w zwyczajach konsumentów. Najłatwiej, jak widać po naszych realizacjach, przy określonym i skromnym budżecie o te pierwsze, odsłaniające same produkty. Ograniczenia natomiast nie muszą dotyczyć samych produktów, które zwykle wykazują się odpowiednią certyfikacją.

Zanim opowiemy o naszych doświadczeniach z markami związanymi ze zdrową żywnością, trzeba oddać sprawiedliwość początkom naszych ekorealizacji. Pierwszą z nich była nowatorska na polskim rynku marka chemii domowej Organic Drop, tworzona ze 100% organicznych składników. Dla firmy Nogo przygotowaliśmy: logo, wizerunek i serię opakowań.

Charakterystyczną stroną tego projektu była rezygnacja ze zdjęć czy demo użycia. Całość komunikacji zapewniała tu kolorowa czcionka i biel opakowań. Interesującym aspektem przy pracy nad Organic Drop było nazewnictwo: na opakowaniach pojawiły się imiona takie jak: Dawid, Sara czy Goliat. To nie była nasza decyzja, a zobowiązanie producenta wobec wynalazcy i właściciela patentu, który tak właśnie nazywał stworzone przez siebie mieszanki. Już przy tej pierwszej ekologicznej realizacji, spotkaliśmy się z ograniczeniami budżetowymi, a zarazem odwagą klienta, by atutów marki szukać po stronie graficznej.

Drugim przykładem i zarazem pierwszym z kategorii spożywczych jest Organic Planet, dla której mieliśmy stworzyć estetyczne opakowania, które skupią uwagę na samej zawartości. Ograniczenia, które musieliśmy akceptować zmieniliśmy w atut. Postąpiliśmy zgodnie z zasadą show don't tell. Jeśli produkty, w tym wypadku certyfikowana, ekologiczna żywność, przede wszystkim sypka, jak: otręby, kasza czy przyprawy są w 100% naturalne, to podkreślmy to, umożliwiając konsumentowi niemal nieograniczony opakowaniem kontakt z nimi. W końcu nie mają nic do ukrycia. Postawiliśmy na transparentność opakowań. W efekcie trend znany ze świata, właściwie  wraz z Organic Planet jako pierwsi wprowadziliśmy na polski rynek. Same etykiety każdorazowo zostały przygotowane w pastelowych aplach, z widocznym w górnym rogu symbolem certyfikacji.

W przypadku opakowań dla Kuchni Króla Maciusia powróciły w znacznym stopniu ograniczenia związane z kosztami. Pojawił się także wyraźny wymóg, by opakowania sprofilować tak, by były atrakcyjne dla dzieci i ich rodziców. By tego dokonać, wprowadziliśmy do opakowań postacie zwierzątek. Tak jak w przypadku słynnych opakowań na cukierki PEZ, których szczyt jest zwykle główką jakiejś postaci, zależało nam na efekcie kolekcjonerskim. Pokrywało się to z rozpoznawalnością samej bajki o Królu Maciusiu i sposobie ekspozycji produktów, które miały mieć oddzielne standy ustawiane w sklepach.

Minimalizowanie opakowań jest jednym ze stałych elementów myślenia o rozwiązaniach dla produktów ekologicznych, bio czy po prostu podkreślających swój korzystny wpływ na zdrowie konsumenta. W przypadku MyEcolife – ta tendencja również znajduje swoje odzwierciedlenie w zaproponowanych rozwiązaniach. Po samych opakowaniach widać jak istotne było odsłonięcie produktu, pokazania go w kontekście widocznych i rozmieszczonych na etykietach symboli certyfikatów. MyEcolife to marka, która chciała od początku działać uświadamiająco, wspierać eko-decyzje konsumenta. Była również pierwszą ekomarką, która pomyślana była jako masowa, obecna w centrach handlowych.

Dla nowej marki stworzyliśmy logo, claim – Inny świat – podkreślający ambicje i opozycyjność marki, a także cały charakter i koncepcję layoutu opakowań. W związku z ambicjami marki, potraktowaliśmy etykietę jako rodzaj moodboardu, który każdorazowo konstruowany z kilku elementów, miał być narzędziem do komunikacji z konsumentem. W modułach znalazło się miejsce dla: wybranych, czarno-białych zdjęć zrobionych w stylu albumu rodzinnego, a więc bez dystansu i naturalnie, zdjęć produktu, a także rysunek i nazwę produktu. I tu właśnie okazało się, że kompromisy bywają trudne i mogą wpływać niekorzystnie na sam projekt.

Nazwy poszczególnych produktów wraz z tekstami, które humorem nawiązywać miały do copy wprowadzonych swego czasu przez brytyjską markę soków i smoothies Innocent, były proponowane przez klienta i naszym zdaniem nie współgrały z całością projektu. Konsumenci żywności raczej za takimi żartami nie przepadają, albo to kwestia ich jakości.

Odwrotność zaznaczanej tendencji odkrywania produktu zauważyć można w realizacji Dobrej Kalorii. Zadaniem naszej pracowni ponownie było opracowanie wizerunku i systemu opakowań. Jednakże, zamiast stawiać na redukowanie samych opakowań i odsłanianie produktów tj.: orzeszki sojowe, prażona pszenica, ciastka orkiszowe, postanowiliśmy stworzyć nowoczesną i oszczędną kolorystycznie linię, która silnie odróżni się na sklepowych półkach.

W tym celu wybraliśmy matowe kartony z użyciem lakieru punktowego w partii etykiety. By podkreślić jakość produktów i dodatkowo skupić uwagę konsumenta, wprowadziliśmy jedynie pojedynczy otwór, przez który można spojrzeć na to, co kryje opakowanie. A odpowiednio dobrany kształt otworu, kolor etykiety i opakowania określiły typ produktu, tworząc tym samym spójną architekturę marki. Geometryczne kształty (trójkąty, romby, koła), które wprowadziliśmy  są przykładem rozwiązań ułatwiających nawigację po ofercie produktowej, tak by w sposób logiczny konsument mógł trafić łatwo na poszukiwany produkt.

Wspólnie z właścicielem marki Dobra Kaloria, firmą Ekoprodukt przygotowaliśmy również opakowanie Otrębusiów – zdrowych ciastek z otrębów. Najciekawszym aspektem tego projektu, była konieczność zmierzenia się z rozróżnieniem produktów ze względu na różny indeks glikemiczny. W tym celu wykorzystaliśmy samą typografię i historię opowiadaną na opakowaniach, a także kolory zielony i czerwony dostosowane do danego indeksu. Zabiegi te zaczerpnęliśmy z rozwiązań stosowanych przy opakowaniach dla farmaceutyków i produktów prozdrowotnych. Tym samym, podkreślony został aspekt zdrowotny produktów.

Dla tego samego klienta stworzyliśmy również markę specjalistyczną i niszową, dedykowaną wyczynowym sportowcom. Powerbread to baton energetyczny, który został włączony do diety  Polskiej Kadry Narciarskiej. Oszczędna kolorystyka i forma opakowania podkreślają ten wyczynowy charakter. Samo opakowanie dodatkowo wzbogaciliśmy o powtarzające się ikonki przedstawiające różne aktywności sportowe. Przy minimalnym budżecie reklamowym pozwoliło to zwiększyć w oczach konsumenta wiarygodność.

Przykładem, który naszej pracowni przyniósł również najwięcej wyróżnień, a zarazem dobrze oddaje samą atmosferę ekologiczną czy też prozdrowotną, jest z pewnością radykalny redesign opakowań Dań Babci Zosi, produkowanych przez rodzinną firmę SYS. Gotowe do szybkiego przygotowania dania wytwarzane są tylko z naturalnych składników. Naszym zadaniem było tu po pierwsze uspójnienie opakowań już funkcjonujących, tak by współgrały z nową linią produktową, a po drugie znalezienie równowagi pomiędzy tradycją, podkreślaną we wcześniejszej linii i nowoczesnością, którą dopiero implementowaliśmy.

Rozwiązanie, które zaproponowaliśmy, ubrane w pastelowe, matowe kolory, oszczędną grafikę i wyraźną, prostą czcionkę doskonale współgra z matowym kartonem opakowań. Dodatkowo wprowadzone okienko, pozwala zobaczyć w skali makro produkt już niemal na talerzu.

Rozwinięciem naszych działań na polu produktów eko jest zaprojektowany dla klastra wytwórców żywności ekologicznej logotyp Biodiversity. Powstał on z myślą o docenianiu i wskazywaniu konsumentom produktów wyznaczających najwyższe standardy dbałości o bioróżnorodność upraw.

Projekt ten świetnie dopełnia nasze eko-portfolio. Podsumowując, w tym wyborze znalazły się realizacje, które często ze względu na ograniczenia budżetowe są owocami kompromisów, jak zresztą zwykle być musi w realizacjach wdrożonych, ale jednocześnie zachowują istotne cechy, pozwalające na tworzenie wyraźnego, mocnego przekazu marki. Zwłaszcza, że ten tworzony z pomocą rozwiązań graficznych jest zwykle jedynym, stałym narzędziem marketingu jakim dysponują firmy.

Mają one również w sobie dużą dawkę szczerości, w końcu proponowane produkty, mają być zdrowe i naturalne, stojące w kontrze do wysoko przetworzonych produktów przemysłowych. Tym samym, zaproponowane rozwiązania sprzyjać mają stworzeniu wyraźnej i atrakcyjnej alternatywie na sklepowych półkach, w szczególności dla konsumentów świadomych i gotowych docenić wyraziste rozwiązania graficzne.

Źródło: Brandy Design, STGU

www.brandy.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764