logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Raport: Stan designu w Polsce (PARP)

   12.04.2015, przeczytano 2478 razy
ilustracjastrzałka

Na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości powstał raport o stanie designu w Polsce. Raport zrealizowano w ramach projektu Ewaluacja zapotrzebowania na wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (dizajnu) i został sfinansowany z środków pomocy technicznej POIG. Badanie zrealizowano na przełomie 2014 i 2015 roku na grupie 281 osób: 239 projektantów i 54 design managerów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/raport%3A-stan-designu-w-polsce-%28parp%29,24506,artykul.html

Celem badania była identyfikacja:

  • specyfiki rynku designu w Polsce
  • praktyk związanych z wykorzystaniem designu w polskich przedsiębiorstwach
  • korzyści dostarczanych przedsiębiorstwom przez design
  • barier rozwoju oraz wykorzystania designu w Polsce


Z opublikowanego w marcu raportu wynika, że Instytut Wzornictwa Przemysłowego jest najbardziej rozpoznawalną instytucją wspierającą design w Polsce (67% respondentów) oraz drugą instytucją, która zdaniem respondentów odgrywa kluczową rolę w zakresie wspierania rozwoju designu w Polsce. Co czwarty uczestnik badania korzystał z usług IWP.

Raport dostarcza również wielu cennych informacji dotyczących współpracy projektantów i przedsiębiorców. Dowiadujemy się m.in., że dominującą formą pozyskiwania nowych klientów i zleceniodawców jest korzystanie z "własnych kontaktów", "z polecenia" lub "inicjatywy samego klienta". A jedynie co piąty badany wskazał, że aktywnie szuka zleceń. Tylko 13% respondentów przygotowuje indywidualną ofertę z którą następnie zgłasza się do klientach. 50% badanych nie startuje w przetargach/konkursach ofert ogłaszanych przez producentów/firmy, a 39% nie nawiązuje kontaktów z potencjalnymi klientami na targach i wystawach. Aż co piąty badany nie posiada swojego portfolio.

Najczęstszymi problemami, jakie napotykają w swojej pracy projektanci i design managerowie są za niskie budżety przeznaczone na usługi projektowania (80% odpowiedzi), brak zrozumienia roli i znaczenia dobrego designu w firmach (75%) oraz niska świadomość firm na temat procesu projektowania (74%).

Na liście instrumentów wsparcia publicznego w zakresie designu, z których badani chcieliby skorzystać znalazły się przede wszystkim dofinansowanie do specjalistycznego oprogramowania oraz udziału w zagranicznych targach, a także promocja polskiego designu za granicą.

raport "Diagnoza stanu design" (PDF)

Źródło: Instytut Wzornictwa Przemysłowego, PARP

www.iwp.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

W skrócie:
1. Projekt umie zrobić każdy i wie wszystko najlepiej (sam bym to zaprojektował, ale nie mam czasu).
2. Jak nie masz pomysłu i kapitału na biznes, to załóż agencję reklamową.
3. Branża sama to sobie zrobiła (projekt gratis, nieograniczona ilość poprawek do pełnego zadowolenia klienta, zgadzanie się na bardzo długie podejmowanie decyzji, itd.), czyli generalnie pozwalanie na "wejście sobie na głowę".
4. Przyczynia się także do tego ogromna konkurencja, kryzys i brak wykształcenia plastycznego Polaków.
5. O czym tu mówić, jak nawet są przetargi na zaprojektowanie logotypów (100% cena oczywiście) oraz syndrom naszych czasów - wyślij zapytanie do jak największej ilości firm lub zamieść ogłoszenie na portalu.

Najnowsze w tym dziale

Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
Platforma Grajhack promuje ofertę a2mobile
Telefonia komórkowa a2mobile wystartowała z platformą komunikacji dla graczy “Grajhack”, która pokazuje użytkownikom sprytne rozwiązania i ułatwienia w grach. Do współpracy marka wybrała Gameset – topową agencję gaming marketingu.
Czwarta edycja Slow Space by Puma w Gdańsku
Po Warszawie, Krakowie i Wrocławiu przyszedł czas na Trójmiasto - Slow Space by PUMA zagości w Gdańsku. Zgodnie z ideą projektu, tym razem w Plenum na terenie Stoczni Gdańskiej, powstanie miejsce, w którym każdy będzie mógł holistycznie zadbać o swoje zdrowie, zwolnić i spotkać się z trenerkami, nauczycielkami jogi, psychoterapeutkami oraz specjalistkami w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764