logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Reklama w kolorze - kolor w reklamie

  PR 27.01.2014, przeczytano 2992 razy

Psychologowie sugerują, iż kolor ma decydujący wpływ na odbiór przesłania reklamowego. Oddziaływanie to, w zależności od określonej grupy docelowej oraz kręgu kulturowego, może wynosić aż 60%. W tym samym czasie, ponad 65% konsumentów deklaruje, iż kolor jest dla nich najważniejszym czynnikiem podczas wyboru produktu do codziennego użytku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-w-kolorze---kolor-w-reklamie,20723,artykul.html

Powodem dla którego postrzegamy kolor reklamy jako ważniejszy niż jej treść, jest jego niekwestionowana zdolność do przyciągania uwagi. Podążając tym tropem, kolor to nie tylko ważny składnik przekazu, ale również determinant odpowiedzialny za pierwsze wrażenie. Warto poświęcić temu zjawisku chwilę uwagi, gdyż przyjęło się że to właśnie ono kreuje dobre lub złe postrzeganie Twojej firmy lub produktu.

Jeśli stawiamy na zaufanie klienta, pamiętajmy iż symbolem uczciwości jest niebieski. Pasjonatom swoich produktów polecamy stosowanie gamy czerwieni. Zieleń, róż i turkus to metafora opiekuńczości, a wszelkie odcienie żółtego – poczucia humoru. Podczas gdy czarny i srebrny dodadzą reklamie elegancji, to zastosowanie połączenia fioletu i złota będzie kojarzone z wysoką jakością i luksusem.

Proces zakupu nie zawsze idzie w parze z logiką. O tym, iż każdy konsumenci dokonują wyboru pod wpływem chwilowych emocji wiedzą wszyscy marketerzy. Niewielu jednak z nich kieruje się teorią barw podczas tworzenia sukcesywnych kampanii reklamowych. Odpowiedni marketing koloru jest w stanie zadbać nie tylko o zauważalność reklamy pośród wybranej grupy docelowej, ale również o odpowiedni nastrój panujący wśród potencjalnych konsumentów. Idąc tym tropem warto pamiętać, iż różowy, fioletowy i żółty to barwy odzwierciedlające twórczość i pomysłowość. Połączenie żółtego i pomarańczowego to synonim szczęścia oraz komunikacji. Jeśli stawiamy na powagę polecamy użyć barwy niebieskiej, jeśli na lekkość  -  kolorów pastelowych.

Oprócz wpły­wów emocjon­al­nych, kolory wywołują również reakcje fizy­czne. Udowod­niono, że przy czer­wonym oświ­etle­niu reakcje człowieka są o 12% szyb­sze niż nor­mal­nie. Poza tym ciepłe kolory są lep­sze w pozyski­wa­niu uwagi, niż kolory zimne. Pra­cown­icy amerykańskiej firmy Kiss Met­rics, prowadząc badania nad wpływem koloru na zachowanie konsumentów, stworzyli trzy kategorie, do których dopasowali poszczególnych klientów. Pierwsza z nich to klienci spontaniczni, interesujący się szybkimi zakupami, okazjami cenowymi i wyprzedażami. Naukowcy dowiedli, iż barwy które najsilniej na oddziałują na tę grupę to pomarańczowy, czarny i niebieski. Druga kategorię, wg Kiss Metric stanowią klienci oszczędni, którzy interesują się ofertami banków oraz zakupami w centrach handlowych. Kolory które mają znaczący wpływ na ich decyzje o zakupach to w dużej mierze granat i turkus. Trzecią, i ostatnią grupę tworzą klienci tradycyjni, planujący swoje wydatki głównie w sklepach odzieżowych. Tutaj znaczący wpływ wywierają typowo kobiece barwy, od różu po wszystkie typy pasteli.

Ponadto, trzeba być świadomym tła kulturowego danego rynku docelowego. Pomimo, iż proces globalizacji rynków oraz dostęp do informacji przy pomocy Internetu na całym świecie przyczynił się do upowszechnienia zachodnich znaczeń, to reklama jako znak kulturowy odbierana może być różnie, w zależności od kręgu i kompetencji odbiorcy. Podczas gdy, kolor zielony, kojarzony dotychczas z dolarem, to wyraźna konotacja instytucji finansowych nie tylko w USA, to kolor biały, w kulturze zachodu symbol uczciwości i niewinności, w Japonii i Indiach związany jest z pechem i nieszczęściem.

Bardzo ważnym jest, aby nie pomijać aspektów psychologii na żadnym etapie projektowania przekazu reklamowego. Analizując teorię barw najlepiej wybrać takie kolory, które uczynią wiadomość wysyłaną do konsumentów kompletną oraz atrakcyjną wizualnie. – komentuje Kamila Szwagiel, Project Manager GRUPA 365NET. Pomimo, iż powyższe badania przedstawiają ciekawe spostrzeżenia dotyczące zagadnienia psychologii koloru, nie warto trzymać się ich kurczowo. Kluczem do sukcesu jest ciągła analiza reakcji naszych odbiorców, która na bieżąco pozawala korygować plany strategiczne.

Źródło: GRUPA 365NET

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764