logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ruszyła kampania „Bezpiecznie na drogach”

  PR 02.07.2015, przeczytano 855 razy
ilustracjastrzałka

Ruszyła kampania „Bezpiecznie na drogach”, promująca projekt „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Główne cele podejmowanych działań to uświadomienie kierowcom konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego oraz informowanie o roli, jaką odgrywa system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w poprawie bezpieczeństwa. Wykorzystane w kampanii hasło „ZWOLNIJ! Nie bądź baranem… na drodze” nawiązuje do coraz bardziej powszechnej negatywnej społecznej oceny nieodpowiedzialnego stylu jazdy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ruszyla-kampania-bezpiecznie-na-drogach,25336,artykul.html

Zgodnie z przyjętym w czerwcu 2012 r. przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - Narodowym Programem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, celem osiągnięcia poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach należy działać w oparciu 

o 4 priorytetowe obszary: inżynierię, nadzór, ratownictwo oraz edukację. Odzwierciedlają one najbardziej istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa na drogach problemy z uwzględnieniem ich uwarunkowań realizacyjnych. W tym rozumieniu kampania „Bezpiecznie na drogach”, realizowana na rzecz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, ma z jednej strony zapewnić szeroki dostęp społeczny do informacji na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jak również wspierać działanie centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Stanowi zatem istotny element w działaniach na rzecz bezpieczeństwa na polskich drogach. 

Widoczna w ostatnich latach poprawa poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego to efekt wzmożonych działań instytucji publicznych, ale też konsekwencja zmiany postaw samych kierowców, którzy wykonali w tym zakresie największą pracę. To oni ostatecznie podejmują najważniejsze decyzje, od których zależy życie i zdrowie wielu osób. Dzięki akcjom takim jak „Bezpiecznie na drogach” czy kampaniom społecznym realizowanym przez  Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego polscy kierowcy są coraz bardziej świadomi efektów tych decyzji i coraz częściej ich wybory są racjonalne oraz odpowiedzialne – mówi Agata Foks, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Działania kampanii „Bezpiecznie na drogach” skoncentrowane są na dwóch przekazach. Pierwszym - czysto informacyjnym - odwołującym się do statystyk wypadków drogowych oraz specyfiki realizowanego projektu. Wariant ten koncentruje się na opisie elementów centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, a także informacjach na temat zadań, celów oraz efektywności projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”.

Druga – kreatywna forma przekazu, wykorzystuje dodatkowo elementy symboliczne i ma na celu przekonać odbiorców, jakie zagrożenie niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Opiera się ona na wykorzystaniu postaci barana jako alegorii nieodpowiedzialnego zachowania na drodze, w szczególności przekraczania dopuszczalnych limitów prędkości. Hasło kampanii „ZWOLNIJ! Nie bądź baranem… na drodze” sugeruje odbiorcy, że może on jednak uniknąć wejścia w rolę barana dzięki przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego. Kampania „Bezpiecznie na drogach” będzie obecna w różnych mediach do końca września 2015 roku.  W jej skład wchodzą spoty telewizyjne i radiowe oraz materiały w prasie, internecie i na nośnikach wielkoformatowych. Oprócz kampanii w mediach, w ramach działań informacyjno–promocyjnych realizowane są dodatkowo inicjatywy takie jak: pikniki informacyjne, konferencje eksperckie, czy profile kampanii prowadzone w mediach społecznościowych. 

Polacy coraz częściej postrzegają łamanie przepisów ruchu drogowego jako działanie nieodpowiedzialne i godne potępienia. W tym kontekście właściwe jest wykorzystanie określenia słowa „baran” wobec kierowcy, który popełnia poważne wykroczenia, zagrażające bezpieczeństwu uczestników ruchu. Określenie to ma bowiem zdecydowanie negatywne konotacje i kojarzy się z zachowaniem irracjonalnym, nieodpowiedzialnym, a także szkodliwym społecznie – mówi dr Andrzej Markowski ze Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce.

Wg statystyk Policji w Polsce w ostatnich miesiącach nastąpiła zdecydowana poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Znaczną rolę w tym zakresie odegrała zmiana regulacji prawnych, która weszła w życie z dniem 18 maja br.  Od tego czasu do 17 czerwca 2015 roku liczba wypadków spadła o 65 w porównaniu z 31-dniowym okresem poprzedzającym wprowadzenie niniejszych zmian. Odnotowano także mniej ofiar śmiertelnych oraz rannych w wypadkach. Od 18 maja do 17 czerwca na polskich drogach zginęło 189 osób. W okresie od 17 kwietnia do 17 maja liczba ofiar to 208. Odnotowano także spadek liczby rannychw wypadkach drogowych.

Poprawa bezpieczeństwa na drogach to także efekt wzrastającej świadomości kierowców w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Aktualnie już 85% Polaków deklaruje, że zdaje sobie sprawę, iż ryzyko wypadku rośnie, a jego konsekwencje mogą być dużo poważniejsze, przy przekroczeniu dozwolonej prędkości zaledwie o 10 km/h, nawet przy dobrych warunkach pogodowych . Zmienia się też nastawienie do niebezpiecznego zachowania na drogach obserwowanego u innych użytkowników dróg. W zeszłorocznym raporcie przygotowanym przez Instytut Badawczy Millward Brown przy współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego dowiedziono, że jednymi z najczęściej potocznie stosowanych określeń na kierowców przekraczających dozwoloną prędkość są „wariat” (52% wskazań respondentów) oraz „baran” (38% respondentów) . 

Polacy w coraz większym stopniu deklarują też zrozumienie i poparcie dla automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. 66% badanych uważa fotoradary za istotny element wpływający na poprawę bezpieczeństwa na drogach, w szczególności w miejscach niebezpiecznych bądź przy obiektach użyteczności publicznej. 94% respondentów uznało, że fotoradary powinny znajdować się w okolicy szkół i przedszkoli, a 93% uważa, że fotoradary są potrzebne w miejscach, gdzie często dochodzi do wypadków drogowych. 85% badanych akceptuje fotoradary w pobliżu przejść dla pieszych, przy których nie ma sygnalizacji świetlnej, a 59% widzi zasadność instalacji fotoradarów w małych miejscowościach. 

Aktualna pozytywna opinia Polaków na temat działania systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym jest w dużej mierze wynikiem pozytywnej oceny skuteczności systemu w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Porównanie danych za lata 2008–2012 (okres przed instalacją nowych stacjonarnych urządzeń pomiarowych), ze statystykami na okres 2013–2014, uwidacznia 51,9% spadek liczby osób zabitych w miejscach instalacji urządzeń stacjonarnych . W tym samym czasie liczba osób rannych w wypadkach drogowych zmniejszyła się aż o 33,6%, a liczba samych wypadków spadła o 27,2% .

Wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce jest dowodem na to, że komplementarne działania w zakresie inżynierii, edukacji, nadzoru oraz ratownictwa przynoszą wymierne efekty. Niemniej jednak, zgodnie z raportem Komisji Europejskiej “Road safety in the European Union”  z marca 2015 roku, Polska wciąż należy do krajów wymagających podjęcia znacznych starań na rzecz podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego . Nasz kraj znajduje się bowiem wśród 5 państw UE, w których odnotowano najwyższy wskaźnik ofiar wypadków drogowych tj. więcej niż 80 zabitych na milion mieszkańców (w Polsce wynosi on obecnie 84 zabitych na 1 mln mieszkańców). Z tego powodu konieczne jest prowadzenie dalszych nasilonych działań, mających na celu poprawę sytuacji, a kluczowym czynnikiem, wpływającym na skuteczność działań jest ustanowienie spójnej komunikacji i współpraca pomiędzy różnego typu instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na drogach.

Spoty telewizyjne kampanii są dostępne pod poniższymi linkami:

Źródło: Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD)

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rogalik na drogę w kampanii 7Days
W maju marka 7Days startuje z największą aktywacją w tym roku w ramach kampanii „7Days. Złap na drogę!”, której celem jest promocja produktu – rogalika 7Days. Smaczny, zawsze świeży dzięki szczelnemu opakowaniu, doskonały na każdą okazję. W ramach działań przewidziana została również aktywacja lokalna – w maju na ulicach Lublina pojawi się...
Firma Hochland, która w tym roku świętuje jubileusz 30-lecia na polskim rynku, rozstrzygnęła przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Hochland. Marka, która na początku tego roku odświeżyła swoją identyfikację wizualną, do współpracy wybrała agencję reklamową Ogilvy.
Tchibo Eduscho Family: nowe opakowanie, podwójny logotyp
Tchibo Family, jedna z ulubionych marek kawowych Polaków, przechodzi przełomową zmianę, łącząc siły z renomowaną rodziną Eduscho. Nowe opakowanie i podwójny logotyp nie oznaczają jednak modyfikacji receptury. Tchibo Eduscho Family to ten sam dobrze znany smak i aromat, który od lat zachwyca miłośników kawy.
Lech przedłuża umowę z agencją Cut The Mustard
Marka Lech przedłuża umowę i kontynuuje współpracę z agencją kreatywną Cut The Mustard. To już siódmy rok współpracy Agencji z Kompanią Piwowarską. Działania Cut The Mustard koncentrować się będą wokół niedawno wprowadzonej platformy komunikacyjnej marki. 
Autobus Popeyes wozi fanów na kurczaki
W minioną niedzielę, 21 kwietnia kilkudziesięciu fanów kurczaków w luizjańskim stylu odbyło niezwykłą kulinarną podróż. Autobusem Popeyes przejechali ponad 700 kilometrów, by skosztować słynnych dań sieci. To efekt nietypowej akcji, którą marka zorganizowała dla swoich najaktywniejszych fanów. Spośród wszystkich komentarzy na swoich social mediach Popeyes wyłonił 4...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764