Stowarzyszenie Absolwentów Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej zaprasza na XXVIII Poligraficzne Konfrontacje - II Edycja pt. Wady papieru arkuszowego a błędy w procesie drukowania Offsetowego. Reklamacje papieru.
Od „zawsze” drukarze i papiernicy nie mogą znaleźć wspólnego języka przy ocenie wadliwej produkcji poligraficznej, szczególnie wykonanej techniką offsetową. Drukarze bardzo często za wady i błędy obwiniają papier, zaś papiernicy upatrują tych przyczyn w złym przygotowaniu papieru do drukowania, bądź złym jego zadrukowaniu, lub złym wykończeniu druku.
Praktyka dowodzi, że jedni i drudzy nie są bez winy. Błędy w drukowaniu mogą być spowodowane (ale nie muszą) wadami papieru lub/i błędami procesu drukowania i wykańczania. Wady papieru mogą być przyczyną powstawania błędów w procesie drukowania w każdej technice, tak analogowej, jak i cyfrowej. Wadliwy papier może powodować niemożność uzyskania odbitki o określonej jakości, może być przyczyną zmniejszenia wydajności procesu (tj. powoduje zmniejszenie szybkości drukowania) lub wręcz może uniemożliwić proces jego zadrukowania.
Wady papieru, które są przyczyną powstawania błędów w procesie drukowania, można podzielić najogólniej na pięć głównych grup ze względu na miejsce powstawania tych wad. W związku z tym mamy: wady fabryczne (powstałe w papierni), wady będące wynikiem uszkodzeń w transporcie (wady transportowe przewoźnika lub/i dystrybutora), wady (najczęściej uszkodzenia) papieru spowodowane przez zakłady przetwarzające papier na użytek dystrybutora lub/i drukarza, wady powstałe wskutek nieprawidłowej gospodarki papierem prowadzonej przez dystrybutora i wady spowodowane w drukarni, najczęściej przez złe przygotowanie lub/i nieodpowiedni dobór materiałów do drukowania.
PROGRAM KONFRONTACJI
PAPIER CZY DRUK? ROZPOZNAWANIE RODZAJÓW DEFEKTÓW DRUKARSKICH, cz. 1
Janusz Kosiński – Stora Enso Polska Sp. z o.o.
Tematyka wystąpienia będzie obejmowała wybrane problemy występujące w druku offsetowym arkuszowym. Zagadnienia takie jak: ścieranie, dublowanie, delaminacja, mottling zostaną omówione pod kątem ich związku z podłożem procesem druku. Podział na źródło problemu typu "papier lub druk" będzie stanowić główną oś prezentacji.
PAPIER CZY DRUK? ROZPOZNAWANIE RODZAJÓW DEFEKTÓW DRUKARSKICH, cz. 2
mgr inż. Tomasz Rokicki – Stora Enso Polska Sp. z o.o.
Tematyka wystąpienia będzie obejmowała wybrane problemy występujące w druku offsetowym arkuszowym. Zagadnienia takie jak: trapping, back trapping, screen trapping, mottling zostaną omówione pod kątem ich związku z podłożem procesem druku. Podział na źródło problemu typu "papier lub druk" będzie stanowić główną oś prezentacji.
PAPIER CZY DRUK? ROZPOZNAWANIE RODZAJÓW DEFEKTÓW DRUKARSKICH, cz. 3
prof. nzw. dr hab. inż. Stefan Jakucewicz – Zakład Technologii Poligraficznych IMiP WIP PW
Tematyka jest związana z wpływem wilgotności papieru na wady druków (ścinanie, brak pasowania, niemożność zadrukowania) oraz wpływem pylenia na jakość odbitki. Omówione także zostaną utrudnienia spowodowane elektryzowaniem się papieru. Przedstawione zostaną także procedury prowadzące do wyeliminowania lub zmniejszenia wpływu wilgotności, pylenia i elektryzowania się papieru na jakość odbitki.
WADY TRANSPORTOWE
mgr inż. Wojciech Kossek – Paper Consulting & Trade Wojciech Kossek
Omówione zostaną: rodzaje stosowanych środków transportu: morski - statek, lądowy - pociąg, samochód, zasady rozmieszczania ładunków paletowych z papierem oraz katalog wad transportowych, takich jak: uszkodzona rozbita paleta, zdeformowany stos arkuszy, stos papieru przesunięty względem palety, przełożony stos, mokry papier, papier wyschnięty po zamoczeniu, zamoczona paleta, zamoczony papier powlekany, uszkodzenie palet podczas załadunku i rozładunku.
PROCEDURY REKLAMACYJNE
Piotr Lorek
Przedstawiona zostanie procedura postępowania reklamacyjnego. Omówione zostaną takie zagadnienia jak: zasady ogólne, zgłoszenie reklamacyjne, wzory niezbędnych dokumentów reklamacyjnych, podstawowe aspekty prawne związane z rękojmią i gwarancją, instytucje prawa rękojmi i gwarancji oraz różnice między nimi, reklamacje konsumentów.
Po każdym z wykładów i na zakończenie konfrontacji będzie możliwość zadawania pytań i dyskusji. ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA. Wydarzenie objęte jest patronatem medialnym Signs.pl.
Więcej informacji: http://www.saippw.org/szkolenia2a.php?id=38
Źródło: SAIP PW