logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zakaz reklamy

   25.02.2015, przeczytano 2511 razy
ilustracjastrzałka

Świat powinien ustanowić całkowity zakaz reklamy. Zakaz bezwzględny, obejmujący wszystkie możliwe sfery potencjalnego kontaktu z jakąkolwiek formą reklamowania: telewizja, radio, prasa, ale również ściany, pojazdy i przestrzeń wokół komunikacyjnych traktów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakaz-reklamy,24042,artykul.html

XX wiek utopił nas w propagandowych śmieciach. Sami pozwoliliśmy na to, by interesujący film pociąć blokami reklam, wstawić reklamy przed, w przerwie i tuż po wydarzeniach, których pociąć się nie da. Zgodziliśmy się na zapełnienie połowy stron prasy sprzedajną perswazją, zasłonięcie brudów cywilizacji lub piękna przyrody mizdrzącymi się kłamstwami.

Reklama zapycha nam skrzynki (blaszane i wirtualne), wydzwania z nachalnym kuszeniem, oblepia przedmioty i ubrania. Najbardziej niezwykła wszakże jest nasza irytacja i niechęć, okazywana powszechnie przy spotkaniu z własnymi bękartami. Zżymamy się na reklamę, akceptujemy ją, nienawidzimy, sprzedajemy i kupujemy.

Tysiące, może i miliony ludzi na świecie wymyśla i produkuje tę niestrawną papkę, setki milionów, może i miliardy, konsumuje ją, odczuwając permanentną zgagę. Rzadki to przypadek, by, starając się uniknąć choroby, produkować jednocześnie wirusy ją wywołujące.

Z pewnością głównym winowajcą są gigantyczne koncerny, korporacje, właściciele tzw. marek. Dzięki reklamie sprzedają, bogacą się, a więc istnieją. Skoro kura znosi złote jaja - trzeba kurę karmić, trzeba o nią dbać, trzeba ją rozmnażać. Nadmiar towarów wytwarzanych przez potentatów (dla klientów zdolnych za te towary zapłacić) zmusza do bezpardonowej walki o portfele nabywców.

Żeby sprzedawać, kupuje się najpierw klientów - ich uwagę, zainteresowanie, a najlepiej lojalność. Kupuje się za pomocą reklamy. Świat wydaje na reklamę ponad 500 mld $ każdego roku.

Wprowadzenie zakazu reklamowania to nie tylko ulga dla zmysłów i lekarstwo na frustrację.

  • Sport, pozbawiony rzeki pieniędzy, stanie się domeną prawdziwych talentów, trenujących bez dopingu i szczurzego pędu po niebotyczne zarobki i nagrody.
  • Sztuka, pozbawiona większości mecenasów, uprawiana będzie przez artystów niezależnych. W konsumpcji kierować się będziemy ceną i jakością, nie sugestią.
  • Zaczniemy wyraźniej, a przede wszystkim - prawdziwie dostrzegać, odbierać i przeżywać świat.
  • Upadną stacje radiowe i telewizyjne, zniknie niemal w całości prasa, zbankrutują  producenci, zostaną bez pracy rekiny i plankton reklamowego świata.
  • Zszarzeje i zwiędnie wszystko, co błyszczało wyłącznie światłem odbitym.


Ale spokojnie. Taka hekatomba nie zagraża światu.
Bez blichtru nie potrafi żyć...

Jerzy Müller

(artykuł powstał w reakcji na dyskusję na forum w wątku zapłacisz za reklamę na swoim płocie.
Odpowiedzią na ten tekst jest felieton Zły świat reklamy?)


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: jerzyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Bardzo dobry tekst jerzyku!

avatar użytkownika
,

Kurcze nie całkiem. Takie rajdy samochodowe - zanim półdebile z Wiejskiej zabroniły reklamować fajki w tymże sporcie, w rajdzie krakowskim były auta WRC.
A teraz? Bida
Ale ogólnie masz rację - przeraża mnie ilość ****** przekazywanego przez reklamkę w tivi - do pożygu. "Twój konar nie chce zapłonąć?"

Najnowsze w tym dziale

Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764