logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Księga Znaku, jak się w nią wgryźć?

   15.03.2013, przeczytano 8319 razy
ilustracjastrzałka
Księga znaku miasta Nowy Sącz

Wielu projektantów pracujących przy tworzeniu znaków firmowych boryka się z problemem, jak stworzyć Księgę Znaku (KZ), która odpowie na wszystkie pytania osób, które będą z niej na co dzień korzystać (marketingowców, brand managerów, innych projektantów, drukarzy, producentów gadżetów reklamowych itp.). Dla tych, którzy nie wiedzą czym jest Księga Znaku, wyjaśniam, że jest to nic innego, jak instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora znaku po to, by ułatwić prawidłowe używanie loga innym.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/-ksiega-znaku%2C-jak-sie-w-nia-wgryzc,18213,artykul.html

Każde logo ma ściśle określone parametry, takie jak kolorystyka, typografia, pole ochronne czy proporcje. Opracowywanie Księgi Znaku jest kolejnym etapem pracy nad logo, jest wręcz naturalną jego kontynuacją. My w Papajastudio, nigdy nie przekazujemy naszym klientom logo bez Księgi Znaku. W zależności od poziomu skomplikowania znaku, jak i specyfiki danej branży, w której działa nasz klient, na etap tworzenia instrukcji do logo należy poświęcić odpowiednią ilość czasu. Trzeba pamiętać, że prace nad KZ wymagają precyzji, dokładności, doświadczenia, a także odpowiednio dużej ilości czasu. Uśredniony czas pracy nad Księgą Znaku w Papajastudio to minimum tydzień.

Aby stworzyć kompletną i funkcjonalną Księgę Znaku trzeba przewidzieć jakie pytania i problemy mogą pojawić się na etapie reprodukcji logo, począwszy od wykorzystania go w Internecie poprzez druk, aż do wyklejania go folią np. na prywatnym odrzutowcu.

Standardowa Księga Znaku składa się z takich elementów jak:

  1. Geneza powstania logo.
  2. Podstawowa wersja znaku.
  3. Alternatywne wersje znaku.
  4. Konstrukcja znaku.
  5. Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku.
  6. Kolorystyka znaku.
  7. Typografia znaku.
  8. Skalowanie i minimalne rozmiary znaku.
  9. Stosowanie znaku na różnych tłach.
  10. Niedopuszczalne modyfikacje.


Geneza powstania logo

Naszym zdaniem, warto od tego rozdziału rozpocząć Księgę Znaku, ponieważ każdy kto będzie miał później potrzebę skorzystania z tego dokumentu, będzie mógł lepiej zrozumieć zasady stosowania danego znaku, poznając jego znaczenie i genezę powstania (w tym, cele klienta). Są to też informacje przydatne na etapie rejestrowania nowego znaku w Urzędzie Patentowym oraz podczas ewentualnych konsultacji prawniczych w kwestiach praw autorskich.

Podstawowa wersja znaku

Podstawowa wersja znaku to najważniejszy element identyfikacji wizualnej firmy. W zależności od projektu, jest to logotyp (logo oparte tylko o typografię) lub zestawienie sygnetu (element graficzny logo) i nazwy firmy. W tym dziale pokazujemy jak wygląda logo w jego podstawowej formie, zarówno na jasnym, jak i na ciemnym tle (w kontrze).

Podstawowa wersja znaku często występuje w dwóch odmianach: poziomej (gdzie sygnet znajduje się w poziomie, na wysokości nazwy klienta) oraz pionowej (gdzie sygnet jest umieszczony nad nazwą). W zależności od potrzeb i dostępnego miejsca na materiałach wizerunkowych można zamiennie korzystać z obu wersji logo.


Podstawowa wersja znaku firmy Jantoń

Alternatywne wersje logo

W zależności od projektu, ten dział może być bardziej lub mniej rozbudowany. Zamieszczamy tutaj wszystkie wersje znaku, które są dopuszczalne do użytku. Są to zarówno wersje logo z claimem (hasłem firmowym), wersje achromatyczne (w szarościach) oraz, jeśli jest taka potrzeba, wersje monochromatyczne (w jednym kolorze, spójnym z kolorystyką opisaną w dalszej części Księgi Znaku). Niektóre znaki mogą również występować w wersji skróconej, wykorzystującej tylko sam sygnet (element graficzny) lub część typograficzną. Wszystkie te wersje powinny znaleźć się w Księdze Znaku, aby osoby korzystające z niej mogły bez problemu obrandować każdy element budujący wizerunek marki, bez względu na jego wielkość czy obszar roboczy.

Konstrukcja logo

Ten dział wygląda zupełnie inaczej w każdej Księdze Znaku. Jest on zależny od stopnia skomplikowania budowy logo oraz od potrzeby wyjaśnienia jego konstrukcji. Najczęściej po prostu umieszczamy logo na siatce konstrukcyjnej oraz dokładnie określamy jego proporcje. W przypadku bardziej skomplikowanego projektu, np. takiego, który wykorzystuje efekty przestrzenne, opisujemy szczegółowo jego budowę. Do opisania konstrukcji znaku należy podejść bardzo indywidualnie i w jak najbardziej przejrzysty sposób opisać jego parametry. Jest to również bardzo przydatny element Księgi Znaku, gdy chcemy zgłosić logo do Urzędu Patentowego.


Konstrukcja logo w Księdze Znaku miasta Nowy Sącz


Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku

Opisywane w tym dziale zasady stosowania znaku, to określenie przestrzeni wokół logo, która nie może zostać naruszona. Ma to na celu zachowanie czytelności logo na wszelkich materiałach, na których będzie stosowane. Określamy tutaj zarówno pole ochronne znaku, czyli przestrzeń, na której nie mogą się znaleźć inne obiekty oraz tekst, jak i pole podstawowe znaku, które określa odległość logo od krawędzi dokumentów. Oczywiście zdarza się również tak, że pole ochronne oraz pole podstawowe są tożsame, wszystko zależy od konkretnego projektu
i przeprowadzonych testów optycznych.

Kolorystyka

Każde logo ma ściśle określoną kolorystykę, w jakiej może występować. Opisujemy tutaj zarówno kolory występujące w sygnecie, jak i kolor czcionki zastosowanej w znaku firmowym. Kolorystyka logo powinna być określona w CMYKu, Pantonie, RGB, folii ORACAL, a czasem również w RALu. Ma to na celu ułatwienie pracy przy reprodukcji logo na różnych nośnikach. W każdym przypadku logo powinno zachować te same kolory, dlatego trzeba przewidzieć, w jakich warunkach będzie ono stosowane.


Kolorystyka w Księdze Znaku miasta Nowy Sącz

Typografia

Jedną stronę Księgi Znaku zawsze poświęcamy typografii użytej w znaku. Należy tutaj określić, jaka rodzina czcionek została zastosowana, zarówno w nazwie klienta, jak i haśle firmowym, występującym jako „dopisek” do logo (tzw. claim). Jest to bardzo ważna informacja dla tych, którzy na podstawie logo będą tworzyć kolejne elementy identyfikacji wizualnej. Każdy taki element powinien być spójny ze znakiem firmowym, budując konsekwentny wizerunek firmy.

Skalowanie i minimalne rozmiary

Kolejnym elementem Księgi Znaku jest określenie minimalnych rozmiarów logo dla druku (w milimetrach) oraz dla monitorów (w pikselach). Testując czytelność znaku ustalamy dopuszczalny minimalny rozmiar dla jego wersji podstawowej (pionowej i/lub poziomej) oraz wersji z claimem. Logo nie może występować w mniejszych, niż ustalone, rozmiarach, ponieważ traci na czytelności, a to rzutuje na wizerunek firmy. Dlatego należy ściśle stosować się do ustalonych wielkości.


Minimalny rozmiar logo – Księga Znaku dla firmy Wiśniowski

Stosowanie znaku na różnych tłach

W tym dziale pokazujemy, jak stosować logo w zależności od tła, na którym występuje. Określamy, w jakich przypadkach logo może występować w pełnym kolorze, a w jakich, należy sięgnąć po jego wersję uproszczoną wersję monochromatyczną lub achromatyczną. Ustalamy tutaj zarówno nasycenie koloru tła, na którym znak pełno kolorowy jest wciąż czytelny, jak i zasady stosowania logo na zdjęciach. Wszystkie te działania mają na celu uchronić przed niewłaściwym i nieczytelnym zastosowaniem logo.

Niedopuszczalne modyfikacje

Jest to ostatni element Księgi Znaku, który zazwyczaj opisujemy. Zamieszczamy zbiór i przykłady najczęściej popełnianych błędów, takich jak m.in.: dodawanie elementów w polu ochronnym, zmiana proporcji znaku, dodawanie cieni, zmiana kolorystyki czy umieszczanie logo na niewłaściwym tle. W tym miejscu uczulamy na to, by bardzo uważnie stosować się do zasad opisanych w całej Księdze Znaku. Unikając błędów przedstawionych, jako niedopuszczalne modyfikacje mamy pewność, że wizerunek firmy nie zostanie nadszarpnięty przez nieprzemyślane działania.


Niedopuszczalne modyfikacje w logo miasta Ełk

Opracowanie Księgi Znaku, to również takie elementy jak: okładka (przód i tył) oraz spis treści.

Przy niektórych projektach, Księgę Znaku należy poszerzyć o dodatkowe informacje na temat logo, takie jak np. budowa gradientów. Są to jednak indywidualne cechy poszczególnych znaków, a także wynikają z analizy potrzeb klienta.

Oprócz wykonania testów optycznych znaku, stworzenia jego opisu, a także określenia reguł jego stosowania, należy opracować szereg plików, które dołączamy do dokumentu. W Papajastudio Księgę Znaku zapisujemy zawsze jako plik PDF z załączonymi plikami w różnych rozszerzeniach i wariantach. Zarówno podstawowa wersja logo jak i jej alternatywne formy są zapisywane w najczęściej wykorzystywanych formatach plików. Najbardziej popularne to: .ai .cdr .pdf .eps .jpg. Mając do nich dostęp, osoby pracujące ze znakiem nie będą miały problemu z jego reprodukcją na wszelkich nośnikach. Jedna z ostatnich Ksiąg Znaku, która miała ogromną ilość załączonych plików, to przygotowana przez nas Księga Znaku dla firmy Wiśniowski, która ostatecznie zawierała 177 załączonych plików!

Księga Znaku to obszerny dokument mogący występować w wersji elektronicznej oraz drukowanej, zawierający szereg zasad, mających na celu ułatwić pracę z logo. Pamiętajcie, że sam znak nie odpowie na wszystkie pytania i problemy, które pojawiają się podczas jego stosowania. Powinna być ona naturalną kontynuacją prac kreatywnych nad logo i zawierać bardzo starannie opracowane zasady.

Mamy nadzieję, że zawarte w powyższym artykule informacje na temat konstruowania Księgi Znaku będą dla Was pomocne i pozwolą Wam jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby Waszych klientów.

Powodzenia!

Joanna Słysz

Źródło: Papajastudio, STGU

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Joanna Słysz – mówi o sobie, że jest dożywotnio “Papajem”, a zatem członkiem zespołu agencji brandingowej Papajastudio (STGU). Pracuje w Krakowie i jako estetka, Kraków dożywotnio kocha. W swojej pracy najbardziej lubi zmieniać rzeczywistość na lepsze. Miłośniczka włoskiego dizjanu i… TopGeara!

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

1. "czcionka" to forma litery odlana w metalu
2. jeśli to jest instrukcja, jak się posługiwać logo, a więc norma którą nalezy stosować, to podpowiadanie, jak nie należy, jest zbędne całkowicie. Rozbudowuje księgę, ale i prowokuje by wykrzywić znak w sposób jakiego nie pokazano. A jak nie pokazano to znaczy można. Sam usłyszałem kiedyś taką argumentację na zwróconą uwagę.

brak ikonki
,

Znam mnówstwo lepszych książek od ksiąg znaków :-)
Na co dzień mam do czynienia z setkami logo. Praktyka jest taka, że niewiele firm ma materiały, które mogą pomóc i nie ma reguły czy to jedno osobowa firemka czy gigant zatrudniający tysiące ludzi. Generalnie jest marnie. O tym jak będzie wykorzystane logo decyduje jego właściciel i on na to pozwala i projekt w którym jest użyte zatwierdza, dlatego rozpisywanie się ponad niezbędne minium w księdze znaku o tym co wolno a czego nie, moim zdaniem nie za bardzo ma sens. Ostanio np. miałem do czynienia z logo dużego, znanego banku. i na końcu pani, która materiały mi udostępniła poprosiła o złamanie reguł znajdujących się w opisie i miała rację, bo bez tej zmiany marnie to wszystko wyglądało. Nie wszystko da się przewidzieć. Szczegółowe opisywanie konstrukcji znaku też nie ma większego sensu, to było dobre i możliwe do zrobienia kiedyś, kiedy były inne technologie, inaczej te znaki wyglądały i nie było ich cyfrowerj wersji.. Teraz bywają tak złożone, że można by o ich powstawaniu napisać kilkudziesięcio stronicową książkę a czytający dalej by nie wiedział co z tym zrobić. Może wyjdę na heretyka, ale w wielu przypadkach lepiej by było nie dołączać obrazków konstrukcyjnych. Oryginał jest tylko jeden, jak ktoś zaczyna sam odtwarzać znak, to choćby robił to najdokładniej jak się da, to i tak powstanie tylko kopia, mniej lub bardziej podobna do oryginału.
Może to jest dobre dla Urzędu Patentowego, dla kogoś kto logo musi umieścić w jakichś materiałach potrzebna jest jego cyfrowa wersja, jak się da to najlepiej wektorowa i opis kolorów. Tak na marginesie część z wymienionych systemów barw została wymyślona dlatego, że nie da się ich uzyskać w innym i nie są one identyczne.
Dobrze jak jest księga znaku i dobrze jak jest ona jak najbardziej zwięzła.

avatar użytkownika
,

Pragnę tylko nadmienić, iż niedawno zakończony rebranding jednego z największych marketów spożywczych w Polsce odbył się bez jakiegokolwiek wglądu w księgi znaku. Pełna samowolka w kwestii doboru kolorów, folii i innych wytycznych - wszystko na oko w zależności od powszechności dostępnych materiałów.

Księga znaku fajna rzecz, ale jak się okazuje w rzeczywistości systemy kontroli poprawności wykonywanych prac względem znaku są tak opieszałe i leniwe, że owe księgi w naszych krajowych warunkach są o kant **** rozbić.

Najnowsze w tym dziale

Pieniądze lubią… sport. Sponsorzy chcą się ogrzać w blasku gwiazd
Sport to nie tylko wielkie emocje i rywalizacja. To też ogromne pieniądze. Największe światowe organizacje i kluby obracają wielomilionowymi budżetami, a majątki topowych zawodników liczone są już nie w milionach, a miliardach dolarów.
Jeszcze niedawno dość łatwo było ograniczać kontakt dzieci z reklamami: wystarczyło przełączyć kanał lub wyłączyć telewizor. Obecnie, kiedy dzieci coraz częściej i wcześniej stają się odbiorcami treści reklamowych w internecie, na portalach streamingowych i społecznościowych, rodzice mają nad tym coraz mniejszą kontrolę. Jak właściwie wszechobecne reklamy wpływają...
Doświadczenia immersyjne: Artled we współpracy z Panasonic
Włoska firma Artled szybko zdobywa renomę dzięki swoim rewolucyjnym doświadczeniom immersyjnym, opartym na najnowocześniejszej technologii projekcyjnej Panasonic. Specjalizując się w zaawansowanych technologiach wizualnych, Artled tworzy niezwykłe przestrzenie, które przenoszą użytkowników w zupełnie nowy wymiar rzeczywistości.
Promocja gry w grach: wyniki współpracy seegame i Futuresalt
seegame, platforma oferująca rozbudowane opcje reklamowe w obszarze gamingu, we współpracy z developerem Futuresalt przeprowadziła skuteczną kampanię gry Solomon Snow: First Contact na platformie Twitch. Które formaty reklamowe zastosowano i jakie wyniki przyniosły poszczególne elementy kampanii?
AI jako partner w organizowaniu eventów
W dzisiejszych czasach, gdzie technologia dynamicznie się rozwija, sztuczna inteligencja (AI) zaczyna odgrywać coraz istotniejszą rolę w wielu sektorach, w tym w branży eventowej. Coraz częściej firmy wykorzystują AI do usprawnienia i optymalizacji działań, co pozwala na tworzenie jeszcze bardziej efektywnych i godnych zapamiętania wydarzeń. Jednakże, mimo zaawansowanej techniki...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764