logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Reakcja reklamodawców na zakaz handlu w niedzielę. Raport z wydatków w marcu

  PR 01.06.2018, przeczytano 1461 razy
ilustracjastrzałka

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w marcu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej. Wzrost wydatków reklamowych w branży handlowej wskazuje na reakcję marek na zakaz handlu w niedziele. Wszystkie branże mocno inwestują w reklamę telewizyjną.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/-reakcja-reklamodawcow-na-zakaz-handlu-w-niedziele.-raport-z-wydatkow-w-marcu,36702,artykul.html

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Dane IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych wskazują, że spośród pięciu analizowanych branż największe wydatki reklamowe zostały wygenerowane w branży handlowej – w porównaniu z zeszłym miesiącem wydane kwoty wzrosły o ponad 100 mln zł. Najpewniej jest to reakcja marek na wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.

  • Handel - 361,7 mln zł
  • Farmacja - 327 mln zł
  • Motoryzacja - 118 mln zł
  • Finanse - 109 mln zł
  • Telekomunikacja - 108,7 mln zł

Wydatki reklamowe w podziale na media

ilustracjastrzałka

W marcu wszystkie badane branże przeznaczyły na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów przeznaczonych na promocję w mediach tradycyjnych. Najwięcej, bo 90 proc., wygenerowała branża telekomunikacyjna, w której z kolei znikomy odsetek wydatków zasilił reklamy prasowe. Natomiast spoty radiowe cieszą się dużą popularnością w branży handlowej.

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

ilustracjastrzałka

Marką z branży handlowej o największych wydatkach reklamowych był ponownie Lidl, którego budżet na promocję w tv, radio i prasie wzrósł do niemal 58 mln zł. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się Media Expert, natomiast po raz pierwszy od pół roku w pierwszej piątce pojawił się Kaufland.

Handel: typy reklamowanych sklepów

ilustracjastrzałka

Niemal 30 proc. zmonitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z elektroniką, a dalej – hipermarkety oraz sieci budowlane. Wśród innych kategorii reklamowanych w branży handlowej można wymienić sklepy meblowe, sklepy internetowe czy supermarkety.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

ilustracjastrzałka

W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych na pierwszym miejscu marka Ibuprom, a na drugim Molekin D3. Dalej pojawiły się marki nowe w tym zestawieniu: D-Vitum Forte, Therm Line oraz Zenella Med.

Farmacja: typy reklamowanych produktów

ilustracjastrzałka

Czołówka najczęściej reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej wygenerowała równo po 7 proc. całego budżetu. Na pierwszych miejscach znalazły się witaminy, suplementy diety, tabletki przeciwbólowe oraz preparaty na przeziębienie i grypę.

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

ilustracjastrzałka

Wśród marek motoryza cyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie znalazła się ta sama trójka, co w zeszłym miesiącu, aczkolwiek w innej kolejności: Volkswagen, Opel, Toyota. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Dacia i Nissan.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

ilustracjastrzałka

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (81 proc.). W marcu na kolejnych miejscach znalazły się usługi sprzedaży samochodów, producenci opon oraz samochodów dostawczych.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

ilustracjastrzałka

W marcu największe kwoty na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczyły banki PKO BP i BGŻ BNP Paribas (każdy ponad 12 mln zł). Na kolejnych miejscach z mniejszymi wydatkami znalazły się Provident, Millennium Bank oraz Getin Bank.

Finanse: typy reklamowanych usług

ilustracjastrzałka

W marcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek (36 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz kredytów gotówkowych (16 proc.). Trend ten wiąże się z planowaniem wakacyjnych wyjazdów.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

ilustracjastrzałka

Plus wydał w marcu ponad 32 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych, zajmując tym samym pierwsze miejsce wśród marek o największych wydatkach reklamowych. W pierwszej piątce – z wyraźnie mniejszymi wynikami – znalazły się także Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

ilustracjastrzałka

W branży komunikacyjnej większość reklam dotyczyła ogólnej promocji sieci komórkowych (33 proc.). W drugiej kolejności reklamodawcy stawiali na ofertę łączoną (TV, internet, telefon) oraz ofertę na kartę.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 marca 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Branża reklamowa przeżywa w ostatnich dniach gorący okres targowy. Po polskiej imprezie „Festiwal marketingu” oraz brytyjskich ewentach z cyklu „The Big Promotional Trade Show”, przyszedł czas na turecki Promosyon Show w Stambule, rumuński Corporate Gift Show  w Bukareszcie i bułgarskie targi Copis w Sofii.
iProspect, część globalnej sieci dentsu, z powodzeniem kończy wyścig o budżet mediowy motoryzacyjnego giganta. BMW i MINI powierzają agencji obsługę wszystkich kanałów mediowych offline, których zasięg dociera aż do 24 rynków europejskich.  
Rusza kampania Europejskiej Rady Informacji o Żywności na temat dodatków do żywności
Dziś w ramach finansowanego przez UE projektu FoodSafety4EU i Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC)rozpoczęła się kampania w mediach społecznościowych na temat dodatków do żywności, oparta na analizie pytań i wątpliwości konsumentów. Choć użycie dodatków do żywności musi mieć udowodniony cel i przejść surowe oceny bezpieczeństwa, nadal budzi...
Wróżbita Maciej dołącza do Dawida Podsiadło, Roberta Makłowicza, pashyBicepsa i Sanah w zaskakującej odsłonie kampanii Credit Agricole. Najnowszy spot odnosi się do rosnącej inflacji oraz niepewnej przyszłości, zwłaszcza finansowej.
Marka Bosman została partnerem szczecińskich kibiców
Marka Bosman została partnerem Stowarzyszenia Kibiców Pogoni Szczecin „Portowcy”. Współpraca SKPSu i marki Bosman pn. „Kibicuj z Bosmanem” – podmiotów tak silnie kojarzących się ze Szczecinem i województwem zachodnio-pomorskim – ma na celu wspólną promocję regionu i integrację lokalnej społeczności.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764