logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

10 strategii na gorsze czasy

   17.02.2021, przeczytano 262 razy
ilustracja
fot. Mark König/Unsplash

Ekonomia i komunikacja marketingowa to naczynia połączone. Współwystępujące wzrost inflacji i bezrobocia, spadek dochodów i spowolnienie gospodarcze, z którym mamy do czynienia w wyniku pandemii i lockdownu, mogą przynieść ograniczanie wydatków i konsumpcji. Niewykluczone, że Polacy będą dążyli do oszczędności, co może skutkować zastępowaniem droższych produktów tańszymi, zwłaszcza w przypadku produktów nisko angażujących oraz kupowania mniejszych ilości produktów markowych. Jak w takiej sytuacji powinni zachować się marketerzy? Poniżej przedstawiamy 10 wskazówek dla strategii komunikacji, jak zareagować na kryzys gospodarczy, aby konsumenci pozostali lojalni wobec naszej marki i nie zamienili jej na tańszych konkurentów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/10-strategii-na-gorsze-czasy,390261,artykul.html

#1 Przede wszystkim budowanie wartości

W sytuacji kryzysu istotne będzie nie tyle podkreślanie niskiej ceny, ale budowanie wartości w oczach konsumenta, ponieważ nie kupuje on tego, co jest tanie, ale to co ma w jego oczach wysoki współczynnik wartości do ceny. Dlatego nawet w sytuacji, gdy dochody nabywców się kurczą, marki nie powinny sprowadzać komunikacji do ceny. Należy podkreślać użyteczność oraz wagę korzyści przy jednoczesnym zaproponowaniu dobrej ceny, czyli tyle dobrego za tak atrakcyjną cenę. Głębokie obniżki ceny dewaluują markę w oczach konsumenta i poddają w wątpliwość zasadność jego poprzednich wyborów (i wydatków). A powrót do ceny sprzed kryzysu będzie bardzo trudny.

#2 Konsumenci oczekują konkretu

Czas kryzysu weryfikuje, czy na rynku jest miejsce na trzy czy pięć zupełnie niewyróżniających się marek kawy czy herbaty. Komunikacja musi koncentrować się na podkreślaniu konkretnych, unikatowych cech lub korzyści płynących z marki, które odróżniają ją od konkurencji, a tym samym podnoszą jej wartość w oczach konsumenta. Takich wyróżników można poszukać również w opakowaniu, sposobie dystrybucji czy digitalowym narzędziu lub serwisie oferowanym przez markę.

#3 Na dobre i na złe

W czasie kryzysu zwracamy się w stronę tego, co znane i trwałe. To szansa, aby emocjonalnie utwierdzić konsumenta w podjęciu słusznej decyzji – odwołać się do nostalgicznych odczuć, wspomnień starych, dobrych czasów. Podkreślić długotrwałość relacji i różne koleje losu, które razem przeszliśmy. Różnie bywało, ale przetrwaliśmy to razem. W ten sposób dajemy poczucie bezpieczeństwa i stałości.

#4 Jesteśmy w tym razem

Uwypuklić rolę rozumiejącego partnera – dzielić z konsumentem trudne doświadczenia. Pokazać zrozumienie, empatię i zaangażowanie w problemy, z którymi mogą borykać się klienci i zaproponować konkretne rozwiązania.

#5 Wykorzystać dziedzictwo marki

Odwoływać się do dziedzictwa marki i tradycji, a tam gdzie to zasadne podkreślać jej znaczenie w kulturze i życiu społecznym. W ten sposób zwracamy uwagę na wyjątkowość marki, jej trwanie mimo zmieniających się czasów i nowych wyzwań, zdolność do zaspokajania rosnących potrzeb. To przestrzeń, aby zwrócić uwagę na innowacyjność i przełomowość rozwiązań, które marka kiedyś zaproponowała. Marki, które nie tylko trwają, ale rozwijają się od lat, mają większe szanse by być postrzegane jako wyjątkowe.

#6 Unikalne doświadczenie z marką

To kolejny sposób, aby budować przekonanie, że nasza marka jest jedyna w swoim rodzaju i nie można jej łatwo zastąpić tańszą propozycją ze strony konkurencji.

#7 Luksus na wyciągnięcie ręki

Marki mainstreamowe mogą zwiększać swoją wartość w oczach konsumenta wykorzystując w komunikacji kody zarezerwowane do tej pory dla marek premium. W ten sposób podnoszą percepcję jakości, utrzymując jednocześnie postrzeganie marki przystępnej cenowo.

#8 Podnosić na duchu

Dawać nadzieję, radość, dostarczać rozrywki, poszukiwać tego, co dobre i pozytywne wokół nas.

#9 Stawiać na dobrą kreację

Zawsze, niezależnie od wybranej strategii dbać o to, żeby kryzys nie odbijał się negatywnie na jakości komunikacji. Komunikacja w czasach kryzysu bardziej niż kiedykolwiek powinna angażować umysł i emocje konsumenta, a nie tylko ograniczać się do przekazywania informacji w schematycznej i zachowawczej formie. Dobra kreacja, która szanuje inteligencję odbiorcy, będzie jeszcze ważniejsza niż zwykle.

#10 Nie ograniczać wydatków

Marka, która nie komunikuje się ze swoimi odbiorcami traci podwójnie. Cierpi na tym jej wizerunek i znajomość. Nie tylko zaczyna być gorzej oceniana od swoich konkurentów, ale trudniej ją sobie przypomnieć przy półce. Inwestycja w komunikację jest zatem kluczowa, bo kiedy znikamy z mediów, znikamy z umysłu konsumenta, a na końcu z jego koszyka.
 

Źródło: Newsletter Specjalny Publicis Groupe

www.cmoinsider.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

11. Jeśli Twój produkt nie jest niezbędny do życia w czasie kryzysu, nie licz na wcześniejsze 10 punktów. Przegrałeś to rozdanie.

brak ikonki
,

10 punktów jak przekonać klienta, żeby nie zmieniał drogiej agencji na inną

Najnowsze w tym dziale

Sprzedawcy internetowi szukają sposobu na porzucone koszyki
Tylko co piąty konsument kończy rozpoczęte zakupy w sieci. Pozostali, najczęściej licząc na lepszą ofertę, porzucają koszyk – wynika z ostatniego raportu firm Shoper i SMSAPI. Ich badanie dotyczące komunikacji sklepów internetowych powinno być dla sprzedawców wskazówką, która pomoże ograniczyć wykruszanie się klientów na ostatniej...
Kampanie reklamowe w grach
Gaming marketing to bardzo szeroka kategoria oparta na promocji marek poprzez tematykę gier. Tworzenie aktywacji wokół transmisji esportowych, współprace z gamingowymi influencerami czy dedykowane formaty są dość znaną i bardzo skuteczną metodą łączenia marek z gamingiem. Jednak, by dotrzeć prezycyjnie do społeczności i zintegrować się z nią, warto starać się osiągnąć...
Jaki potencjał marketingowy ma Paulo Sousa?
– Polska nie musi kochać Paulo Sousy – powiedział w programie „Cafe Futbol” prezes PZPN Zbigniew Boniek. No i może jeszcze nie kocha, ale z całą pewnością już się nim interesuje. Szał wokół wyczekiwanego „trenera z zagranicy” można przeliczyć na pieniądze, a te z kolei będą interesowały reklamodawców, którzy na...
Robotyzacja w drukarni. Kto może z niej skorzystać?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy - to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy?
Kampania infulencerska Hortex i Brandlift
Promowanie artykułów spożywczych stanowi duże wyzwanie. Branża spożywcza jest niezwykle konkurencyjna, na rynku dostępnych jest wiele różnorodnych produktów, które reklamowane są na szereg sposobów. Jak zatem stworzyć wyróżniającą się kampanię, która zaangażuje odbiorców? Przed tym zadaniem stanęła agencja marketingu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764