logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

10 strategii na gorsze czasy

   17.02.2021, przeczytano 1182 razy
ilustracja
fot. Mark König/Unsplash

Ekonomia i komunikacja marketingowa to naczynia połączone. Współwystępujące wzrost inflacji i bezrobocia, spadek dochodów i spowolnienie gospodarcze, z którym mamy do czynienia w wyniku pandemii i lockdownu, mogą przynieść ograniczanie wydatków i konsumpcji. Niewykluczone, że Polacy będą dążyli do oszczędności, co może skutkować zastępowaniem droższych produktów tańszymi, zwłaszcza w przypadku produktów nisko angażujących oraz kupowania mniejszych ilości produktów markowych. Jak w takiej sytuacji powinni zachować się marketerzy? Poniżej przedstawiamy 10 wskazówek dla strategii komunikacji, jak zareagować na kryzys gospodarczy, aby konsumenci pozostali lojalni wobec naszej marki i nie zamienili jej na tańszych konkurentów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/10-strategii-na-gorsze-czasy,390261,artykul.html

#1 Przede wszystkim budowanie wartości

W sytuacji kryzysu istotne będzie nie tyle podkreślanie niskiej ceny, ale budowanie wartości w oczach konsumenta, ponieważ nie kupuje on tego, co jest tanie, ale to co ma w jego oczach wysoki współczynnik wartości do ceny. Dlatego nawet w sytuacji, gdy dochody nabywców się kurczą, marki nie powinny sprowadzać komunikacji do ceny. Należy podkreślać użyteczność oraz wagę korzyści przy jednoczesnym zaproponowaniu dobrej ceny, czyli tyle dobrego za tak atrakcyjną cenę. Głębokie obniżki ceny dewaluują markę w oczach konsumenta i poddają w wątpliwość zasadność jego poprzednich wyborów (i wydatków). A powrót do ceny sprzed kryzysu będzie bardzo trudny.

#2 Konsumenci oczekują konkretu

Czas kryzysu weryfikuje, czy na rynku jest miejsce na trzy czy pięć zupełnie niewyróżniających się marek kawy czy herbaty. Komunikacja musi koncentrować się na podkreślaniu konkretnych, unikatowych cech lub korzyści płynących z marki, które odróżniają ją od konkurencji, a tym samym podnoszą jej wartość w oczach konsumenta. Takich wyróżników można poszukać również w opakowaniu, sposobie dystrybucji czy digitalowym narzędziu lub serwisie oferowanym przez markę.

#3 Na dobre i na złe

W czasie kryzysu zwracamy się w stronę tego, co znane i trwałe. To szansa, aby emocjonalnie utwierdzić konsumenta w podjęciu słusznej decyzji – odwołać się do nostalgicznych odczuć, wspomnień starych, dobrych czasów. Podkreślić długotrwałość relacji i różne koleje losu, które razem przeszliśmy. Różnie bywało, ale przetrwaliśmy to razem. W ten sposób dajemy poczucie bezpieczeństwa i stałości.

#4 Jesteśmy w tym razem

Uwypuklić rolę rozumiejącego partnera – dzielić z konsumentem trudne doświadczenia. Pokazać zrozumienie, empatię i zaangażowanie w problemy, z którymi mogą borykać się klienci i zaproponować konkretne rozwiązania.

#5 Wykorzystać dziedzictwo marki

Odwoływać się do dziedzictwa marki i tradycji, a tam gdzie to zasadne podkreślać jej znaczenie w kulturze i życiu społecznym. W ten sposób zwracamy uwagę na wyjątkowość marki, jej trwanie mimo zmieniających się czasów i nowych wyzwań, zdolność do zaspokajania rosnących potrzeb. To przestrzeń, aby zwrócić uwagę na innowacyjność i przełomowość rozwiązań, które marka kiedyś zaproponowała. Marki, które nie tylko trwają, ale rozwijają się od lat, mają większe szanse by być postrzegane jako wyjątkowe.

#6 Unikalne doświadczenie z marką

To kolejny sposób, aby budować przekonanie, że nasza marka jest jedyna w swoim rodzaju i nie można jej łatwo zastąpić tańszą propozycją ze strony konkurencji.

#7 Luksus na wyciągnięcie ręki

Marki mainstreamowe mogą zwiększać swoją wartość w oczach konsumenta wykorzystując w komunikacji kody zarezerwowane do tej pory dla marek premium. W ten sposób podnoszą percepcję jakości, utrzymując jednocześnie postrzeganie marki przystępnej cenowo.

#8 Podnosić na duchu

Dawać nadzieję, radość, dostarczać rozrywki, poszukiwać tego, co dobre i pozytywne wokół nas.

#9 Stawiać na dobrą kreację

Zawsze, niezależnie od wybranej strategii dbać o to, żeby kryzys nie odbijał się negatywnie na jakości komunikacji. Komunikacja w czasach kryzysu bardziej niż kiedykolwiek powinna angażować umysł i emocje konsumenta, a nie tylko ograniczać się do przekazywania informacji w schematycznej i zachowawczej formie. Dobra kreacja, która szanuje inteligencję odbiorcy, będzie jeszcze ważniejsza niż zwykle.

#10 Nie ograniczać wydatków

Marka, która nie komunikuje się ze swoimi odbiorcami traci podwójnie. Cierpi na tym jej wizerunek i znajomość. Nie tylko zaczyna być gorzej oceniana od swoich konkurentów, ale trudniej ją sobie przypomnieć przy półce. Inwestycja w komunikację jest zatem kluczowa, bo kiedy znikamy z mediów, znikamy z umysłu konsumenta, a na końcu z jego koszyka.
 

Źródło: Newsletter Specjalny Publicis Groupe

www.cmoinsider.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

10 punktów jak przekonać klienta, żeby nie zmieniał drogiej agencji na inną

avatar użytkownika
,

Tańszą na przykład?  

Najnowsze w tym dziale

Państwa przymykały oczy na szkodliwe działania wielkich platform. Jak to naprawić
Zamach stanu. Katastrofa. Wywłaszczenie. Forma tyranii. Roger McNamee, jeden z pierwszych inwestorów Facebooka, który w książce „Zucked” złożył samokrytykę i nie zostawił suchej nitki na modelu biznesowym technologicznych gigantów, tłumaczy, dlaczego brakuje nam języka do opisania przemian, jakich doświadczamy w wyniku zanurzenia w media społecznościowe:
Okres przedświąteczny to szansa i test dla branży retail. Raport
Badanie przeprowadzone na zlecenie Sony Professional Displays and Solutions przez Censuswide wśród ponad 1000 respondentów w Europie – przedstawicieli branży retail i konsumentów - miało na celu poznanie preferencji zakupowych, priorytetów oraz wpływu czynników makroekonomicznych na wybór sposobu dokonywania zakupów.
32 lata SMS: historia wg SMSAPI
Historia SMS-owania rozpoczęła się od wysłanych 32 lata temu życzeń: Merry Christmas. Pierwszą wiadomość wysłał do kolegów programista z Vodafone. Choć architekci telefonii komórkowej planowali, że będzie to ich wewnętrzny system wspierający komunikację techniczną, dzisiaj SMS-y są niezbędnym kanałem komunikacji w prywatnej, urzędowej i biznesowej.
Canon: Technologia druku zmienia sposób, w jaki postrzegamy świat
Zaawansowana technologia druku otwiera przed nami nowe możliwości, pozwalając na odkrywanie otaczającego świata w sposób dotąd niespotykany. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom Canon, takim jak druk wypukły, wizualne treści stają się dostępne również dla osób z dysfunkcjami wzroku, a materiały zyskują wymiar, który możemy odbierać wielozmysłowo....
Jak oświetlenie w biurze wpływa na komfort, estetykę i produktywność
Oświetlenie w przestrzeni biurowej jest kwestią, której często przypisuje się znaczenie drugorzędne, ograniczając jego rolę niemal wyłącznie do estetyki. Tymczasem ma ono bezpośredni wpływ na ergonomię, atmosferę, a także komfort i produktywność pracowników, nie wspominając o wpływie na estetykę przestrzeni biurowej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764