logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

10 strategii na gorsze czasy

   17.02.2021, przeczytano 379 razy
ilustracja
fot. Mark König/Unsplash

Ekonomia i komunikacja marketingowa to naczynia połączone. Współwystępujące wzrost inflacji i bezrobocia, spadek dochodów i spowolnienie gospodarcze, z którym mamy do czynienia w wyniku pandemii i lockdownu, mogą przynieść ograniczanie wydatków i konsumpcji. Niewykluczone, że Polacy będą dążyli do oszczędności, co może skutkować zastępowaniem droższych produktów tańszymi, zwłaszcza w przypadku produktów nisko angażujących oraz kupowania mniejszych ilości produktów markowych. Jak w takiej sytuacji powinni zachować się marketerzy? Poniżej przedstawiamy 10 wskazówek dla strategii komunikacji, jak zareagować na kryzys gospodarczy, aby konsumenci pozostali lojalni wobec naszej marki i nie zamienili jej na tańszych konkurentów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/10-strategii-na-gorsze-czasy,390261,artykul.html

#1 Przede wszystkim budowanie wartości

W sytuacji kryzysu istotne będzie nie tyle podkreślanie niskiej ceny, ale budowanie wartości w oczach konsumenta, ponieważ nie kupuje on tego, co jest tanie, ale to co ma w jego oczach wysoki współczynnik wartości do ceny. Dlatego nawet w sytuacji, gdy dochody nabywców się kurczą, marki nie powinny sprowadzać komunikacji do ceny. Należy podkreślać użyteczność oraz wagę korzyści przy jednoczesnym zaproponowaniu dobrej ceny, czyli tyle dobrego za tak atrakcyjną cenę. Głębokie obniżki ceny dewaluują markę w oczach konsumenta i poddają w wątpliwość zasadność jego poprzednich wyborów (i wydatków). A powrót do ceny sprzed kryzysu będzie bardzo trudny.

#2 Konsumenci oczekują konkretu

Czas kryzysu weryfikuje, czy na rynku jest miejsce na trzy czy pięć zupełnie niewyróżniających się marek kawy czy herbaty. Komunikacja musi koncentrować się na podkreślaniu konkretnych, unikatowych cech lub korzyści płynących z marki, które odróżniają ją od konkurencji, a tym samym podnoszą jej wartość w oczach konsumenta. Takich wyróżników można poszukać również w opakowaniu, sposobie dystrybucji czy digitalowym narzędziu lub serwisie oferowanym przez markę.

#3 Na dobre i na złe

W czasie kryzysu zwracamy się w stronę tego, co znane i trwałe. To szansa, aby emocjonalnie utwierdzić konsumenta w podjęciu słusznej decyzji – odwołać się do nostalgicznych odczuć, wspomnień starych, dobrych czasów. Podkreślić długotrwałość relacji i różne koleje losu, które razem przeszliśmy. Różnie bywało, ale przetrwaliśmy to razem. W ten sposób dajemy poczucie bezpieczeństwa i stałości.

#4 Jesteśmy w tym razem

Uwypuklić rolę rozumiejącego partnera – dzielić z konsumentem trudne doświadczenia. Pokazać zrozumienie, empatię i zaangażowanie w problemy, z którymi mogą borykać się klienci i zaproponować konkretne rozwiązania.

#5 Wykorzystać dziedzictwo marki

Odwoływać się do dziedzictwa marki i tradycji, a tam gdzie to zasadne podkreślać jej znaczenie w kulturze i życiu społecznym. W ten sposób zwracamy uwagę na wyjątkowość marki, jej trwanie mimo zmieniających się czasów i nowych wyzwań, zdolność do zaspokajania rosnących potrzeb. To przestrzeń, aby zwrócić uwagę na innowacyjność i przełomowość rozwiązań, które marka kiedyś zaproponowała. Marki, które nie tylko trwają, ale rozwijają się od lat, mają większe szanse by być postrzegane jako wyjątkowe.

#6 Unikalne doświadczenie z marką

To kolejny sposób, aby budować przekonanie, że nasza marka jest jedyna w swoim rodzaju i nie można jej łatwo zastąpić tańszą propozycją ze strony konkurencji.

#7 Luksus na wyciągnięcie ręki

Marki mainstreamowe mogą zwiększać swoją wartość w oczach konsumenta wykorzystując w komunikacji kody zarezerwowane do tej pory dla marek premium. W ten sposób podnoszą percepcję jakości, utrzymując jednocześnie postrzeganie marki przystępnej cenowo.

#8 Podnosić na duchu

Dawać nadzieję, radość, dostarczać rozrywki, poszukiwać tego, co dobre i pozytywne wokół nas.

#9 Stawiać na dobrą kreację

Zawsze, niezależnie od wybranej strategii dbać o to, żeby kryzys nie odbijał się negatywnie na jakości komunikacji. Komunikacja w czasach kryzysu bardziej niż kiedykolwiek powinna angażować umysł i emocje konsumenta, a nie tylko ograniczać się do przekazywania informacji w schematycznej i zachowawczej formie. Dobra kreacja, która szanuje inteligencję odbiorcy, będzie jeszcze ważniejsza niż zwykle.

#10 Nie ograniczać wydatków

Marka, która nie komunikuje się ze swoimi odbiorcami traci podwójnie. Cierpi na tym jej wizerunek i znajomość. Nie tylko zaczyna być gorzej oceniana od swoich konkurentów, ale trudniej ją sobie przypomnieć przy półce. Inwestycja w komunikację jest zatem kluczowa, bo kiedy znikamy z mediów, znikamy z umysłu konsumenta, a na końcu z jego koszyka.
 

Źródło: Newsletter Specjalny Publicis Groupe

www.cmoinsider.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

11. Jeśli Twój produkt nie jest niezbędny do życia w czasie kryzysu, nie licz na wcześniejsze 10 punktów. Przegrałeś to rozdanie.

avatar użytkownika
,

Kryzys to pojęcie które stosowane jest w taki sposób, że znaczy wszystko i nic. Każdy czas można z powodzeniem opisać jako kryzysowy. Określenie "gorsze czasy" wydaje się dużo bliższe odczuciom ludzi, co ma swoje przełożenie także na to o czym piszesz. Czasy nie są aż tak złe aby działała tego typu brzytwa - mimo histerii nakręcanej przez media z jednej strony, a także rzeczywistych uciążliwości związanych z pracą, nauką czy życiem towarzyskim z drugiej, ludzie żyją zaspokajając nie tylko elementarne potrzeby.  

brak ikonki
,

10 punktów jak przekonać klienta, żeby nie zmieniał drogiej agencji na inną

avatar użytkownika
,

Tańszą na przykład?  

Najnowsze w tym dziale

Praktyczny poradnik jak stworzyć skuteczne video do kampanii performance wg Bartłomieja Foszer
W performance marketingu chodzi o to, żeby wyróżnić się spośród innych marek. Na portalach społecznościowych pojawiają nam się dziennie setki różnych reklam. Jak przykuć uwagę użytkowników? Liczy się pomysł, kreatywność, dostosowanie do medium i wiele innych zmiennych. Mocno wierzę, że znacznie więcej można osiągnąć tworząc angażujące...
3,8 biliona dolarów – tyle w 2020 r. stracili łącznie sprzedawcy e-commerce i producenci przez nieuczciwą konkurencję. Plagiaty i podróbki w internecie to codzienność. Problem urósł do takiej skali, że niektórzy wytwórcy nie reklamują swoich produktów w obawie przed naśladowcami. Istnieją jednak sposoby, żeby przed tym się...
Korekta i redakcja

Praktyczny Poradnik Poligraficzny: Korekta i redakcja

Wpro­wa­dza­jąc tekst do kom­pu­tera, warto zadbać samemu o wyko­na­nie jego wstęp­nej korekty, nato­miast żadną miarą nie należy rezy­gno­wać z pro­fe­sjo­nal­nej korekty sty­li­stycz­nej i redak­cji języ­ko­wej, co nie­stety staje się obec­nie dość czę­stym zja­wi­skiem. Pamię­tajmy, że źle rozu­miana oszczęd­ność kosz­tów, jaką kusi...
Ciąg wyzwań dla sklepów spożywczych
Javier Lopez, General Manager Vertical Solutions, OKI Europe Ltd, pisze o tym, jak oznakowania tworzone i drukowane na miejscu mogą pomóc w zachęcaniu klientów do dalszych „ultralokalnych” zakupów po pandemii
Podcast jako narzędzie komunikacji marki
Jak wynika z danych udostępnionych przez Spotify - Polska znalazła się na liście dziesięciu najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie, a w pierwszym półroczu 2020 roku wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Na całym świecie zaobserwowano wzrost odtwarzania internetowych audycji o 42...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764