logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

11. Międzynarodowy Festiwal Art Moves 7 września w Toruniu

   04.09.2018, przeczytano 3284 razy
ilustracjastrzałka
Zwycięska praca Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen / Tajwan

Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves odbędzie się w Toruniu po raz jedenasty. W tym roku impreza odbywa się pod hasłem „Kto rządzi naszym życiem: my sami, inni ludzie czy algorytmy?”. W ramach festiwalu, jak co roku, zobaczymy w przestrzeni miejskiej Torunia prace uzdolnionych debiutantów, jak i uznanych, międzynarodowych twórców. Otwarcie odbędzie się 7 września, natomiast już od początku września będzie można oglądać dzieła prezentowane na citylightach i ekranach LED. Signs.pl objął Festiwal patronatem medialnym.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/11.-miedzynarodowy-festiwal-art-moves-7-wrzesnia-w-toruniu,37786,artykul.html

W ciągu ostatnich kilku lat sztuka prezentowana na bilbordach stała się kulturalnym „must have”. Bilbordowe wystawy odbywają się od Teheranu, Mexico City, po Paryż, Los Angeles i Nowy York. Toruń jest jednym z prekursorów tego trendu – Art Moves jest pierwszym i jak na razie jedynym na świecie cyklicznym festiwalem promującym tego rodzaju sztukę.

- Na całym świecie bilbordy kojarzą się jednoznacznie z reklamą, tylko nie w Toruniu – przez kilka jesiennych tygodni bilbord staje się w Toruniu antybilbordem. Manifestacją myśli kontestującej konsumpcjonizm, wszelkie formy intelektualnego i duchowego zniewolenia. Anglia ma swojego poruszającego sumienie Banksy’ego, my stymulujący myślenie festiwal Art Moves – pisał o festiwalu Piotr Sarzyński w tygodniku Polityka.

–  Współcześnie mamy do czynienia z wszechobecną, jawną lub ukrytą reklamą oraz propagandą – mówi Rafał Góralski z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu.

- Sztuka bilbordowa jest jak odtrutka, wytchnienie i chwila na refleksję w tym oszalałym, zapędzonym świecie. Bilbord ma szeroki zasięg działania, dociera do wszystkich, jest prodemokratyczny i egalitarny, przekracza życiowe i informacyjne nisze, w których funkcjonują ludzie. Zamienia miasto w wielką galerię sztuki, gdzie za darmo 24h / 7 dni w tygodniu można korzystać ze sztuki. – Festiwal ma 3 poziomy oddziaływania – mówi Joanna Górska z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu – wymyślamy temat i kierujemy go do artystów z całego świata, którzy odpowiadają na nasze pytanie, tworząc własne prace. Najlepsze prace prezentujemy w przestrzeni miejskiej Torunia. A widzowie, inspirując się pracami, mogą znaleźć swoje własne pomysły na festiwalowy temat. Łączymy więc to, co globalne z tym, co lokalne.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu na bilbordach, citylightach i ekranach LED zaprezentowane zostaną prace artystów z całego świata, odnoszące się do tematu przewodniego całej imprezy: Kto rządzi naszym życiem: my sami, inni ludzie czy algorytmy?

Jednym z głównych elementów festiwalu jest corocznie organizowany, międzynarodowy konkurs na najlepszą pracę bilbordową. Do wystawy konkursowej wybierane są najciekawsze prace, nadesłane przez utalentowanych artystów z całego świata. W tym roku artyści zostali zaproszeni do twórczej interpretacji hasła: „Kto rządzi naszym życiem: my sami, inni ludzie czy algorytmy?” Na tegoroczny Konkurs Sztuki na Bilbordach wpłynęło w sumie 1024 prace, nadesłane przez 562 artystów z 76 krajów świata. Otrzymaliśmy prace z Ukrainy, USA, Tajwanu, Filipin, Rosji, Kuby, Wielkiej Brytanii, Iranu i wielu innych! Wyjątkowo dużo prac otrzymaliśmy z Rosji i Iranu. Pokazuje to, że twórcom z tych państw szczególnie bliskie jest tegoroczne hasło konkursowe.

Konkursowe hasło można traktować jako metaforę procesów, zachodzących we współczesnym świecie. Świat ludzki to zbiór pojedynczych jednostek, które tworzą małe grupy, społeczeństwa i całą ziemską społeczność. Co i kto decyduje o tym, jacy jesteśmy i co robimy? My sami, codziennie podejmując decyzje i wybierając własne drogi rozwoju? Inni ludzie np. sąsiedzi, rodzina, politycy, celebryci, którzy narzucają nam swoje zdanie i własne preferencje? A może korporacje, które używając bezdusznych algorytmów śledzą nasze życie i pozyskując o nas wszelkie informacje, w sposób dla nas niewidoczny, podpowiadają nam, co mamy robić, jak się zachowywać, jak wyglądać, na kogo głosować, kogo lubić, a kogo nie? Czy w świecie, który pozornie głosi pochwałę wszelkiego indywidualizmu, a równocześnie wszystkie zjawiska, łącznie z jednostkowym życiem stara się uśrednić i podporządkować statystyce i algorytmom, jest miejsce dla prawdziwych indywidualistów? Czy w takim świecie jest w ogóle możliwe życie poza schematem?

Jury w składzie: Christine Wong Yap / artystka / Nowy York, Adam Niklewicz / artysta / North Haven, Connecticut, USA, Małgorzata Augustyniak / historyk sztuki, wiceprezes zarządu AMS SA / Warszawa, Joanna Górska / artystka, kurator, dyrektor artystyczny Festiwalu Art Moves  / Toruń wyróżniło 10 prac, które zostaną pokazane we wrześniu na bilbordach. Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt, którego autorkami są Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen z Tajwanu i właśnie do nich powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 5000 PLN.

Zwycięska praca pokazuje paradoks współczesnej kultury. Jeszcze niedawno wydawało się nam, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów, gdzie tryumfuje demokracja, prawa człowieka są chlebem powszednim, pławimy się w dobrobycie, a przyszłość będzie jeszcze tylko lepsza. Okazało się jednak, że był to tylko sen, z którego zaczynamy się budzić, a realna rzeczywistość jest bardziej skomplikowana i w coraz większym stopniu ujawnia swoje ciemne strony. Cyfrowa rzeczywistość, w której na co dzień spędzamy zatrważająco dużo czasu, zaczyna się nam zlewać ze światem realnym. To, co do niedawna wydawało się nam rajem wolności, darmowego dostępu do informacji i cyfrowych dóbr, okazuje się czymś zupełnie innym. Internet to miejsce, gdzie nieustannie jesteśmy śledzeni, poddawani presji i propagandzie, a potajemnie pozyskiwane o nas informacje są wykorzystywane do niejasnych celów. Niestety przypomina to stare powiedzenie „Nie ma nic za darmo”. Ten paradoks doskonale uchwyciły w swojej pracy tajwańskie artystki. Okazuje się, że za to, co pozornie darmowe, czyli wifi, możemy zapłacić bardzo wysoką cenę.

Przytłoczeni fake newsami i wylizolowani w bańkach informacyjnych, przestajemy odróżniać życie od kłamstwa - doskonale pokazuje to praca mołdawskiego artysty Cristiana Brinza.

ilustracjastrzałka

Cristian Brinza / Mołdawia

Może powinniśmy pogodzić się z naszym cyfrowym uzależnieniem i zaktualizować klasyczny obraz oraz nadać mu kształt, zaproponowany przez polskiego artystę Łukasza Mesjasza?

ilustracjastrzałka

Łukasz Mesjasz / Polska

Może jednak jesteśmy w stanie znaleźć antidotum na ciemną stronę cyfrowego świata? Pora zacząć używać własnego rozumu i zadawać więcej pytań.

ilustracjastrzałka

Rafał Góralski (Galeria Rusz) / Polska

ilustracjastrzałka

Anthony Burrill / Wielka Brytania

Może warto uwierzyć we własną podmiotowość, odszukać w sobie siłę, by z gwoździa stać się młotkiem? Może warto nie porzucać nadziei? Może wbrew temu, czym usiłuje nas uwieść zalgorytmizowana rzeczywistość, to, co najlepsze jeszcze przed nami?

ilustracjastrzałka

Joanna Górska (Galeria Rusz) / Polska    

ilustracjastrzałka

Lakwena Maciver / Wielka Brytania

Nie tylko artyści mierzyli się z festiwalowym hasłem – do tworzenia będą mogli włączyć się również nasi widzowie – w ramach Art Moves Workshop odbędą się warsztaty dla młodzieży oraz pojawią się specjalne, interaktywne bilbordy, dzięki którym odbiorcy będą mogli aktywnie włączyć się w festiwalowe działania.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu pokażemy prace 20 artystów z 11 państw:

  • Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen / Tajwan
  • Felipe Jácome / Ekwador
  • Łukasz Mesjasz / Polska
  • Serra Unal / Włochy
  • Katarzyna Łyszkowska / Polska
  • Mabi „SELF” Lusala / Czechy
  • Oksana Fedun / Ukraina
  • Cristian Brinza / Mołdawia
  • Adam Bejnarowicz / Polska
  • Katherine R. Paz i Erick Ginard / Kuba
  • Wojciech Mazur / Polska
  • Lakwena Maciver / Wielka Brytania
  • SpY / Hiszpania
  • Morley / USA
  • WRDBNR / Hiszpania
  • Anthony Burrill / Wielka Brytania
  • Joanna Górska i Rafał Góralski (Galeria Rusz) / Polska

Otwarcie

Oficjalne otwarcie festiwalu odbędzie się 07.09.2018 o godz. 12 na Pl. Rapackiego w Toruniu. Będzie mu towarzyszyła akcja artystyczna Galerii Rusz pt. „Kierować własnym życiem”.

Program festiwalu

  • 01.09 - 30.09 – ekspozycja prac artystów na citylightach, umieszczonych na przystankach MZK (całe miasto)
  • 01.09 - 30.09 – ekspozycja prac artystów na ekranach LED (ul. Kraszewskiego / Matejki, Szosa Chełmińska / Czerwona Droga, Pl. Skarbka)
  • 06.09 - 09.10 – ekspozycja prac artystów na bilbordach (Pl. Rapackiego / ul. Chopina, ul. Wały gen. Sikorskiego, Szosa Chełmińska / Targowisko)
  • 06.09 - 09.10 – Art Moves Workshop / warsztaty dla młodzieży, interaktywne bilbordy dla dzieci, młodzieży i dorosłych (Pl. Rapackiego)
  • 07.09 godz. 12 – Otwarcie festiwalu (Pl. Rapackiego)
  • 07.09 godz. 12-13 – Akcja artystyczna Galerii Rusz (Pl. Rapackiego)
  •  

Honorowy patronat nad festiwalem objął Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki i Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski

Festiwal jest dofinansowany ze środków Gminy Miasta Toruń i Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Partnerzy i patroni medialni

ilustracjastrzałka

Źródło: Festiwal Art Moves

www.artmovesfestival.org

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764