logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Patronat Signs.pl: 12. edycja festiwalu Art Moves startuje 6 września w Toruniu

   31.08.2019, przeczytano 1185 razy
ilustracja
Patrick Baumann / Szwajcaria

Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves odbędzie się w Toruniu po raz dwunasty. W tym roku impreza odbywa się pod hasłem „Nadciągająca katastrofa czy szansa by uratować siebie i świat?”. W ramach festiwalu, jak co roku, zobaczymy w przestrzeni miejskiej Torunia prace uzdolnionych debiutantów, jak i uznanych, międzynarodowych twórców. Otwarcie odbędzie się 6 września, natomiast już od początku września będzie można oglądać dzieła prezentowane na citylightach i ekranach LED.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/patronat-signs.pl%3A-12.-edycja-festiwalu-art-moves-startuje-6-wrzesnia-w-toruniu,383790,artykul.html

W ciągu ostatnich kilku lat sztuka prezentowana na bilbordach stała się kulturalnym „must have”. Bilbordowe wystawy odbywają się od Teheranu, Mexico City, po Paryż, Los Angeles i Nowy York. Toruń jest jednym z prekursorów tego trendu – Art Moves jest pierwszym i jak na razie jedynym na świecie cyklicznym festiwalem promującym tego rodzaju sztukę.

Na całym świecie bilbordy kojarzą się jednoznacznie z reklamą, tylko nie w Toruniu – przez kilka jesiennych tygodni bilbord staje się w Toruniu antybilbordem. Manifestacją myśli kontestującej konsumpcjonizm, wszelkie formy intelektualnego i duchowego zniewolenia. Anglia ma swojego poruszającego sumienie Banksy’ego, my stymulujący myślenie festiwal Art Moves” – pisał o festiwalu Piotr Sarzyński w tygodniku Polityka.

Współcześnie mamy do czynienia z wszechobecną, jawną lub ukrytą reklamą oraz propagandą – mówi Rafał Góralski z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu. Sztuka bilbordowa jest jak odtrutka, wytchnienie i chwila na refleksję w tym oszalałym, zapędzonym świecie. Bilbord ma szeroki zasięg działania, dociera do wszystkich, jest prodemokratyczny i egalitarny, przekracza życiowe i informacyjne nisze, w których funkcjonują ludzie. Zamienia miasto w wielką galerię sztuki, gdzie za darmo 24h / 7 dni w tygodniu można korzystać ze sztuki.

Festiwal ma 3 poziomy oddziaływania – mówi Joanna Górska z Galerii Rusz, współtwórca festiwalu – wymyślamy temat i kierujemy go do artystów z całego świata, którzy odpowiadają na nasze pytanie, tworząc własne prace. Najlepsze prace prezentujemy w przestrzeni miejskiej Torunia. A widzowie, inspirując się pracami, mogą znaleźć swoje własne pomysły na festiwalowy temat. Łączymy więc to, co globalne z tym, co lokalne. W ramach tegorocznej edycji festiwalu na bilbordach, citylightach i ekranach LED zaprezentowane zostaną prace artystów z całego świata, odnoszące się do tematu przewodniego całej imprezy: „Nadciągająca katastrofa czy szansa by uratować siebie i świat?”

Jednym z głównych elementów festiwalu jest corocznie organizowany, międzynarodowy konkurs na najlepszą pracę bilbordową. Do wystawy konkursowej wybierane są najciekawsze prace, nadesłane przez utalentowanych artystów z całego świata. W tym roku artyści zostali zaproszeni do twórczej interpretacji hasła: „Nadciągająca katastrofa czy szansa by uratować siebie i świat?”. Na tegoroczny konkurs wpłynęło niemal 1000 prac, nadesłanych przez 539 artystów z 68 krajów świata. Otrzymaliśmy prace z Rosji, USA, Tajwanu, Chin, Macedonii, Azerbejdżanu, Wielkiej Brytanii, Iranu i wielu innych! Wyjątkowo dużo prac otrzymaliśmy z Chin i Indii. Pokazuje to, że twórcom z tych państw szczególnie bliskie jest tegoroczne hasło konkursowe.

Konkursowe hasło można traktować jako metaforę procesów, zachodzących we współczesnym świecie. Czy świat wkrótce się skończy? Czy w niedługim czasie wymrze większość gatunków roślin i zwierząt na planecie? Czy nastąpi katastrofa ekologiczna? Czy większość ludzi będzie żyła w skrajnej biedzie, a świat pogrąży się w nieustających wojnach? Tego typu informacje zalewają nas każdego dnia – wywołują strach i paraliżują. Jak nie popaść w depresję i czarnowidztwo, a alarmujące dane potratować jako wyzwanie i poszukać kreatywnych rozwiązań? Jak obudzić się z letargu? Jak znaleźć nadzieję i energię do działania? Jak pokonać stare, destrukcyjne schematy myślenia i działania, i znaleźć nowe, lepsze rozwiązania? Jak nie popaść w pesymizm i marazm, ale uwierzyć, że wiele zależy od nas – zarówno życie nasze, innych ludzi, jak i istot, które żyją obok nas? Jak wyjść poza indywidualną perspektywę, poza własne JA i dostrzec, że każdy z nas jest częścią większej całości – ludzkości i przyrody, i ma na tę całość wielki wpływ? Jak myśleć w dłuższej perspektywie, a nie tylko o krótkoterminowych korzyściach, które w dłuższej perspektywie okazują się szkodliwe? Co dobrego możemy zrobić dla siebie i świata oraz tych, którzy przyjdą tu po nas?

Jury w składzie: Adam Niklewicz / artysta / North Haven, Connecticut, USA; Mark Titchner / artysta / Londyn, Wielka Brytania; Małgorzata Augustyniak / historyk sztuki, wiceprezes zarządu AMS SA / Warszawa; Rafał Góralski / artysta, kurator, dyrektor Festiwalu Art Moves / Toruń wyróżniło 10 prac, które zostaną pokazane na bilbordach w ramach Festiwalu Art Moves 2019.

Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt, którego autorem jest Dawid Celek z Polski i właśnie do niego powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 5000 PLN.

ilustracjastrzałka

Dawid Celek / Polska – zwycięzca konkursu

Zwycięska praca pokazuje paradoksy współczesnej kultury. Z jednej strony wierzymy w nieustający postęp i rozwój, i wypatrujemy na horyzoncie tzw. świetlanej przyszłości. Z drugiej strony cały czas nie potrafimy pozbyć się myśli, że coś dzieje się nie tak, że „dobrze to już było” i wypatrujemy nadciągającej katastrofy. Zwycięska praca przełamuje defetyzm i czarnowidztwo wywodzącego się z nihilistycznej kultury punk hasła No future, które zainfekowało całą współczesną kulturę i zamienia je na coś budującego i otrzeźwiającego – Now! future. Przywraca nam tym samym poczucie realizmu i namawia nas do zakasania rękawów i wzięcia się do roboty, bo nie tyle nie ma dla nas przyszłości, co nasza przyszłość jest teraz, i to właśnie dzisiejszy dzień o niej decyduje.

Praca CHANGE/CHANCE Patricka Baumanna ze Szwajcarii opowiada o tym, że potrzebujemy zmiany, która jest naszą szansą, by zmienić siebie i nasze podejście do rzeczywistości. Potrzebujemy również wyjść poza swój narcyzm i zacząć myśleć nie tylko i wyłącznie o sobie i własnych korzyściach, ale też o szerszym kontekście naszego istnienia. Jesteśmy przecież częścią większej całości i większej wspólnoty, i razem możemy więcej (praca I CAN, WE CAN).

ilustracjastrzałka

Salma Abbassi / Tunezja

Może warto przestać zamartwiać się tym, że mamy tyle problemów do rozwiązania i zmienić perspektywę widzenia, bo to właśnie problemy zawsze inspirowały ludzkość do rozwoju (prace Galerii Rusz Problemy i Źródła).

Joanna Górska (Galeria Rusz) / Polska

Rafał Góralski (Galeria Rusz) / Polska

Najwyższa pora przesunąć punkt ciężkości i zmienić priorytety. Zacząć na nowo słuchać, patrzeć i działać oraz poszerzyć perspektywę i uwzględnić szerokokątny punkt widzenia, który włącza to, co do tej pory ignorowaliśmy i staraliśmy się ze wszystkich sił z naszego pola widzenia usunąć (prace Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen oraz Mabi „SELF” Lusala).

Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen / Tajwan

Mabi „SELF” Lusala / Czechy

Nie tylko artyści zmierzyli się z festiwalowym hasłem – do tworzenia będą mogli włączyć się również nasi widzowie – w ramach Art Moves Workshop odbędą się warsztaty dla dzieci oraz pojawią się specjalne, interaktywne bilbordy, dzięki którym odbiorcy będą mogli aktywnie włączyć się w festiwalowe działania.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu pokażemy prace 22 artystów z 11 państw:

  • Dawid Celek (Polska)
  • Marek Maciejczyk (Polska)
  • Patrick Baumann (Szwajcaria)
  • Cristian Brinza (Mołdawia)
  • Salma Abbassi (Tunezja)
  • Paweł Miszewski (Polska)
  • Łukasz Dukowicz (Polska)
  • Mario Estevez (Meksyk)
  • Wei Su (Kanada)
  • Michael Mayevsky (Ukraina)
  • René Gisler i Raphi Muntwyler / Szwajcaria
  • Lex Drewinski / Niemcy / Polska
  • Ying-Hsiu, Chen i Hsiang-Ying, Chen / Tajwan
  • Mabi „SELF” Lusala / Czechy
  • Wojciech Mazur / Polska
  • Taber Calderon / USA
  • Urszula i Filip Tofil (syfon studio) / Polska
  • Joanna Górska i Rafał Góralski (Galeria Rusz) / Polska

Otwarcie

Oficjalne otwarcie festiwalu odbędzie się 6.09.2019 o godz. 12 na Pl. Rapackiego w Toruniu. Będzie mu towarzyszyła akcja artystyczna Galerii Rusz pt. „Jestem na tym świecie po to, aby…”.

Program festiwalu

  • 01.09 - 30.09 – ekspozycja prac artystów na citylightach, umieszczonych na przystankach MZK (całe miasto)
  • 01.09 - 30.09 – ekspozycja prac artystów na ekranach LED (ul. Kraszewskiego / Matejki, Szosa Chełmińska / Czerwona Droga, Pl. Skarbka)
  • 05.09 - 09.10 – ekspozycja prac artystów na bilbordach (Pl. Rapackiego, ul. Wały gen. Sikorskiego, Szosa Chełmińska / Targowisko)
  • 05.09 - 09.10 – Art Moves Workshop / warsztaty dla dzieci, interaktywne bilbordy dla dzieci, młodzieży i dorosłych (Pl. Rapackiego)
  • 06.09 godz. 12 – Otwarcie festiwalu (Pl. Rapackiego)
  • 06.09 godz. 12-13 – Akcja artystyczna Galerii Rusz (Pl. Rapackiego)

Festiwal Art Moves objęty jest patronatem medialnym Signs.pl

Źródło: Fundacja Rusz

artmovesfestival.org

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
Wspólnie z ekspertami z Fundacji Climate Strategies Poland przeprowadziliśmy szczegółowe badanie śladu węglowego Gali EFFIE Awards Poland 2023. Badanie to obejmowało trzy dni wydarzenia (dzień przed i dzień po) oraz uczestników gali, co pozwoliło uwzględnić różnorodne aspekty emisji związane z ich udziałem.
Kampania Kompanii Piwowarskiej z nagrodą ECU Sustainability Awards
Kompania Piwowarska po raz czwarty razem z Fundacją „Dom w Łodzi” prowadziła kampanię społeczną FASOFF, szerzącą świadomość na temat FAS czyli alkoholowego zespołu płodowego. Tym razem pod hasłem: „Będę TATĄ! - nie piję razem z nią”. Kampania otrzymała nagrodę ECU Sustainability Award przyznawaną podczas European Circular Retail Congress, będącego częścią...
Konkurs na nazwę dla polskich myśliwców F-35
W związku z zakupem przez Wojsko Polskie F-35 Sztab Generalny Wojska Polskiego ogłosił konkurs na nazwę dla nowych myśliwców.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764