Jak prowadzić marketing instytucji naukowych i badawczych, by skutecznie wspierać komercjalizację? Jaką rolę takie placówki odgrywają w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw w skali międzynarodowej? Czym charakteryzuje się marketing nauk ścisłych i jak go wykorzystać w kampaniach rekrutacyjnych? Jak prowadzić skuteczny influencer marketing zgodnie z wytycznymi UOKiK? To tylko przykładowe pytania, na które odpowiedzi padną podczas 13. Europejskiego Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych, którego organizatorem jest Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Wydarzenie odbędzie się w dniach 7-8 listopada 2024 roku w Warszawie.
Instytucje naukowe i badawcze odgrywają istotną rolę w ekosystemie światowej gospodarki. To właśnie w takich placówkach naukowcy, inżynierowie, wysokiej klasy specjaliści prowadzą projekty badawczo-rozwojowe, testują i wdrażają nowe rozwiązania oraz technologie. Te następnie adaptowane są przez firmy z różnych branż: energetycznej, motoryzacyjnej, wydobywczej, lotniczej i kosmicznej, farmaceutycznej, czy militarnej. Sukces wdrożenia zależy od skutecznej i długotrwałej współpracy między instytutami badawczymi, ośrodkami naukowym a przedsiębiorstwami.
„Działania marketingowe instytucji naukowych i badawczych odgrywają kluczową rolę w budowaniu przewag konkurencyjnych producentów nowych technologii. Dlaczego? Dzięki badaniom, testom i wiedzy naukowców, przedsiębiorstwa oszczędzają czas, środki, które musieliby ponieść tworząc własne zespoły B+R i wyspecjalizowaną infrastrukturę. Renoma danej instytucji, kompetencje inżynierów stają się wręcz gwarantem jakości. To dodatkowa wartość w oczach odbiorcy końcowego. Nie będzie jej bez przemyślanych, trafnych działań marketingowych, o których skuteczności będziemy rozmawiać podczas 13. Europejskiego Forum Instytucji Naukowych i Badawczych” –mówi dr inż. Sylwester Wyka, zastępca dyrektora ds. badawczych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.
13. Europejskie Forum Instytucji Naukowych i Badawczych – co czeka uczestników?
Europejskie Forum Instytucji Naukowych i Badawczych to wydarzenie, które koncentruje się na współczesnych wyzwaniach związanych z promocją, public relations, e-marketingiem, kampaniami EB, jak również pozycjonowaniem przewag rynkowych w odniesieniu do segmentu B2B, B2B2C czy B2C.
„Sukces instytucji naukowych i badawczych jest głównie wynikiem bliskiej kooperacji z przedstawicielami biznesu i coraz częściej administracji publicznej, tworząc tzw. potrójną helisę. Bez współpracy różnych stron tworzących nowoczesny ekosystem biznesu, oparty na silnych powiązaniach sieciowych, trudno jest tworzyć wartość dodaną poszczególnych graczy i całego układu. Stąd tegoroczne Europejskie Forum Instytucji Naukowych i Badawczych to przestrzeń, w której przedstawiciele środowiska naukowego, biznesu oraz administracji publicznej spotykają się, by wzajemnie inspirować się, dyskutować i dzielić najlepszymi praktykami w celu wypracowania nowego – wspólnego kodeksu skutecznych oraz nowoczesnych działań marketingowych instytucji badawczych i naukowych. Postęp technologiczny wkracza również do strategii marketingowych. Dotychczasowe narzędzia i sposoby komunikacji rynkowej wspierane są rozwiązaniami cyfrowymi. Dlatego powstaje konieczność wspólnego budowania nowych sposobów komunikacji rynkowej, opartej na współpracy i wzajemnym szacunku” – mówi profesor Joanna Cygler ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, przewodnicząca Komitetu Naukowego.
Tegoroczne wydarzenie odbędzie się w dniach 7-8 listopada 2024. Składać się na nie będą panele dyskusyjne z udziałem polskich i międzynarodowych ekspertów, którzy będą rozmawiać o:
- rozwoju nowych technologii – w kierunku świata kooperacyjnego,
- znaczeniu instytucji badawczych i naukowych w tworzeniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw w skali międzynarodowej,
- wyzwaniach współpracy jednostek naukowych i badawczych z partnerami.
W gronie prelegentów tegorocznego Forum będą przedstawiciele takich instytucji, jak: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Warszawski, Intel, GE Vernova, Łukasiewicz – Instytut Metali Niezależnych, SW Research, Fundacja „Internet. Czas działać!”, CIRA, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, European Aeronautics Science Network (EASN), Porozumienie Spółek Celowych, Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, jak również Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Uczestnicy będą mieli także okazję poznać dobre praktyki w następujących tematach:
- Transparentny influencer marketing. Wytyczne UOKiK
- Marketing w naukach ścisłych. Nauki ścisłe w marketingu – wyniki badań
- Historyczny sukces inżynierów Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa i medialny „game changer”
- Fediwersum. Jak wygląda marketing na sieciach społecznościowych pozbawionych algorytmów rekomendacyjnych
Ważnym punktem programu będą także referaty. Autorzy, którzy je wygłoszą, zyskają publikację naukową w czasopiśmie Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, za co przyznawane jest 40 pkt. do dorobku naukowego.
- Lista tematów i prelegentów dostępna jest na: https://minibforum.com/pl/program/
O wydarzeniu
13. Europejskie Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych odbędzie się w dniach 7-8 listopada 2024 w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa w Warszawie przy al. Krakowskiej 110/114. To dwudniowe wydarzenie kierowane jest do przedstawicieli zespołów marketingu instytutów badawczych, uczelni wyższych czy parków technologicznych, ale także szeroko pojętego biznesu, który w pozycjonowaniu i wsparciu sprzedaży swoich produktów czerpie z rekomendacji naukowców.
Źródło: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa