logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

150-lecie Bayer: jak zmieniało się logo

  PR 15.05.2013, przeczytano 1687 razy
ilustracjastrzałka

Krzyżujący się napis Bayer w okręgu – to symbol grupy Bayer, która w bieżącym roku obchodzi 150-lecie istnienia. To jeden z najlepiej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. Został wpisany do rejestru Cesarskiego Urzędu Patentowego 109 lat temu – w 1904 roku. Początkowo oznaczano nim „leki dla ludzi i zwierząt, środki dezynfekujące i konserwujące, barwniki smołowe i preparaty chemiczne do celów fotograficznych i barwienia”. Od 1914 roku sygnowano nim również środki ochrony roślin.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/150-lecie-bayer%3A-jak-zmienialo-sie-logo,18704,artykul.html

Nie jest jasne, kto zaprojektował znak Bayer, gdyż archiwa firmowe zawierają dwie wersje jego powstania. Jedna z nich przypisuje pomysł Hansowi Schneiderowi, który pracował w Dziale Naukowym firmy w niemieckim miasteczku Elberfeld. Naoczny świadek napisał: „To było w roku 1900. Gdy omawiałem z nim sprawy bieżące, [Hans Schneider] napisał słowo »Bayer« wielkimi literami na kawałku papieru – raz poziomo, a następnie pionowo. Tak powstał znak Bayer. Mój rozmówca wydarł kartkę z notatnika, przeprosił mnie i zabrał szkic do kierownictwa, któremu ten symbol bardzo się spodobał.”

Druga wersja wydarzeń jako twórcę znaku Bayer wymienia doktora Schweitzera, który pracował w nowojorskim biurze Bayer w latach 90. XIX wieku. Jego zadaniem było pozyskiwanie zainteresowania amerykańskich lekarzy niemieckimi produktami. Najwyraźniej długa nazwa firmy - która w owym czasie brzmiała „Farbenfabriken vormals Friedr. Bayer & Co., Elberfeld” - utrudniała komunikację. Dlatego dr Schweizer miał opracować atrakcyjny dla oka znak firmowy w postaci koła z krzyżującym się napisem. Na początku używał go w nagłówkach firmowej korespondencji, następnie w materiałach i broszurach drukowanych. Znak został zatwierdzony przez centralę spółki w Elberfeld.


Niezależnie od tego, kto był autorem pomysłu, nowe logo zdobyło uznanie na świecie i zastąpiło pierwotny znak towarowy spółki Bayer, którego głównym elementem był lew.

Spółka Bayer została założona w 1863 roku jako przedsiębiorstwo rodzinne przez Friedricha Bayera. W 1881 roku, po jego śmierci, firmę przekształcono w spółkę akcyjną pod nazwą Farbenfabriken vorm. Friedr. Bayer & Co., Elberfeld. Spółka wybrała godło nawiązujące do herbu miasteczka Elberfeld, gdzie miała siedzibę – był to lew o dwóch ogonach trzymający kratę, na której męczeńską śmierć poniósł patron miasta, św. Wawrzyniec z Rzymu. Kilka lat później dodano hełm i inne elementy, a w 1895 roku znak przybrał formę uskrzydlonego lwa trzymającego kaduceusz i stojącego na kuli ziemskiej.

W pierwszych latach po rejestracji nowy znak handlowy spółki Bayer stosowano wraz ze znakiem przedstawiającym lwa i europejską nazwą spółki. Natomiast biura spółki Bayer spoza Niemiec we wszystkich dokumentach i na opakowaniach produktów używały już tylko nowego logo, które z czasem całkowicie zastąpiło lwa – również w Europie.

Przełomowym wydarzeniem dla popularności znaku firmowego Bayer (a przy tym pomysłowym posunięciem marketingowym) była decyzja o wytłaczaniu nowego logo na tabletkach – zwłaszcza na tabletkach Aspirin. Od 1910 roku logo chroniło produkty farmaceutyczne spółki przed podrabianiem, a konsumenci szybko zaczęli je traktować jako symbol wysokiej jakości.

W 1929 roku znak handlowy został po raz pierwszy zmieniony i zaktualizowany. Wyprostowano wtedy lekko ukośne litery. 20 lutego 1933 roku technologiczną sensacją stało się przedstawienie znaku Bayer w formie pulsującej iluminacji, rozciągającej się pomiędzy dwoma kominami fabrycznymi w zakładzie w Leverkusen. Konstrukcja świetlna miała 70 metrów średnicy i składała się z 2 200 żarówek. Najpierw pojawiał się okrąg, następnie dołączały do niego litery. Od tego czasu znak Bayer w Leverkusen przeprojektowywano i modernizowano kilkakrotnie. Obecnie okrąg ma średnicę 51 metrów, litery mierzą 7 metrów, a całość oświetla 1 710 żarówek, co czyni z tej instalacji największy znak handlowy na świecie. W 2009 roku żarówki zastąpiono innowacyjnymi, energooszczędnymi diodami świetlnymi.

Kolejny ważny moment w historii logo Bayer to wrzesień 1994 roku, gdy spółka odzyskała prawa do korzystania z nazwy i znaku handlowego w Stanach Zjednoczonych. Ponowne prowadzenie działalności pod dawną nazwą i znakiem towarowym w Ameryce Północnej stało się możliwe po nabyciu przez spółkę Bayer firmy Sterling Winthrop, amerykańskiego przedsiębiorstwa produkującego leki sprzedawane bez recepty.

Od czasu zarejestrowania w Cesarskim Urzędzie Patentowym, znak towarowy Bayer kilkakrotnie aktualizowano. Najnowsze modyfikacje przeprowadzono w 2002 i 2010 roku. „Obecna wersja znaku Bayer w barwach korporacyjnych, tj. niebieskim i zielonym, to pierwsza kolorowa wersja naszego logo. Ta zmiana symbolizuje nowoczesność i świeżość. Emanuje przejrzystością i dynamizmem, zachowując charakterystyczny kształt i nawiązując do długiej historii firmy Bayer” – wyjaśnia Michael Schade, szef Działu Komunikacji Korporacyjnej, odpowiedzialny za projekt i globalny marketing znaku towarowego koncernu Bayer.

Sto dziewięć lat po oficjalnej rejestracji, znak Bayer można znaleźć we wszystkich krajach na świecie – na produktach i opakowaniach, w zakładach i biurach koncernu, na lotniskach i w aptekach. Stanowi nieodzowną część reklam koncernu – od billboardów po reklamy telewizyjne. Wykorzystywany jest również jako element strojów wielu sportowców i logo klubów sportowych sponsorowanych przez koncern. Jest nie tylko symbolem jakości i łatwo rozpoznawalnym znakiem handlowym przedsiębiorstwa - stanowi również symbol zaangażowania społecznego koncernu Bayer.

Źródło: Bayer

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764