logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

INFOGRAFIKA: 1930-2014. Jak oglądaliśmy Mistrzostwa Świata w piłce nożnej?

  PR 01.07.2014, przeczytano 1973 razy
ilustracjastrzałka

3D, 4K – te skróty towarzyszą nam zaledwie od 4 lat w kontekście Mistrzostw Świata w piłce nożnej. Niewiele starsze jest High Definition. Co się jednak działo wcześniej? Czy w barbarzyńskich czasach telewizji analogowej piłkę nożną oglądało mniej osób?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/1930-2014.-jak-ogladalismy-mistrzostwa-swiata-w-pilce-noznej,22070,artykul.html

Pytając fana piłki kopanej, kiedy i gdzie odbyły się pierwsze Mistrzostwa Świata, nawet w środku nocy odpowie, że w 1930 roku w Urugwaju, a także doda, że mistrzem została Argentyna. Czego jednak pewnie nie będzie wiedział, to że Mistrzostwa obejrzało 590 000 widzów, ale tylko i wyłącznie na stadionach.

Pierwszy raz Mistrzostwa Świata mogliśmy obejrzeć w telewizji dopiero w roku 1954. Dzięki sieci European Broadcasting Union część meczy można było oglądać na żywo.

W roku 1962, w wyniku awarii sieci satelitarnej Telstar, mecze były oglądane z 2-dniowym opóźnieniem, ze względu na to, że nagrania trzeba było przewieźć samolotem.

1966 był rokiem pierwszej transmisji Mistrzostw Świata przez polską telewizję, gdzie właśnie zdobywały popularność odbiorniki o pięknych nazwach pochodzących od kamieni szlachetnych: Beryl, Ametyst, Turkus, Szmaragd, Nefryt, Topaz, Koral. Wtedy też po raz pierwszy pojawiły się odtwarzane w zwolnionym tempie sporne sytuacje.

W 1970 roku Mundial po raz pierwszy pojawił się na odbiornikach telewizyjnych w kolorze. Mistrzostwa w Meksyku obejrzało prawie 60 milionów osób. Było co oglądać, gdyż średnia bramek na mecz wyniosła 2,97 – rekord, który nie został pobity do dnia dzisiejszego. Gwoli przypomnienia – Polska jako jeden z dwóch europejskich krajów nie zdecydowała się na zakup transmisji.

Kolorowa telewizja w Polsce zawitała w 1971 roku. Pierwszym programem nadawanym w kolorze był, a jakże, VI zjazd PZPR.

Pierwszymi Mistrzostwami Świata oglądanymi w High Definition były te odbywające się w 1990 roku we Włoszech. Dzięki współpracy włoskiego operatora RAI z japońskim NHK, włoscy kibice mogli podziwiać obraz HD w ośmiu kinach we Włoszech oraz dwóch w Hiszpanii.

Do publicznej telewizji Mundial w High Definition trafił dopiero w 2006 roku. W parze z HD mecze były nadawane wraz z dźwiękiem przestrzennym – również po raz pierwszy. Finał obejrzało 715 milionów osób.

Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w 2010 roku są określane jako pierwsze i ostatnie nagrywane w 3D. Mimo nagrywania stereoskopowego obrazu, na żywo można było go obejrzeć jedynie w wybranych miejscach. W Polsce były to kina należące do sieci Multikino. Reszta klientów zafascynowanych obrazem rodem z Avatara musiała zadowolić się powtórkami.

W Polsce trwał wtedy najlepsze boom sprzedaży telewizorów Full HD obsługujących technologię 3D. Ich popularność wynikała jednak przede wszystkim z tego, że tradycyjne odbiorniki z lampami kineskopowymi odeszły już dawno do lamusa, a cienkie LCD osiągnęły akceptowalne ceny. 3D, Full HD, WiFi, Smart TV okazały się być tylko dodatkami.

Mimo, że MŚ w 2010 przynajmniej przez chwilę oglądało 46% populacji naszej planety, liczba ta okazała się niewystarczająca, aby transmisja meczy w 3D odniosła sukces.

Również w 2010 roku Mundial po raz pierwszy był streamowany przez Internet.

W 2014 roku technologia obrazu rozwija się w kierunku Ultra High Definition, znanego również jako 4K. Szczegółowość obrazu w tym formacie jest czterokrotnie wyższa niż Full HD nadawane przez polską telewizję publiczną. Jednak jakością 4K mogą cieszyć się nieliczne osoby posiadające odpowiedni sprzęt i mieszkające na terenie Brazylii lub Japonii.

Szybciej niż Ultra HD rozwija się streamowanie prosto z Internetu. MŚ w Brazylii można oglądać na urządzeniach wyposażonych w systemy mobilne (iOS, Android, Windows Phone). 

Autor: Philips PicoPix (www.picopix.eu)

Źródło: Sagemcom (Philips PicoPix)

www.picopix.eu

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764