logo
WIADOMOŚCI

2,5 proc. więcej na reklamę w Polsce w 2017 roku [INFOGRAFIKA]

Mateusz Zawiślak  PR 12.04.2017, przeczytano 391 razy
ilustracjastrzałka

W tym roku rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,5 proc., osiągając na koniec bieżącego roku wartość 7,083 mld zł netto – wynika z prognozy domu mediowego Zenith (Publicis Media). Globalnie wydatki reklamowe na internet prześcigną nakłady na telewizję.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/2,5-proc.-wiecej-na-reklame-w-polsce-w-2017-roku-infografika,32145,artykul.html

Według analityków firmy Zenith wydatki na reklamę w telewizji w naszym kraju wzrosną w tym roku o 0,6 proc. Mimo niższego tempa wzrostu oraz odpływu części budżetów do internetu udział telewizji w rynku reklamowym nadal przekracza 50 proc.

Reklama wideo i programmatic z dwucyfrowym wzrostem

Dwucyfrowo rosnąć będą wydatki na reklamę w internecie – wzrost ma wynieść 11,8 proc. rok do roku. Głównie za sprawą wideo online i programmatic oraz sektora e-commerce, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe. Inwestycje w reklamę wideo online i w programmatic rosną dzięki stałemu rozwojowi technologii i coraz większym możliwościom precyzyjnego dotarcia do konsumentów.

Radio zarobi 2,3 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Mimo niższej niż w poprzednich latach dynamiki wzrostu radio utrzymuje swoją stabilną pozycję w media miksie – udział w torcie reklamowym wynosi 7,5 proc. Największy udział w budżetach radiowych mają dwa sektory - handel (elektro- i hipermarkety) oraz farmacja. Wynosi on ponad 50 proc.

Podobnie jak rok temu, także i w tym roku będą odpływać budżety reklamowe z prasy. Trend spadkowy wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie, zarówno w prasie codziennej (–16,9 proc.), jak i w magazynach (–14,5 proc.). Największe spadki, związane z ograniczeniem inwestycji spółek Skarbu Państwa, odnotowują prasa opiniotwórcza i dzienniki.

Zenith prognozuje, że rynek reklamy zewnętrznej w tym roku skurczy się o 1,1 proc. Jest to skutkiem wprowadzenia ustawy krajobrazowej i porządkowania przestrzeni miejskiej, co powoduje spadek liczby nośników reklamy zewnętrznej. Spada przede wszystkim podaż nośników typu frontlight 6x3 i billboard. Jednocześnie dynamicznie rośnie oferta nośników typu citylight, co ma związek z budową nowych wiat przystankowych w największych miastach Polski.

Z kolei wydatki na reklamę kinową mają wzrosnąć o 1,3 proc.

– Wiele wskazuje na to, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, jedyną pewną rzeczą będzie niepewność powodowana sytuacją gospodarczą i polityczną. Co jednak ważne, wydaje się, że i marketerzy, i konsumenci zdążyli się do tej sytuacji przyzwyczaić i nie podejmują pochopnych decyzji, przez co rok 2017 będzie kolejnym, w którym wartość rynku reklamowego i PKB będą powoli, ale stabilnie rosnąć. Siłą napędową rynku są nadal stosunkowo dobre nastroje konsumentów: szybko rosnące zarobki, rekordowo niskie bezrobocie i stopy procentowe zachęcają konsumentów do większych i droższych zakupów, a reklamodawców – do zwiększenia lub wręcz rozpoczęcia aktywności reklamowej. Co do obaw nadal aktualne są te, z którymi zmagaliśmy się w 2016 roku, czyli możliwe zmiany w systemie podatkowym, bardziej obciążające dla konsumentów, ograniczenia w programie Rodzina 500+, zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę, regulacje prawne dotyczące reklamy farmaceutyków – powiedziała Anna Bartoszewska, managing partner w Zenith.


Dom mediowy Starcom prognozuje z kolei, że wydatki reklamowe w Polsce wzrosną w tym roku o 2-3 proc.

Globalnie – 4,4 proc. w górę – internet pokona telewizję

Światowy rynek reklamowy w tym roku wzrośnie o 4,4 proc., osiągając wartość 567 mld dolarów. W 2018 roku prognozowany jest wzrost o kolejne 4,4 proc., a w 2019 – o 4,2 proc.

W tym roku po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę internetową mają przewyższyć wydatki na reklamę w telewizji. Światowy rynek reklamy internetowej wzrośnie w 2017 roku o 13 proc., a jego wartość na koniec roku wyniesie 205 mld dolarów. Tym samym udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę sięgnie 36,9 proc. (wobec 34 proc. w 2016 roku).

Analitycy firmy Zenith przewidują, że dynamika wzrostu rynku reklamy internetowej będzie malała w kolejnych latach. W tym roku wyniesie 13 proc., w 2018 spadnie do 12 proc., a w 2019 – do 10 proc.


Social media prześcigną dzienniki w 2019 roku

Według prognoz firmy Zenith suma globalnych wydatków na reklamę w social mediach sięgnie w 2019 roku 55 mld dolarów, przewyższając łączną kwotę nakładów na reklamę w dziennikach, która wyniesie 50 mld dolarów.

Reklama w mediach społecznościowych jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej – w 2016 roku wydatki na nią wzrosły o 51 proc. i według prognoz Zenith do 2019 roku będą rosły średnio o 20 proc. rocznie. Równocześnie wydatki na reklamę w prasie codziennej spadają o 5 proc. rocznie, w miarę jak zmniejszają się nakłady dzienników. Ten segment reklamy kurczy się systematycznie od 2007 roku, kiedy osiągnął szczytową wartość 113 mld dolarów, i do 2019 roku jego wartość wróci do poziomu z 1985 roku, i to bez uwzględnienia inflacji.

Źródło: Gemius

www.gemius.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

KRRiT chce poszerzyć cyfrową ofertę radia o rozgłośnie lokalne
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podtrzymuje swoje zainteresowanie cyfryzacją radia. Obecnie pracuje nad strategią, która pozwoli poszerzyć ofertę i uruchomić dodatkowe stacje radiowe, w szczególności rozgłośnie komercyjne o lokalnym charakterze. Ogłaszanie wolnych częstotliwości na lokalne, miejskie multipleksy w 34 miastach ma nastąpić w drugiej połowie tego roku. ...
Polacy naprawią internet?
Opracowana przez Polaków technologia może okazać się lekarstwem na chorobę, która toczy współczesny internet. „To rozwiązanie może naprawić Facebooka” —powiedziała na konferencji prasowej w Nowym Jorku Brittany Kaiser. Była dyrektor Cambridge Analytica ogłosiła, że chce walczyć o prawa internautów do własności danych i z tego powodu zdecydowała się dołączyć do zespołu IOVO. Polski projek...
Najwięcej odsłon w sieci pochodzi z dużych miast
Z najnowszych danych Gemiusa wynika, że im większe miasto, tym większa liczba odsłon w sieci wykonywanych przez użytkowników. Więcej ciekawostek o tym, jak Polacy korzystali z internetu w minionym miesiącu, przeczytasz w najnowszej analizie Gemiusa.
20 kwietnia ukaże się pierwszy numer magazynu „Dobre Chwile”. Będzie to 32-stronicowy tygodnik dla kobiet, który w piątki będzie dołączany do gazety codziennej „Fakt”.
Tomasz Sekielski rozpoczyna współpracę z Wirtualną Polską
Od czwartku, 19 kwietnia rusza autorski vlog Tomasza Sekielskiego. Będzie publikowany w serwisie WP Opinie oraz na stronie głównej WP.
 
poniedziałek 23.04.2018, 143 gości [ lista ]
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej © 1997-2018 ICOS. Wszystkie prawa zastrzeżone