logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

24. Międzynarodowe Biennale Plakatu

   26.05.2014, przeczytano 2638 razy
ilustracjastrzałka

Biennale Plakatu przechodzi metamorfozę, która ma przyciągnąć zarówno stałych wielbicieli plakatu, jak i nową publiczność. Odświeżona formuła ma ugruntować znaczenie Biennale na świecie, zachęcić do wizyty w Warszawie, w Muzeum Plakatu. Muzeum Narodowe w Warszawie oraz wszystkie zaangażowane osoby i instytucje dołożą starań, aby impreza zyskała nowy wizerunek i rozmach na miarę prawdziwego międzynarodowego święta designu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/24.-miedzynarodowe-biennale-plakatu,21732,artykul.html

Dyrekcja Muzeum Narodowego powołała nowy skład Rady Programowej 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu. W jej skład weszli: prof. Maciej Buszewicz, Justyna Czerniakowska, dr Magdalena Frankowska, dr Agnieszka Jacobson, dr Dawid Korzekwa, Grzegorz Laszuk, prof. Lech Majewski, Marcin Rutkiewicz, prof. Zdzisław Schubert, dr Agnieszka Szewczyk, Agata Szydłowska, Bogna Świątkowska, Jacek Utko, Rene Wawrzkiewicz, dr Marcin Władyka oraz dr Piotr Rypson, który został wybrany na przewodniczącego Rady.

Organizowane przez Muzeum Plakatu – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie – we współpracy z warszawską Akademią Sztuk Pięknych oraz Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej (STGU) i pod patronatem ICOGRADA (The International Council of Graphic Design Associations) 24. Międzynarodowe Biennale Plakatu zostanie uroczyście otwarte 7 czerwca 2014 roku. Wystawa konkursowa, prezentowana w siedzibie Muzeum Plakatu, zakończy się 14 września 2014.

Celem MBP jest stała konfrontacja osiągnięć w tej dziedzinie twórczości. Rada Programowa pracuje obecnie nad kształtem tegorocznej edycji Biennale, ale ma również za zadanie opracowanie koncepcji jego 25. jubileuszowej edycji, przypadającej na rok 2016.

Tegoroczny skład Jury:


Stephan Bundi
Stephan Bundi ukończył grafikę na berneńskiej Hochschule der Künste, a następnie projektowanie książek i ilustrację w Stuttgarcie, na Staatliche Akademie der Bildenden Künste. Tuż po studiach rozpoczął własną, niezależną praktykę. Jako projektant i dyrektor artystyczny, współpracujący z producentami filmowymi, promotorami muzyki, muzeami, teatrami oraz wydawnictwami, stara się łączyć niekonwencjonalne pomysły i praktyczne zastosowania wywodzące się ze szwajcarskiej tradycji. Dodatkowo uczy i wykłada interpretację wizualną na uczelniach artystycznych w Szwajcarii i za granicą. W 2008 roku przyznano mu tytuł profesora gościnnego uczelni artystycznej w Nankin, w Chinach. Uczestniczył w wielu międzynarodowych biennale plakatów, zarówno w roli plakacisty, jak i członka jury. Ma na koncie pierwsze nagrody w konkursach w Chicago, Meksyku, Mons (Belgia), Nowym Jorku, Sofii, Wiedniu, a także przyznaną w Warszawie ICOGRADA Excellence Award oraz kilka zwycięstw w konkursie o Swiss Poster Award. Jego plakaty można znaleźć w wielu publicznych kolekcjach na całym świecie. Jest członkiem Alliance Graphique Internationale i przewodniczącym szwajcarskiego oddziału tej organizacji.

Dawid Crowley
David Crowley prowadzi zajęcia z pisania tekstów krytycznych na Royal College of Art w Londynie (kierunek Art & Design MA). Interesuje się sztuką i projektowaniem z czasów reżimu komunistycznego w Europie Wschodniej. Jest autorem książek National Style and Nation-State. Design in Poland (1992) oraz Warsaw (2003), a także – wspólnie z Susan Reid – redaktorem trzech publikacji: Socialism and Style. Material Culture in Post-war Eastern Europe (2000), Socialist Spaces. Sites of Everyday Life in the Eastern Bloc (2003) i Pleasures in Socialism: Leisure and Luxury in the Eastern Bloc (2010). Regularnie pisze dla specjalistycznej prasy z dziedziny sztuki i projektowania. Był kuratorem takich wystaw, jak „Cold War Modern” w Victoria and Albert Museum (2008–2009), „The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland” w BOZAR w Brukseli (2011) i „Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej” w Muzeum Sztuki w Łodzi (2012) oraz w galerii Calvert 22 w Londynie (ang. „Sounding the Body Electric. Experimental Art and Music in Eastern Europe” – 2013).

Kenya Hara
Kenya Hara (ur.1958) kieruje się przekonaniem, że projektowanie przedmiotów wiąże się przede wszystkim z projektowaniem doświadczeń. W 2000 roku stworzył wystawę „RE-DESIGN – Daily Products of the 21st Century”, dzięki której wykazał, że źródłem wyjątkowego designu jest to, co zwykłe i codzienne. W 2002 roku dołączył do zespołu doradczego marki MUJI i objął stanowisko jej dyrektora artystycznego. W 2004 roku zaplanował i wyreżyserował wystawę „HAPTIC – Awakening the Senses”, podkreślającą, że inspiracje dla projektów użytkowych tkwią uśpione w ludzkiej zmysłowości. Znaczna część jego prac, w tym program otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich w Nagano oraz Expo 2005, jest głęboko zakorzeniona w kulturze japońskiej. W 2007 i 2009 roku w Paryżu, Mediolanie i Tokio odbyły się dwie wystawy jego produkcji, zatytułowane „TOKYO FIBER – SENSEWARE”, a w 2008 i 2009 roku w Paryżu oraz w londyńskim Science Museum gościła wystawa „JAPAN CAR”. W przedsięwzięciach tego typu Hara skupia się na wizualizacji możliwości branży projektowej oraz szerzeniu informacji na ich temat. Jego działalność zatacza coraz szersze kręgi i dotarła również do innych państw Azji, między innymi za sprawą objazdowej wystawy „DESIGNING DESIGN – Kenya Hara 2011 China Exhibition”, zapoczątkowanej w Pekinie w 2011 roku. Książki autorstwa Hary, na przykład Designing Design oraz White, zostały przetłumaczone na wiele języków, włącznie z azjatyckimi. Kenya Hara jest ponadto przedstawicielem Nippon Design Center, profesorem uniwersytetu artystycznego Musashino, przewodniczącym Japońskiego Komitetu ds. Projektowania (Japan Design Committee) oraz wiceprzewodniczącym Japońskiego Stowarzyszenia Projektantów Graficznych (Japan Graphic Designers Association).

Jerzy Porębski
Urodził się w Warszawie w 1955 roku. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej (1980) oraz Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1982), na którym od 25 lat prowadzi pracownię projektowania. W 2012 otrzymał tytuł profesora. W latach 2005–2011 pełnił funkcję dziekana. Zajmuje się wzornictwem przemysłowym, grafiką, wystawiennictwem i architekturą wnętrz. W roku 1991 założył Towarzystwo Projektowe, obecnie prowadzi je wraz z Grzegorzem Niwińskim. Ważniejsze projekty i realizacje: Miejski System Informacji w Warszawie, wnętrza nowej siedziby AGORY S.A., meble miejskie dla Traktu Królewskiego w Warszawie, projekt wiaty przystankowej dla Warszawy, projekt wnętrz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, projekt informacji i mebli miejskich dla Bielska-Białej, projekt modernizacji Dworca Centralnego w Warszawie, projekt wnętrz polskich przedstawicielstw dyplomatycznych. Jest opiekunem artystycznym miesięcznika Architektura-murator. Luareat wielu nagród w Polsce i zagranicą, między innymi: ICSID KYOTO AVARD, DESIGN THE FUTURE Competition, Tokyo, Design Distinction I.D., U.S.A., Złoty medal na Targach Poznańskich, nagroda Ministra Infrastruktury, nagroda ”Życie w Architekturze“.

Silvia Sfligiotti
Silvia Sfligiotti jest graficzką, nauczycielką i krytyczką projektowania graficznego. Mieszka w Mediolanie, gdzie wspólnie z Raffaellą Colutto założyła pracownię komunikacji wizualnej Alizarina, która specjalizuje się w projektach dla branży wydawniczej i kulturalnej oraz w komunikacji korporacyjnej. Prowadzi zajęcia na ISIA Urbino oraz Scuola Politecnica di Design Milano, a także wykłady na konferencjach międzynarodowych, włoskich uczelniach i w szkołach projektowania. Jest autorką publikacji z dziedziny komunikacji wizualnej, edytorstwa i wystawiennictwa. Razem z Cristiną Chappini zajmowała się koordynacją naukową konferencji międzynarodowej i wystawy „Multiverso” (Icograda Design Week Torino 2008). W 2010 roku współredagowała książkę Open Projects i nadzorowała towarzyszącą jej wystawę pod taką samą nazwą podczas 21. edycji festiwalu grafiki w Chaumont. Od 2012 roku wspólnie z Riccardem Falcinellim redaguje włoski magazyn poświęcony projektowaniu graficznemu „Progetto grafico”. www.alizarina.net, www.aiap.it/progettografico/

Jakub Stępień
Jakub Stępień aka Hakobo (ur. 1976) należy do 50 najważniejszych obecnie plakacistów na całym świecie (według Johna Fostera, autora książki New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century). Doskonale czuje się również w identyfikacji wizualnej, działaniach na pograniczu sztuki i dizajnu, w modzie i ogólnie – grafice użytkowej. Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi m.in. z Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski, Galerią Design – BWA Wrocław, Tate Britain. Wśród jego klientów znajdują się: Pogo, Festiwal Łódź Design, Wyborowa, TVP i inni. W swoich realizacjach prezentuje charakterystyczny styl, inspirowany zarówno tradycyjnym graficznym rzemiosłem, jak i kulturą ulicy. Zbiór jego prac obejmuje zarówno zdyscyplinowane, proste układy, jak i realizacje wynikające z fascynacji kamuflażem, graficznym noizem i estetyką nadmiaru.
www.hakobo.art.pl

W tym roku praca jurorów została podzielona na dwa etapy – pierwszy, który odbywa się w marcu w trybie online i drugi, w czerwcu w Warszawie. Nowością w tym roku jest internetowy system zgłaszania plakatów, który nie tylko usprawnił organizację Biennale, ale też pozwolił na pracę przez internet jurorom. Przez cały marzec będą mogli przeglądnąć i od razu ocenić nadesłane w formie elektronicznej (na razie) prace. W ten sposób powstanie lista plakatów zakwalifikowanych do wystawy głównej. Ich autorzy zostaną poproszeni o przesłanie ich wydrukowanych wersji. W przeciwieństwie do poprzednich edycji, skład jury pozostanie ten sam do końca Biennale. W czerwcu, Stephan Bundi, David Crowley, Kenya Hara, Jerzy Porębski, Silvia Sfligiotti i Jakub Hakobo Stępień, przyjadą na 3-dniową sesję do Muzeum Plakatu i wybiorą laureatów Złotego, Srebrnego i Brązowego Medalu w kategorii A (profesjonaliści) oraz przyznają tytuł Złotego Debiutu w kategorii B, przeznaczonej dla absolwentów i studentów uczelni artystycznych.

Wystawie towarzyszyć będzie specjalny blok wystąpień poświęconych historii tej legendarnej już imprezy cyklicznej, analizie krytycznej ostatnich dwu dekad historii MBP oraz debata poświęcona jego przyszłości. Dyskusje i wystąpienia odbędą się podczas Targów Wiedzy Graficznej organizowanych przez STGU. Inaczej niż dotychczas wyglądać będzie również wystawa zakwalifikowanych prac, której przygotowanie powierzone zostanie kuratorowi wybranemu przez Radę Programową. Oprócz pokazu zakwalifikowanych i nagrodzonych prac odbędzie się również wystawa street-artowych komunikatów ulicznych (wlepki, wrzuty, szablony) oraz wystawy plakatu w innych miejscach w Warszawie.

7 czerwca – 14 września 2014, Warszawa

Źródło: STGU

biennale.postermuseum.pl

Dodatkowe informacje:

Organizatorzy:
Muzeum Plakatu w Wilanowie – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej (STGU)

Patronat honorowy:
ICOGRADA – The International Council of Graphic Design Associations

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764