logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

31,1% odsłon mniej w największych serwisach z treściami redakcyjnymi

   06.10.2024, przeczytano 495 razy
ilustracja

Pierwsze dni obowiązywania nowych przepisów o prawie autorskim, w internecie zaowocowały spadkiem ruchu z social mediów. Dane z badania Mediapanel PBI i Gemius pokazują, że 20 największych polskich serwisów z treściami redakcyjnymi w dniach 20-29 września br. zanotowało o 31,1% mniej odsłon pochodzących z social mediów niż w dniach 30 sierpnia-8 września. Procentowy udział ruchu z social mediów w tych serwisach i tak stosunkowo niewielki, zmniejszył się jeszcze bardziej, spadając z 1,9% do zaledwie 1,4%. Najwięcej odsłon z serwisów społecznościowych stracił serwis naszemiasto.pl - aż 6,5 mln, a użytkowników - onet.pl, bo aż 452 tys. RU.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/31%2C1procent-odslon-mniej-w-najwiekszych-serwisach-z-tresciami-redakcyjnymi,405977,artykul.html

W piątek, 20 września, w Polsce weszły w życie nowe przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ustawa ta wprowadziła rozliczenia za korzystanie z treści wydawców przez platformy społecznościowe. W pierwszym dniu jej obowiązywania Facebook zmienił prezentację treści dla linków do niektórych polskich serwisów: wyświetlana jest tylko nazwa serwisu i tytuł tekstu będący linkiem. Firma tę zmianę tłumaczyła dostosowaniem się do nowych regulacji. 

Na podstawie danych z badania Mediapanel PBI i Gemius sprawdziliśmy, czy decyzja ta spowodowała zmiany w strukturze ruchu dla wydawców internetowych. Przeanalizowaliśmy strukturę ruchu dla 20 największych polskich domen z treściami redakcyjnymi pod względem zasięgu w okresie 30 sierpnia - 8 września według dostępnych w Mediapanelu typów źródeł: wejścia bezpośrednie, wejścia z wyszukiwarek, wejścia z odnośników, wejścia z agregatorów treści oraz wejścia z mediów społecznościowych.

Porównaliśmy dane z okresów 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024, pomijając okres 9-15.09 ze względu na zwiększone zainteresowanie newsami związane z powodziami na Dolnym Śląsku. Biorąc pod uwagę, że Facebook jest największą platformą społecznościową w Polsce (25 mln użytkowników i aplikacji we wrześniu br.), wpływ jego decyzji na wydawców powinien być widoczny w danych z badania Mediapanel. 

W okresie 20-29.09.2024 w badaniu Mediapanel PBI i Gemius można zauważyć spadek w liczbie odsłon w wybranych serwisach dla wszystkich typów źródeł ruchu. Ale o ile spadki dla źródeł ruchu, takich jak wejścia bezpośrednie (-4,0%), wyszukiwarki (-2,3%), odnośniki (-4,8%) i agregatory treści (-5,9%), są stosunkowo spójne, to spadek ruchu z mediów społecznościowych jest wyjątkowo duży - wynosi aż 31,1% (Rys. 1). 

ilustracjastrzałka

Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 

Z 20 wybranych domen przyjrzeliśmy się tym, które odnotowały największy procent ruchu z mediów społecznościowych w dniach 30.08-08.09.2024. Waha się on od 3,3% (w przypadku gazeta.pl) do aż 21,4% (naszemiasto.pl). Cztery z tych serwisów zanotowały bardzo duży spadek ruchu z mediów społecznościowych pomiędzy 30.08-08.09.2024 a i 20-29.09.2024, natomiast dwa pozostałe niewielkie wzrosty. Łączny udział ruchu z mediów społecznościowych dla analizowanych 20 serwisów spadł z 1,9% do 1,4% (Tab. 1). 

ilustracjastrzałka

Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 

Największe spadki liczby odsłon z mediów społecznościowych pomiędzy 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 zanotowało 7 serwisów. W przypadku naszemiasto.pl spadek ten był największy i wyniósł ponad 6,5 mln odsłon. Drugi w kolejności był serwis se.pl, który zanotował spadek rzędu 1 mln odsłon, a trzeci – serwis onet.pl z niecałym 1 mln odsłon. W przypadku pozostałych czterech serwisów (pudelek.pl, tvn24.pl, fakt.pl i radiozet.pl) spadki wyniosły do 500 tys. odsłon. 

ilustracjastrzałka

Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024 

Osiem serwisów zanotowało też duże spadki liczby realnych użytkowników przychodzących z mediów społecznościowych. Największy spadek, o 450 tys. RU, nastąpił w przypadku onet.pl. Spadki rzędu 250-300 tys. RU zanotowały naszemiasto.pl i pudelek.pl, 150-200 tys. RU – tvn24.pl, wp.pl i fakt.pl, a 100-150 tys. użytkowników - se.pl i radiozet.pl.

ilustracjastrzałka

Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08-08.09.2024 i 20-29.09.2024

Analiza pokazuje, że decyzja Facebooka o zmianie prezentacji treści wydawców uwidoczniła się w ruchu przychodzącym z social mediów na 20 największych serwisów z treściami redakcyjnymi w Polsce. Wprawdzie większość wydawców zdążyła uniezależnić się od mediów społecznościowych jako jednego z głównych źródeł ruchu, ale tam, gdzie ta zależność jest jeszcze spora, decyzje platform społecznościowych mają wyraźny wpływ na zasięgi. 

Źródło: Gemius

www.gemius.pl

Dodatkowe informacje:

*businessinsider.com.pl, fakt.pl, gazeta.pl, infor.pl, interia.pl, medonet.pl, money.pl, naszemiasto.pl, o2.pl, onet.pl, polsatnews.pl, pudelek.pl, radiozet.pl, rmf.fm, interia.pl, se.pl, tvn24.pl, wp.pl, wyborcza.pl, sport.pl 

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dzień Cudów na 35-lecie RMF FM
RMF FM świętuje 35-lecie z charakterystycznym dla siebie rozmachem! 15 stycznia na ulice całej Polski wyruszą trzy żółto-niebieskie konwoje RMF FM – pełne prezentów, które prowadzący rozdadzą słuchaczom w najróżniejszych zakątkach kraju. To będzie dzień pełen emocji, radości i niespodzianek! Kulminacja obchodów odbędzie się...
Piłka w grze. Sen zimowy w Ekstraklasie i I Lidze, koniec dobrej passy Lewandowskiego
Na krajowych boiskach rozegrano tylko jedną w pełni grudniową kolejkę zmagań ligowych. To stąd w głównej mierze wynikają spadki wyników medialnych drużyn analizowanych przez Instytut Monitorowania Mediów. W ligach zagranicznych nie ma tak długiej przerwy i odbyło się o wiele więcej meczów, ale słabsza forma Roberta Lewandowskiego przełożyła się...
Pomiar efektywności sponsoringu w sporcie i kulturze. Szkolenie online
Instytut Monitorowania Mediów organizuje kolejne bezpłatne szkolenie online, tym razem poświęcone działaniom sponsoringowym. Webinar „Pomiar efektywności sponsoringu z wykorzystaniem monitoringu mediów” odbędzie się w czwartek 16 stycznia 2025 roku o godzinie 12:00. Uczestnicy spotkania poznają m.in. ranking najbardziej...
Kanał YouTube Gońca z oprawą muzyczną od Chrisa Carsona
Znany producent muzyczny Chris Carson stworzył nową oprawę muzyczną dla kanału Goniec. Widzowie mogli ją usłyszeć po raz pierwszy w poniedziałek 13 stycznia 2025 r., podczas programu na żywo prowadzonego przez Radosława Grucę.
Oferta dla nowych subskrybentów na urodziny Puls Biznesu
Z okazji 28. urodzin „Pulsu Biznesu” przygotował specjalną ofertę promocyjną dla nowych subskrybentów oraz czytelników odnawiających dostęp do pełnych treści na pb.pl. Od 14 do 31 stycznia br. będzie można nabyć roczną subskrypcję z 50 proc. rabatem od ceny regularnej. Serwis pb.pl ma obecnie ponad 32 tys. płatnych subskrypcji cyfrowych, przy 5 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764