logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

31 lat SMS-owania

  PR 02.12.2023, przeczytano 709 razy
ilustracja

3 grudnia 1992 r. rozpoczęła się historia SMS-owania. 31 lat temu programista z Vodafone wysłał pierwszą wiadomość tekstową o treści: Merry Christmas. Choć wówczas architekci telefonii komórkowej nie planowali stworzenia czatu dla wszystkich, a raczej system wspierający komunikację techniczną, dzisiaj jest niezbędnym kanałem komunikacji w życiu i biznesie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/31-lat-sms-owania,402310,artykul.html

Ponad trzy dekady i miliony świątecznych wierszyków później okazuje się, że powoli wracamy do tych pierwotnych zamiarów. Nasze prywatne wiadomości przenoszą się do komunikatorów, za to zalety krótkich komunikatów coraz chętniej wykorzystuje biznes, urzędy czy organizacje. Nie oznacza to, że SMS znika z naszego życia, tylko podobnie jak radio czy zegarek, adaptuje się do nieco innej roli niż spełniał kiedyś.

Historia SMS-a w SMS-owym skrócie

3 grudnia 1992 – pierwsza wiadomość SMS wysłana w Wielkiej Brytanii. Neil Papworth z Vodafone napisał do kolegów “Merry Christmas”.

1993 – fiński operator Radiolinja jako wprowadza usługę przesyłania wiadomości tekstowych między użytkownikami sieci.

1994 – na rynek trafia Nokia 2010, pierwszy telefon komórkowy z klawiaturą pozwalającą na wygodne pisanie SMS-ów.

1999 – pojawia się opcja wysyłania SMS-ów także do abonentów spoza własnej sieci.

1999 – powstaje program SMS Express (późniejsze Gadu Gadu) który jako pierwszy pozwalał na na wysyłanie SMS-ów z internetu za darmo – wysłanie wiadomości z telefonu kosztowało wówczas kilkadziesiąt groszy.

2001 – po raz pierwszy w Polsce uruchomiono SMS Premium, za jego pomocą widzowie programu Big Brother mogą głosować na ulubionych uczestników.

2007 – powstaje SMSAPI – platforma komunikacji A2P, wykorzystująca SMS-y jako powiadomienia dla klientów sklepów internetowych.

2007 – na rynek wchodzi iPhone, który rozpoczyna erę smartfonów z dostępem do internetu. Dzięki nim SMS–y nie muszą już kończyć się na 160 znakach, mogą zawierać linki i grafikę.

2008 – Unia Europejska rejestruje emotikonę “:-)” jako znak towarowy. Przez lata SMS-y mocno przyczyniły się do popularyzacji emotikon i skrótowców w języku.

2008 – w Polsce jest już więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców, co znaczy, że praktycznie wszyscy mamy dostęp kanału SMS.

2010 – rekordowy rok dla SMS-ów. Na całym świecie wysłano ich 6,1 biliarda.

2013 – liczba wiadomości wysłanych przez mobilne komunikatory (np. WhatsApp , Messenger) po raz pierwszy przewyższa liczbę wysłanych SMS-ów.

2018 – “Uwaga! Dziś gwałtowne burze, silny wiatr i ulewny deszcz....” mieszkańcy czterech województw po raz pierwszy otrzymali drogą SMS-ową Alert RCB.

2019 – unijna dyrektywa PSD2 zmusza banki do potwierdzenia tożsamości klienta dodatkowym kanałem. Najpopularniejszym sposobem okazuje się SMS. Kod bezpieczeństwa w SMS-ie staje się standardem w rozmaitych usługach online.

2020 – w czasie pandemii drogą SMS-ową przesyłane są e-recepty, powiadomienia dla wracających z zagranicy, informacje dla osób na kwarantannie i potwierdzenia terminu szczepienia. SMS-staje się jednym z ważniejszych kanałów informacyjnych w kryzysowej sytuacji.

2021 – SMSAPI wysyła rekordowe 1,3 miliarda SMS-ów biznesowych.

2022 – według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, już co piąty SMS otrzymujemy “od maszyny”, czyli wysyłany jest nie z telefonu użytkownika a za pomocą systemu do masowej wysyłki (A2P). Udział takich wiadomości stale rośnie w Polsce i globalnie.

Maja Wiśniewska, Head of Marketing w SMSAPI

Telefony sprzed paru dekad miały niewiele do zaoferowania w kwestii rozrywki. Ówczesnym nastolatkom musiały wystarczyć proste gierki, co sprawiło, że największą atrakcją komórki okazywało się właśnie SMS-owanie ze znajomymi. Dzięki temu dla dorosłych już millenialsów, mobilny czat to naturalna forma komunikacji, którą wiele osób preferuje również w kontakcie z firmami.

Jeśli kiedyś dostawaliśmy SMS nie od innej osoby, a od firmy, to zazwyczaj tą firmą był operator telefonii komórkowej. Innym podmiotom zwyczajnie brakowało narzędzi, by efektywnie komunikować się tym kanałem. Dzisiaj SMS-y są nieodłączną częścią biznesu, stosowane bardzo szeroko, od kampanii marketingowych, przez wysyłki powiadomień, po kody jednorazowe do logowania. Według prognoz rynek usług masowych wysyłek wzrastać ma nadal w tempie 4,5 proc. rocznie, osiągając na koniec dekady wartość prawie 92 mld dolarów.

W biznesie wciąż docenianą cechą komunikacji SMS jest bezpośrednie dotarcie, fakt, że wiadomość nie znika w tłumie innych i dociera do każdego niezależnie od wieku i urządzenia. Im bardziej życie będzie się cyfryzować, tym bardziej będzie potrzebne nam narzędzie, które jest jednocześnie masowe, osobiste i przede wszystkim działa. Wysyłanie i odbieranie wiadomości tekstowych jest przecież podstawową funkcją każdego telefonu komórkowego.

Źródło: SMSAPI

Dodatkowe informacje:

SMSAPI to platforma do masowej wysyłki wiadomości SMS, MMS, VMS i RCS. Ułatwiamy firmom prowadzenie skutecznej komunikacji mobilnej. Z usług SMSAPI korzystają zarówno największe koncerny o zasięgu globalnym, jak i mniejsze, lokalne biznesy, startupy oraz instytucje publiczne i urzędy.
SMSAPI umożliwia samodzielną realizację kampanii informacyjnych i marketingowych przy wykorzystaniu różnego typu wiadomości. SMSAPI to także dbałość o wysoką jakość usług, zaawansowane rozwiązania techniczne oraz profesjonalni i doświadczeni doradcy.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Do 2026 r. wyszukiwarkom ma ubyć 1/4 użytkowników
Do 2026 roku wyszukiwarkom internetowym ma ubyć aż 25 proc. użytkowników – wynika z najnowszego raportu analityków Gartnera. Przestaniemy wyszukiwać w tradycyjny sposób? Nie, ale na pewno to AI i nasze z nią rozmowy będą czymś na porządku dziennym. Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych, którzy w swoich działaniach wykorzystują...
Dźwięk w cyberprzestrzeni: Audio marketing w świecie online
W dobie niezwykle szybkiego rozwoju rynku e-commerce i digitalizacji kanałów sprzedaży, kształtowanie wizerunku marki online staje się równie kluczowe, co tradycyjne strategie marketingowe. W tej cyfrowej erze, gdzie klienci są nieustannie bombardowani informacjami, warto zwrócić uwagę na potężne narzędzie - dźwięk.
Pierwszy sklep formatu „Nike Rise
20 lutego br. w Centrum Handlowym Bonarka otwarto pierwszy salon "Nike Rise" w Polsce. Dwupoziomowy sklep o powierzchni 1000 mkw. w swoim założeniu łączy bogaty świat sportu i jego różnorodnych dyscyplin z innowacyjnymi, cyfrowymi doświadczeniami i usługami.
Polski projekt miejskich mebli dla fińskiego miasteczka
Zimą pogoda nie zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu? My uważamy inaczej i razem z Parkly stworzyliśmy „zimoodporny” zestaw mebli miejskich dla Keravy – fińskiego miasteczka nieopodal Helsinek. 
Opinie o marce. Jak przeprowadzić samodzielny audyt?
97 proc. klientów czyta opinie o firmie, a 85 proc. konsumentów ufa temu, co zobaczy w Internecie o danej marce. Opinie online są tak samo istotne, jak rekomendacje znajomych – wynika z danych popularnej platformy do monitorowania brandów. Jak przeprowadzić samodzielny audyt opinii o naszej firmie? Czy istnieją na to proste sposoby? I dlaczego w ogóle warto...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764