logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

4 najcięższe grzechy UX

  PR 25.01.2023, przeczytano 615 razy
ilustracja

UX to coś więcej niż dobrze rozmieszczone przyciski i odpowiednio skonstruowana nawigacja. Każdy ambitny projektant będzie dążył nie tylko do stworzenia dobrze wyglądającego UI, ale do produktu, który przy całej swojej atrakcyjności wizualnej, w kilku krokach doprowadzi użytkownika do celu. Dlaczego więc niektóre popularne aplikacje nie do końca dbają o użyteczność i prostotę procesu zakupowego klienta?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/4-najciezsze-grzechy-ux,398758,artykul.html

Przyjrzymy się aplikacji platformy Shopee, która zdecydowała się 13 stycznia br. zakończyć działalność na polskim rynku. Jakie są (były) jej punkty newralgiczne?

Spójność

Jedna z najważniejszych właściwości dobrego produktu e-commerce to spójność wizualna. Ma ona  pomagać ustalić priorytety dla treści występujących w aplikacji i ułatwiać nawigację lub wyróżniać jej najważniejsze części bądź funkcjonalności. Wykorzystując spójność do stworzenia logicznej struktury i jasnego określenia, gdzie użytkownicy mogą znaleźć interesujące ich produkty, oszczędzamy im frustracji i rozczarowań.

ilustracjastrzałka

W aplikacji Shopee w wielu miejscach tej spójności po prostu brakowało. Używanie wielu rodzajów buttonów, brak konsekwencji w stosowaniu wielkości fontów czy zupełnie odmienne pokazywanie produktu na liście w stosunku do tego, co było widać potem na ekranie szczegółowym. Wydawać by się mogło, że są to małe szczegóły, o których można zapomnieć. Mają one jednak istotny wpływ na konwersję, zadowolenie użytkowników oraz sfinalizowanie transakcji. Tworzenie spójnych wizualnie produktów to klucz do sukcesu.

Wyszukiwarka

Jakość wyszukiwania wyznacza jakość doświadczenia użytkownika. Większość użytkowników uważa, że szybkie znalezienie produktów (czyli do 120 sekund po włączeniu aplikacji) jest najważniejszą funkcją, jaką może zaoferować sklep. Dlaczego to takie ważne? Bo nie tylko pomaga klientom szybko znaleźć produkt, który ich interesuje, ale także zbiera informacje na temat tego, czego szukają, dzięki czemu oferta sklepu może być optymalizowana pod ich potrzeby.

Brak zawężonych wyników wyszukiwania także może frustrować użytkownika w trakcie próby znalezienia interesujących go produktów. Po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce Shopee, wyniki wyszukiwania często nie były zawężone tylko do wyszukiwanej frazy. Uniemożliwiało to sprawdzenie wszystkich ofert dotyczących tylko wybranego produktu. Nie mówiąc już o bardzo niefortunnej nazwie searcha, gdzie zamiast pozornie oczywistej frazy „Wyszukaj” widzieliśmy…  „Shopee”. Szukając skakanki, użytkownik dostawał na liście wyszukiwania również takie propozycje produktów jak stojak na hantle czy pas do treningu brzucha. Po co?

Brak hierarchii

Hierarchia wizualna pomaga zorganizować poszczególne elementy interfejsu użytkownika w spójną całość. Projektanci dostosowują komponenty zgodnie z poziomem ich ważności i tworzą hierarchię za pomocą rozmiaru, koloru, stylu i innych różnic wizualnych. Ze względu na małe ekrany telefonów (w porównaniu do o wiele większych możliwości desktopów) zaleca się ograniczenie hierarchii treści do dwóch poziomów. Ważne jest również, aby treści copy, takie jak nazwa i opis przedmiotu, były uporządkowane tak, aby kupujący mogli je łatwo skanować wzrokiem. W aplikacji Shopee brakowało w wielu miejscach wyraźnej hierarchii treści i elementów, przez co użytkownicy musieli bardziej skupiać się na przeglądaniu w celu znalezienia interesujących ich produktów i ich opisów. A to czyniło zakupy bardziej absorbującymi i … nużącymi.

Pozytywne doświadczenie przy dodawaniu produktów do koszyka

Równie ważne, jak karta produktu jest to, co zaprezentujesz użytkownikowi w trakcie dodawania produktu do koszyka. Różne konfiguracje, takie jak pokazywanie odmian tego samego produktu, dostarczanie informacji o wariantach cenowych, możliwość dodawania do ulubionych i inne, mają wpływ na doświadczenie użytkownika.

ilustracjastrzałka

Często w aplikacjach po wybraniu opcji „Dodaj do koszyka” widzimy dodatkowe okno, dzięki któremu możemy wybrać liczbę zamawianych przez nas rzeczy. Funkcjonalność ta w aplikacji Shopee była dostępna tylko z poziomu koszyka, przez co na etapie dodawania produktów nie można było wykonać żadnej akcji. Powodowało to niepotrzebną frustrację, która mogła powodować porzucanie zakupów w koszyku.

Wiele czynników wpływa na konwersję i liczbę zrealizowanych transakcji. Mam świadomość, że nie o wszystkie da się jednakowo zadbać na etapie projektowania, jednak te, które przyczyniają się do pozytywnego UX naszych użytkowników, zdecydowanie radzę stawiać na pierwszym miejscu. Podstawy już nie wystarczą, trzeba zastosować najlepsze praktyki użyteczności e-commerce, pójść dalej niż podstawowe funkcjonalności i zaoferować coś unikalnego, co sprawi, że klienci poczują się wyjątkowo i zostaną na dłużej. Zadowolony klient to sukces!

Źródło: Applover

Dodatkowe informacje:

Autorka: Julia Komin, Head of Design, Applover

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Algorytmy, sztuczna inteligencja, ciągłe rotowanie kanałami sprzedażowymi i wymyślanie koło na nowo. Praca marketingowca w 2023 roku to ciągłe stąpanie po cienkiej linii. Bo choć w reklamy internetowe klikamy coraz chętniej i sieć jest dla nas miejscem sprawdzania opinii i robienia zakupów, to nadal łatwo jest nas – odbiorców – zirytować niepotrzebnym...
Według prognoz Statista, światowe wydatki na reklamy mobilne do 2024 roku mogą osiągnąć nawet 400 mld USD. Biorąc pod uwagę rosnącą popularność i dostępność urządzeń mobilnych, a także niebotyczne ilości pobieranych gier na świecie każdego dnia (55 mld[1] w samym 2021 roku) to właśnie środowisko mobile gamingowe wydaje się idealną przestrzenią dla marek, by...
POS - czym kuszą sklepy?
Dlaczego w sklepach stacjonarnych tak wiele spotykamy rozmaitych reklam, wysepek z produktami lub innych ekspozytorów produktów? Ponieważ właśnie tam rozgrywa się ostateczna bitwa o portfele klientów. A do tej walki coraz częściej zaprzęgana jest nowoczesna technologia.
AI: Czy copywriterzy będą musieli się przekwalifikować?
W jaki sposób tworzymy treści w Polsce? Według najnowszego badania platformy WhitePress, przeprowadzonego na ponad 500 SEO-wcach – nadal prym wiedzie samodzielne przygotowanie tekstów przez człowieka (76 proc.), choć specjaliści nie stronią również od korzystania z AI (42 proc). Czy proces ten będzie postępował i twórcy tekstów będą musieli się przekwalifikować? W czym...
Czym jest wzór przemysłowy i dlaczego warto go chronić?
Przedmiotem prawa własności przemysłowej są – oprócz m.in. znaków towarowych i patentów na wynalazki – również wzory przemysłowe. Czym jest wzór przemysłowy i dlaczego odgrywa tak ważną rolę w świecie mody i designu?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764