logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

5 cech dobrego PR-owca, czyli o idealnym opiekunie wizerunku marki

  PR 03.04.2023, przeczytano 1211 razy

Według badań przeprowadzonych przez EXACTO, w Polsce działa ponad 900 agencji PR, a przychód ze sprzedaży usług PR to około 1,1 mld złotych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/5-cech-dobrego-pr-owca%2C-czyli-o-idealnym-opiekunie-wizerunku-marki,399496,artykul.html

Skala zwraca uwagę na zakres potrzeb rynku. Świadomość wpływu wizerunku marki na sprzedaż staje się z roku na rok coraz większa, a po wsparcie PR-owców sięgają już nie tylko korporacje, ale także sektor MŚP. Ta tendencja rodzi wyzwanie – jak wybrać idealnego PR-managera? 5 cech, które najmocniej wpływają na efektywność w PR, wymienia Agnieszka Nowakowska, doświadczony PR-manager, współzałożycielka agencji PR, ekspert i wykładowca WSB Warszawa.

Znajomość rynku mediów

Bez mediów nie ma efektywnego PR-u - to zasada numer jeden, którą poznaje każdy adept sztuki dziennikarskiej lub public relations podczas pierwszych zajęć na studiach. I to jest tzw. basic i absolutna prawda. Dobry PR-owiec to ten, który zna media (oraz ich potrzeby) i utrzymuje z nimi stały, partnerski kontakt. To przekłada się na efektywność w kontekście obecności marki na łamach czasopism i portali oraz w Social Mediach w bardzo konkretny sposób. Co to znaczy „partnerskie relacje"? To realny, codzienny kontakt oparty na wzajemności i szacunku.

- Zawsze powtarzam klientom, że jeśli widzą agencję lub specjalistę, który na pytanie o znajomość mediów wskazuje listę w excelu, „pękającą w szwach" od obcych nazwisk... powinni mieć się na baczności - mówi Agnieszka Nowakowska.

- Dobry PR Manager jest w stałym kontakcie z dziennikarzami, zna ich osobiście i „czuje" potrzeby każdego z nich. Wie, co mu zaproponować, by powstał, ciekawy, wartościowy tekst. Korzyść jest wtedy obustronna, a marka naszego klienta często pojawia się w mediach - dodaje.

Zdecydowanie

Efektywny PR Manager to taki, który krok po kroku realizuje strategię komunikacji, z nastawieniem na realizację celów i wsparcie sprzedaży. Public Relations to bardzo konkretna i wymierna dyscyplina, choć często uważana jest za „mniej mierzalną siostrę reklamy". Nic bardziej mylnego. Zarówno narzędzia PR, budżet, jak i same efekty działań można (trzeba!) efektywnie mierzyć i optymalizować. PR to nie miejsce na metodę „prób i błędów". Manager PR musi być więc osobą zdecydowaną i konkretną. To bardzo istotne, oczywiście, w sytuacjach związanych z kryzysem wizerunkowym (czyli w tzw. PR kryzysowym), ale także w codziennych, planowanych działaniach. A zatem, idealny PR-owiec to osoba konkretna, której klient może zaufać. Taka, która poprowadzi go przez media w sposób zdecydowany - krok po kroku.

Skrupulatność

Co prawda przysłowie głosi, że „ten się nie myli, który nic nie robi"... jednak w przypadku pracy w PR, marketingu, copywritingu i w innych branżach kreatywnych... należy to powiedzenie wyrzucić prosto do kosza. PR-owcy odpowiadają za pierwsze (i drugie także) wrażenie na temat brandu, a to - jak wiadomo - można zrobić tylko raz. Nie ma więc mowy o literówkach, niedociągnięciach graficznych i innych błędach, które mają kolosalne znaczenie i wpływ na postrzeganie marki klienta. Zespół PR-owy musi składać się z osób skrupulatnych, uważnych i ostrożnych. Każdy hashtag, post, tekst i infografika jest bowiem „na wagę złota".
Lojalność

Podstawową zasadą pracy z klientem jest obopólne zaufanie i poczucie, że klient oraz zespół agencji stanowią team i „grają do jednej bramki"

- To „must have" realizacji celów. Dobry zespół PR to grupa, na którą można liczyć, czyli absolutnie zaangażowana i lojalna. Podczas zajęć z PR zawsze powtarzam studentom, że należy mieć ogromne poczucie odpowiedzialności za biznes klienta i markę. W to poczucie dokładnie wpisuje się absolutna lojalność wobec klienta. Od tej reguły nie może być odstępstwa - mówi Agnieszka Nowakowska.

Ciekawość trendów

PR to synonim trendów. To, co pięć lat temu było w mediach modne, poczytne i generowało kliki, dziś albo nie istnieje, albo działa zupełnie inaczej niż dawniej. Social media są tego idealnym przykładem. Wniosek - dobry PR manager to ten, który jest głodny nowości, rozwiązań technologicznych, ale przede wszystkim, trendów. Zarówno tych socialmediowych, jak komunikacyjnych i społecznych, ponieważ to one dają kontekst i sposobność do interesującego przedstawienia marki. A o to właśnie chodzi.

Źródło: Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie

www.wsb.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
Kolejny atak na niemal monopolistyczną pozycję Google na rynku wyszukiwarek? Mimo że gigant technologiczny nie zachwiał się, gdy swoje działa wytoczył Microsoft implementując do swojej wyszukiwarki ChataGPT, to jednak nadal są chętni podgryźć lidera. Teraz Goliata chce przechytrzyć Dawid, czyli start-up Perplexity. Za narzędziem, które już dziś ma ponad 50...
AI: za rok większość aplikacji będzie powstawać z użyciem no-code?
Do 2025 roku 70 proc. nowych aplikacji tworzonych przez przedsiębiorstwa będzie powstawać w metodologii low-code lub no-code – wynika z danych Gartnera. Coraz popularniejsze dziś połączenie platform no-code ze sztuczną inteligencją może przynieść firmom nie tylko oszczędności finansowe, ale również skrócić czas potrzebny do wdrożenia aplikacji, zwiększając...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764