logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

5 elementów skutecznego marketingu behawioralnego marki

  PR 25.04.2023, przeczytano 844 razy
ilustracja

Marketing behawioralny to strategia, która wykorzystuje informacje o zachowaniu klientów do tworzenia odpowiednich przekazów i doboru produktów do indywidualnego odbiorcy. Według McKinsey & Company korzystające z niej przedsiębiorstwa uzyskują nawet do 85 proc. wzrostu sprzedaży w porównaniu do konkurentów. Jak z sukcesem prowadzić marketing behawioralny swojej marki? Tłumaczą eksperci Santander Consumer Banku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/5-elementow-skutecznego-marketingu-behawioralnego-marki,399751,artykul.html

Aż 65 proc. Polaków rezygnuje z różnych wydatków w związku z rosnącymi kosztami życia - jak wykazało tegoroczne badanie „Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania” przeprowadzone przez IBRiS na zlecenie Santander Consumer Banku. Co więcej, aż 61 proc. zadeklarowało, że w obecnych, niepewnych ekonomicznie czasach stara się wydawać tylko na najpotrzebniejsze rzeczy, takie jak rachunki, żywność czy leki. Nie jest to dobra wiadomość dla firm, ponieważ mniejszy popyt wiąże się ze spadkiem zysków ze sprzedaży produktów i usług. W tej sytuacji bardziej niż wcześniej istotne jest to, aby przekonać klientów do zakupu już za pierwszym razem. Może w tym pomóc odpowiednio poprowadzony marketing behawioralny. Poniżej zwracamy uwagę na 5 czynników decydujących o jego sukcesie.

Baza danych o klientach

Kluczowe dla stworzenia mechanizmów marketingu behawioralnego jest zbieranie danych o zachowaniach obecnych i potencjalnych klientów. Im więcej wiemy, tym łatwiej przyjdzie nam dostosowanie naszych działań do oczekiwań, a także znalezienie mocnych i słabych punktów oferty.

- Źródła tych informacji mogą być rozmaite w zależności od rodzaju prowadzonej działalności – komentuje Anna Marciniak, Dyrektor Departamentu CRM i Analiz w Santander Consumer Banku. – W przypadku banków wlicza się do tego zarówno sposób korzystania ze strony internetowej banku lub narzędzi elektronicznych np. aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej, jak i zachowanie klienta poza siecią. Obserwujemy to, jak klient korzysta z produktów bankowych, zbieramy dane wynikające z nagrań z rozmów telefonicznych i wszelkich interakcji z bankiem oraz – co bardzo istotne -  badamy reakcje na dotychczasowe treści marketingowe i przedstawianą ofertę.

Umiejętność przewidywania

Każdy powinien zdawać sobie sprawę, że konsumpcja to zjawisko złożone i nieprzewidywalne. Zachowania klientów są zmienne w czasie, a, poza wieloma czynnikami zewnętrznymi, wpływają na nie również uwarunkowania psychologiczne. Dlatego w każdym przedsiębiorstwie niezbędny jest sprawnie działający mechanizm reagujący w elastyczny sposób na bieżące wydarzenia i sterujący marketingiem behawioralnym elastycznie do pojawiających się  okoliczności (tzw. triggerów). Podstawą jest tutaj umiejętność określenia i przewidzenia potencjału odbiorcy pod kątem chęci zapoznania się z przekazem, a – docelowo - skorzystania z naszych usług.

Współpraca ekspertów z różnych obszarów

Ważnym czynnikiem prowadzącym do sprawnego funkcjonowania marketingu behawioralnego jest współpraca doświadczonych ekspertów z wielu obszarów, z których najistotniejsze są dwa: - analitycznego oraz kreatywny (contentowy). W ten sposób wiedza z zakresu zaawansowanej analityki, umiejętności wykorzystania technologii IT i modelowania danych uzupełnia umiejętność komunikacji z wyselekcjonowaną grupą klientów, oraz personalizację przekazu i  produktu. Dzięki temu firmy lepiej rozumieją  i przewidują wzorce zachowań klientów tak, by we właściwym czasie stworzyć odpowiedni, a przede wszystkim oczekiwany przekaz.

- Współpraca w zakresie tych dwóch obszarów gwarantuje również większe możliwości wykorzystania potencjału przeprowadzania testów A/B i wyciągania z nich wniosków, a w związku z tym wzrost efektywności działań – dodaje Anna Marciniak z Santander Consumer Banku. –  Pozwala to na uzyskanie wiedzy, które z elementów marketingowych najbardziej wpływają na zainteresowanie klientów, a które nie mają większego znaczenia. Ułatwia również znacząco wykorzystywanie wielu kanałów kontaktu z klientem w sposób komplementarny, a równocześnie automatyczny i najbardziej dostosowany do oczekiwań odbiorcy.

Higiena przekazu i jego personalizacja

Pamiętajmy, że rację bytu we współczesnym świecie ma wyłącznie uszyty na miarę (oczekiwań) i interesujący odbiorcę przekaz.

I choć większość klientów jest zainteresowana otrzymywaniem materiałów marketingowych, zbyt duża częstotliwość korespondencji lub jej monotonia skutecznie i trwale zniechęcają do zapoznawania się z ofertą marki. Tylko przemyślana strategia działań, oparta przede wszystkim na personalizacji, jest w stanie zagwarantować pożądaną efektywność.

- W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, jak bardzo sukces zależy od bazy danych o klientach i ilości zawartych w niej informacji – komentuje Rafał Hajdaniak Kierownik Zespołu Strategii i Komunikacji Marketingu Bezpośredniego w Santander Consumer Banku. - Wiedza na temat reaktywności klienta w poszczególnych kanałach styku oraz jego oczekiwań informacyjnych, ale także tzw. painpointów – czyli elementów, które sprawiają odbiorcom trudności, pozwala skutecznie optymalizować komunikację zwiększającą atencję i satysfakcję klientów.

Ostatnia, ale nie mniej ważna - platforma CRM

Marketing behawioralny może się koncentrować wyłącznie na dostarczaniu dobrej jakości leadów lub być obecny w całym procesie sprzedażowym end-to-end, wspierając klienta aż do momentu zakupu. W tym drugim przypadku nieocenioną wartość ma dobrze dobrana do potrzeb platforma CRM, która pełni funkcję narzędzia łączącego obszary marketingu i sprzedaży. Umożliwia również reagowanie na działania klienta i utrzymanie jego zainteresowania w krytycznym momencie, tuż po tym, gdy udało się je wzbudzić. Jest to szczególnie ważne w obecnych czasach, gdy konsumenci są w stanie wybaczyć coraz mniej. Jak wynika z raportu PWC „Future of Customer Experience” już 32 proc. klientów jest w stanie porzucić daną markę po jednym negatywnym doświadczeniu. Stawka jest więc bardzo wysoka.

Źródło: Santander Consumer Bank

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764