logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: 5 najczęstszych błędów przy projektowaniu plakatu

  PR 26.10.2016, przeczytano 7895 razy
ilustracjastrzałka

Projektowanie plakatów outdoorowych to sztuka trudniejsza niż mogłoby się wydawać. Odbiorca patrzy na plakat średnio do 3 do 7 sekund, nie bez znaczenia jest więc fakt, gdzie znajduje się logo, czy na jakim tle ulokowany jest produkt. Oto 5 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu plakatów OOH.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/5-najczestszych-bledow-przy-projektowaniu-plakatu,30358,artykul.html

Po pierwsze: przesyt

Przesyt to jeden z podstawowych grzechów projektantów. – Tutaj sprawdza się zasada, która mówi, że mniej robi więcej. Najlepiej jeśli na plakacie nie będzie więcej niż 7 elementów (tło, adres, logo itd.) w tym 4 słowa hasła reklamowego – mówi Michał Strzelczyk, grafik projektujący plakaty dla Cityboard Media. Na plakat odbiorca patrzy raptem od 3 do 7 sekund, dlatego wielość elementów wprowadza chaos i zakłóca odbiór komunikatu. Plakat powinien przekazywać informacje w zrozumiały, jasny sposób. Im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz, dlatego tak ważna jest selekcja wiadomości i precyzyjnie określony cel reklamy.

Po drugie: rażąca kolorystyka

Pastelowe tło i jasny kolor fontu lub ciemne tło i ciemny kolor fontu – takie warianty  zestawień kolorystycznych sprawiają, że plakat jest nieczytelny. Najlepiej jeśli tło i font mocno ze sobą kontrastują. Idealny dobór kolorów ilustruje poniższe zestawienie.

Po trzecie: nieczytelny font

Font mały, ozdobny, wymyślny, pełen zawijasów, czy z małymi odstępami pomiędzy literami – to zdecydowanie nie sprawdza się w plakatach OOH. Rozmiar pisma musi być taki, aby był czytelny z dużej odległości. Krój powinien być wyraźny, dopasowany do treści i odbiorców. Walory estetyczne powinny ustąpić praktyczności i komunikatywności. 

Po czwarte: nuda

Plakaty reklamy wielkoformatowej, które nie mają w sobie wyrazu, pomysłu, są powieleniem schematów nie budzą ciekawości, a co za tym idzie nie są zapamiętywane. Aby tego uniknąć można pokusić się o trzy rozwiązania. Po pierwsze: zdecydować się na elementy 2D lub 3D – zapamiętywalność takiego plakatu wzrasta o 100 proc. Po drugie: postawić na humor w przekazie. Po trzecie: wybrać działania teaserowe, czyli przygotować dwa projekty graficzne, w jednym umieścić np. hasło, zdjęcie, element przyciągający uwagę i spójny z kampanią reklamową, w drugim natomiast pełną informację o produkcie, usłudze czy idei. Jeśli kreacja graficzna będzie dobrze skonstruowana, odbiorcy z niecierpliwością będą oczekiwali na drugą część kampanii.

Po piąte: rozmieszczenie elementów

Umieszczenie ważnych (np. cena) elementów w prawym dolnym rogu plakatu to największy błąd. Wzrok odbiorcy dociera tam w ostatniej kolejności. Jak pokazują badania, na plakaty outdoorowe patrzymy podążając za kształtem zbliżonym do znaku zapytania. – Najważniejszy element powinien być na środku, bo tam w pierwszej kolejności kierowany jest wzrok. Następnie odbiorca patrzy w lewy góry róg, prawy górny, lewy dolny i na końcu w prawy dolny – mówi Marcin Wojda, Dyrektor Sprzedaży Cityboard Media, który od kilkunastu lat realizuje kampanie reklamowe. Jeśli plakat ma być dobry, to ważne informacje/elementy musi mieć na środku.    

Na koniec porada: zaprojektowany plakat dobrze poddać prostemu testowi, który pokaże, czy plakat jest czytelny i czy jego przekaz dociera do odbiorców. Najpierw trzeba wydrukować projekt swojego plakatu (niech to będzie zwykła kartka A4), a  następnie zamocować go na ścianie. W dalszej kolejności szybko przejść obok plakatu w odległości 2-3 metrów. Teraz można ocenić, czy projekt jest wystarczająco czytelny. Lepsze efekty uzyska się, gdy do podobnego testu zostaną wykorzystani odbiorcy, którzy nie widzieli wcześniej projektu. Więcej na temat projektowania plakatu na stronie www.icbm.info

Źródło: Cityboard Media

www.cityboard.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764