logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

5 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

  PR 29.09.2023, przeczytano 1055 razy

Z możliwości outsourcingu zleceń korzysta coraz więcej firm. W Polsce w 2022 roku współpracę z niezależnymi specjalistami nawiązywały przede wszystkim mikroprzedsiębiorstwa (42,6 proc.) i małe oraz średnie firmy (35,8 proc.). Mimo to dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, taka forma outsourcingu może wydawać się problematyczna. Na szczęście, dzięki kilku istotnym pytaniom zadanym przed nawiązaniem współpracy z freelancerem, można uniknąć nieporozumień w przyszłości, a także oszczędzić sobie stresu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/5-pytan%2C-jakie-warto-zadac-freelancerowi-przed-rozpoczeciem-wspolpracy,401529,artykul.html

Współpraca z freelancerem niesie ze sobą dużo zalet, dlatego coraz chętniej decydują się na nią przedsiębiorcy, którym brakuje rąk do pracy, a którzy nie chcą kłopotać się przeprowadzaniem wewnętrznych rekrutacji. Aby współpraca z podwykonawcą przebiegała bez zarzutu, należy odpowiednio się do niej przygotować. Poza określeniem budżetu i wyborem freelancera, który zrealizuje projekt, warto poświęcić chwilę na doprecyzowanie warunków współpracy.

1. Jakie masz stawki?

To jedno z najważniejszych pytań, jakie można zadać podwykonawcy. Im wcześniej zostanie ono zadane, tym lepiej dla obu stron. Częstą praktyką zleceniodawców jest poinformowanie freelancera, jakim dysponuje się budżetem i pytanie, jaki zakres prac jest on w stanie wykonać za określoną sumę.

Warto również upewnić się, czy stawka liczona jest za realizację projektu, czy za godzinę. Jeśli za to drugie, przed podjęciem współpracy należy ustalić dokładny harmonogram prac.

Bez wątpienia, kluczem do udanej współpracy z freelancerami jest świadoma komunikacja między obiema stronami, której podstawą są niezbędne narzędzia do zarządzania projektami. Programy takie jak Asana Jira, Trello, ClickUp czy Monday.com pomogą dystrybuować zadania, wymieniać się komentarzami i feedbackiem oraz śledzić etapy realizacji poszczególnych zadań – wyjaśnia Bartosz Król, Business Developement Manager w Useme.

2. Czy mogę zobaczyć twoje portfolio?

Przed nawiązaniem współpracy z freelancerem warto zapoznać się z jego portfolio. Choć jest ono wymagane na platformach specjalizujących się w pracy zdalnej, to w przypadku gdy szukamy podwykonawcy m.in. kierując się rekomendacjami znajomych i współpracowników czy poprzez social media – warto zadać to pytanie.

Początkujący freelancerzy mogą nie mieć jeszcze na koncie bogatego portfela zrealizowanych prac, liczy się jednak to, czy przed zdobyciem zlecenia próbowali swoich sił w danej dziedzinie, np. fotografii produktowej. Mogą to być zarówno prace “na próbę” czy projekty realizowane podczas studiów czy kursów – tłumaczy ekspert Useme.

Portfolio dostarcza zleceniodawcy wielu ważnych informacji – o jakości wykonywanych prac, metodzie czy estetyce. Poza prezentacją realizacji w portfolio powinny się znajdować również przykładowe firmy, z którymi wcześniej współpracował potencjalny podwykonawca. Warto sprawdzić, czy wykonywał on podobne zlecenia dla organizacji z tej samej lub pokrewnej branży.

3. Czy masz referencje od poprzednich klientów?

Jeżeli podwykonawca wciąż utrzymuje kontakty z poprzednimi klientami lub realizuje dla nich działania, a współpraca układa się pomyślnie, to na pewno może liczyć na referencje. Warto o nie zapytać, by poznać szczegóły danych realizacji z punktu widzenia zlecającego.

4. Ile poprawek jest wliczonych w cenę?

Poprawki w projekcie to naturalna kolej rzeczy. Warto więc zapytać ile zmian freelancer może nanieść w ramach wyznaczonego budżetu. Nie jest w porządku w stosunku do zleceniobiorcy domagać się nieskończonej ilości zmian i poprawek w cenie projektu przeciętnej wielkości, dlatego większość podwykonawców decyduje się na maksymalnie trzy darmowe korekty.

5. W jakiej formie będziemy pracować?

Umowa o dzieło, umowa zlecenia, współpraca B2B, a może rozliczenie poprzez dedykowaną platformę ułatwiającą współpracę na linii klient-freelancer? Możliwości jest wiele i każda z nich jest rodzajem zabezpieczenia i gwarancji, że zlecona praca zostanie wykonana zgodnie z briefem i dostarczona na czas.

Umowy cywilnoprawne oznaczają, że po stronie zleceniodawcy leży spisanie umowy, a po zakończeniu współpracy - dopilnowanie spraw podatkowych freelancera. W przypadku umów zlecenia należy pamiętać również o kosztach, jakie ponosi zlecający w związku z zatrudnieniem.

Kiedy freelancer nie ma własnej działalności gospodarczej, a zlecającemu zależy na fakturze za zamówioną usługę, warto skorzystać z zewnętrznej platformy. Działa to na takiej zasadzie, że podwykonawca wystawia fakturę VAT za pomocą serwisu, który dba również o wszystkie kwestie rozliczeniowe i podatkowe – komentuje Bartosz Król, Business Developement Manager w Useme.

Przed nawiązaniem współpracy warto również ustalić, w jaki sposób i w jakich porach dnia możemy kontaktować się z freelancerem w celu sprawdzenia postępów prac.

Zlecenie pracy freelancerowi jest dobrym rozwiązaniem, jeśli przedsiębiorstwo potrzebuje profesjonalnego wykonawcy, ale w cenie przystępniejszej niż usługi firm. Aby jednak współpraca układała się gładko, zanim zostanie zaakceptowana złożona oferta, warto skontaktować się z wybranym wykonawcą i zadać mu kilka pytań o samą realizację zlecenia, metody pracy, stawki i sposób rozliczenia.

Źródło: Useme

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak rozpoznać dezinformację w sieci? Trwa ogólnopolska kampania społeczna
Dezinformacja w internecie to rosnące zagrożenie, z którym codziennie mierzymy się w cyfrowej przestrzeni. Manipulacja informacjami staje się coraz bardziej powszechna, a rozpoznawanie sfałszowanych treści trudniejsze. Edukację w tym zakresie realizuje Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK w ogólnopolskiej kampanii „Nie bądź internetowym trollem”, która ma...
Gamifikacja w marketingu sensorycznym – nowa era doświadczeń zakupowych?
Współczesny klient oczekuje od marek czegoś więcej niż tylko produktu czy usługi – chce doświadczeń, które angażują, bawią i pozostają w pamięci. Gamifikacja w marketingu sensorycznym to właśnie odpowiedź na te potrzeby: łączy elementy gry z wielozmysłowymi bodźcami, tworząc interaktywne i emocjonujące doświadczenia zakupowe. Dzięki nowoczesnym...
Jak korzystać AI i nie być jak Klimek ze sztuki Domana Nowakowskiego*
Ktoś kiedyś powiedział, że copywriterzy są poetami prozy życia. Być może powiedziałem to nawet ja sam, ale dobre copy ma wiele matek i ojców – wiadomo. Dziś, w czasie, kiedy podobno wystarczy napisać dobry prompt, ta prawda nabiera szczególnego wyrazu. A przecież nie musi i nie powinna.
Snop światła, który mówi: „Zobacz mnie”
Miasta po zmroku wyglądają inaczej. Reklamy tracą swoją czytelność, komunikaty wizualne konkurują ze sobą o uwagę, a przestrzeń staje się coraz bardziej „wygłuszona wizualnie”. W takiej rzeczywistości jednym z najmocniejszych sygnałów okazuje się… światło. Ale nie to z latarni, ani z billboardów LED. Mowa o potężnym snopie światła, który przecina nocne niebo i...
Sztuczna inteligencja rozpycha się łokciami i pojawia się w coraz liczniejszych aspektach naszego życia. Używamy jej już nie tylko do zabawy czy rozrywki, a coraz częściej staje się narzędziem wykorzystywanym w pracy. Warto się przyjrzeć branży Public Relations - czy AI może pełnić rolę doradcy strategicznego w PR, a co więcej – czy może całkowicie zastąpić...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764