logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: 50 Czarnych Piątków w roku

  PR 03.12.2021, przeczytano 801 razy
ilustracja

Chociaż Black Friday był niezły, to najwięcej osób odwiedziło centra handlowe w sobotę. A ruch we wszystkie piątki był na podobnym poziomie. Polacy nie ufają amerykańskim wymysłom i nadają własnego kolorytu świętu konsumpcjonizmu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/50-czarnych-piatkow-w-roku,393992,artykul.html

Black Friday w Polsce nigdy nie miał tak spektakularnego przebiegu jak w USA, skąd został zapożyczony. Tam jest to dzień po Święcie Dziękczynienia, w części stanów również uznany za święto, dla wielu wolny od pracy. Niemniej, również w Polsce, co roku sieci handlowe prześcigają się w ofertach, tworząc własne wersje zdarzenia: black weekend, week a nawet month. W ten sposób odbierają jednak wyjątkowy potencjał handlowy przypisywany Czarnemu Piątkowi. W tym roku przypadał on na 26 listopada.

Z analizy danych dotyczących 254 galerii i parków handlowych w Polsce, przeprowadzonej przez dataplace.ai wynika, że Black Friday odznaczył się ruchem większym o 28 proc. niż średnia z poprzednich dni tego tygodnia (poniedziałek-czwartek). Był też większy ze względu na ruch od “zwykłych” piątków o około 2 punkty procentowe. Jednak to sobota okazała się prawdziwym “czarnym” dniem. Wtedy odnotowano ruch o 31 proc. większy od powyższej średniej.

ilustracjastrzałka

Dataplace.ai sprawdziło też jak zmieniała się liczba odwiedzających centra handlowe w ujęciu tygodniowym.

· Po przeanalizowaniu dostępnych danych z ostatnich 13 tygodni możemy zauważyć, że liczba odwiedzających galerie handlowe w Black Week była generalnie o 7,2 proc. większa niż średnia z pozostałych 12 tygodni - informuje Tomasz Władziński, CMO i współzałożyciel dataplace.ai, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence. - W dniach 22-28 listopada centra handlowe odnotowały około 25,5 mln wizyt, co znacząco wyróżnia ten okres na tle wcześniejszych 12 tygodni - dodaje.

Analiza przeprowadzona przez dataplace.ai pokazuje, że największe zmiany w ruchu zanotowały duże aglomeracje miejskie. Z kolei mniejsze miasta generalnie nie zyskały wiele w stosunku do tygodnia sprzed Black Week. Tam ruch w galeriach w czarnym tygodniu był zazwyczaj przeciętny, a czasem nawet mniejszy.

· Znacznie większe wzrosty sprzedaży w dni promocyjne, ale też w weekendy, w sklepach w największych miastach nie oznaczają, że w mniejszych miejscowościach potencjał sprzedażowy jest gorszy – zauważa Tomasz Władziński. – Po prostu ograniczona jest tam jeszcze dostępność wielu produktów, a poszczególne marki dopiero zaczynają dostrzegać i rozumieć trendy i potrzeby mniejszych miejscowości, których potencjał wciąż pozostaje niewykorzystany. Zmusza to mieszkających tam do wyjazdów na zakupy do największych miast, gdzie mają do dyspozycji znacznie szerszy asortyment – wyjaśnia.

ilustracjastrzałka

W swojej analizie dataplace.ai przyjrzało się również ruchowi w centrach handlowych w piątki przed Black Friday. Z zestawienia tego wynika, że piątkiem z największym odsetkiem odwiedzających je był 12 listopada – skupił on ponad 21 proc. tygodniowego ruchu. Dla Black Friday było to ponad 18 proc. W pozostałych analizowanych tygodniach odsetek ten wahał się pomiędzy 15 a 17 proc.

· 12 listopada wypadał w tym roku w tzw. długi weekend, co zapewne zachęciło wiele osób do odwiedzenia centrów handlowych - mówi Władziński. – Może więc polscy konsumenci są gotowi na prawdziwy Black Friday, niczym w USA, choć jednak woleliby zapewne, by wypadał w inny dzień.

Źródło: Dataplace.ai

www.dataplace.ai

Dodatkowe informacje:

Metodologia badania:
Analiza oparta jest na danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych konsumentów, na próbie ponad 3 mln urządzeń i objęła 254 galerii i parków handlowych. Odwiedziny są definiowane jako wejście w obszar budynku galerii - wyznaczony indywidualnie i ręcznie dla każdej z nich. Dane nie precyzują czy klienci w ramach wizyty robili zakup. Próbki danych są ekstrapolowane, żeby być reprezentatywnymi dla całej populacji – podobnie jak w przypadku sondaży lub badań rynku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764