logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: 50 Czarnych Piątków w roku

  PR 03.12.2021, przeczytano 251 razy
ilustracja

Chociaż Black Friday był niezły, to najwięcej osób odwiedziło centra handlowe w sobotę. A ruch we wszystkie piątki był na podobnym poziomie. Polacy nie ufają amerykańskim wymysłom i nadają własnego kolorytu świętu konsumpcjonizmu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/50-czarnych-piatkow-w-roku,393992,artykul.html

Black Friday w Polsce nigdy nie miał tak spektakularnego przebiegu jak w USA, skąd został zapożyczony. Tam jest to dzień po Święcie Dziękczynienia, w części stanów również uznany za święto, dla wielu wolny od pracy. Niemniej, również w Polsce, co roku sieci handlowe prześcigają się w ofertach, tworząc własne wersje zdarzenia: black weekend, week a nawet month. W ten sposób odbierają jednak wyjątkowy potencjał handlowy przypisywany Czarnemu Piątkowi. W tym roku przypadał on na 26 listopada.

Z analizy danych dotyczących 254 galerii i parków handlowych w Polsce, przeprowadzonej przez dataplace.ai wynika, że Black Friday odznaczył się ruchem większym o 28 proc. niż średnia z poprzednich dni tego tygodnia (poniedziałek-czwartek). Był też większy ze względu na ruch od “zwykłych” piątków o około 2 punkty procentowe. Jednak to sobota okazała się prawdziwym “czarnym” dniem. Wtedy odnotowano ruch o 31 proc. większy od powyższej średniej.

ilustracjastrzałka

Dataplace.ai sprawdziło też jak zmieniała się liczba odwiedzających centra handlowe w ujęciu tygodniowym.

· Po przeanalizowaniu dostępnych danych z ostatnich 13 tygodni możemy zauważyć, że liczba odwiedzających galerie handlowe w Black Week była generalnie o 7,2 proc. większa niż średnia z pozostałych 12 tygodni - informuje Tomasz Władziński, CMO i współzałożyciel dataplace.ai, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence. - W dniach 22-28 listopada centra handlowe odnotowały około 25,5 mln wizyt, co znacząco wyróżnia ten okres na tle wcześniejszych 12 tygodni - dodaje.

Analiza przeprowadzona przez dataplace.ai pokazuje, że największe zmiany w ruchu zanotowały duże aglomeracje miejskie. Z kolei mniejsze miasta generalnie nie zyskały wiele w stosunku do tygodnia sprzed Black Week. Tam ruch w galeriach w czarnym tygodniu był zazwyczaj przeciętny, a czasem nawet mniejszy.

· Znacznie większe wzrosty sprzedaży w dni promocyjne, ale też w weekendy, w sklepach w największych miastach nie oznaczają, że w mniejszych miejscowościach potencjał sprzedażowy jest gorszy – zauważa Tomasz Władziński. – Po prostu ograniczona jest tam jeszcze dostępność wielu produktów, a poszczególne marki dopiero zaczynają dostrzegać i rozumieć trendy i potrzeby mniejszych miejscowości, których potencjał wciąż pozostaje niewykorzystany. Zmusza to mieszkających tam do wyjazdów na zakupy do największych miast, gdzie mają do dyspozycji znacznie szerszy asortyment – wyjaśnia.

ilustracjastrzałka

W swojej analizie dataplace.ai przyjrzało się również ruchowi w centrach handlowych w piątki przed Black Friday. Z zestawienia tego wynika, że piątkiem z największym odsetkiem odwiedzających je był 12 listopada – skupił on ponad 21 proc. tygodniowego ruchu. Dla Black Friday było to ponad 18 proc. W pozostałych analizowanych tygodniach odsetek ten wahał się pomiędzy 15 a 17 proc.

· 12 listopada wypadał w tym roku w tzw. długi weekend, co zapewne zachęciło wiele osób do odwiedzenia centrów handlowych - mówi Władziński. – Może więc polscy konsumenci są gotowi na prawdziwy Black Friday, niczym w USA, choć jednak woleliby zapewne, by wypadał w inny dzień.

Źródło: Dataplace.ai

www.dataplace.ai

Dodatkowe informacje:

Metodologia badania:
Analiza oparta jest na danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych konsumentów, na próbie ponad 3 mln urządzeń i objęła 254 galerii i parków handlowych. Odwiedziny są definiowane jako wejście w obszar budynku galerii - wyznaczony indywidualnie i ręcznie dla każdej z nich. Dane nie precyzują czy klienci w ramach wizyty robili zakup. Próbki danych są ekstrapolowane, żeby być reprezentatywnymi dla całej populacji – podobnie jak w przypadku sondaży lub badań rynku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Konica Minolta Accuriojet KM-1e i Motioncutter
Wzór z marokańskiego dywanu, motyw z obrazu Jacksona Pollocka albo z portugalskich płytek azulejo, skomplikowane wybrzeże Chile, kunsztowna łowicka wycinanka – już samo ich nadrukowanie brzmi jak zadanie dość karkołomne. Tymczasem duet od Konica Minolta w postaci AccurioJet KM-1e i MotionCutter pozwala nie tylko na ich precyzyjne wydrukowanie, ale i wycięcie w doskonałej jakości...
Nowa Head of Social Media Project Management w agencji Valkea
Joanna Łuszczyńska, pełniąca dotychczas funkcję Social Media Managera w Valkea, awansowała na stanowisko Head of Social Media Project Management. Joanna w ramach swoich nowych obowiązków – poza prowadzeniem projektów dla kluczowych klientów agencji – będzie również odpowiedzialna za zarządzanie zespołem osób obsługujących projekty w...
Matteo Berrettini w tenisowej drużynie Asics
Matteo Berrettini dołączył do tenisowej drużyny gwiazd, w której jest już między innymi Iga Świątek. Włoch wzmocnił portfolio ambasadorów marki ASICS i w tym sezonie będzie występować w modelu GEL-RESOLUTION 8.
Volkswagen Financial Services – lider nowoczesnej mobilności w Polsce – powierzył działania w zakresie Public Relations agencji dfusion communication. Agencję wybrano w drodze przetargu.
Moliera2.com: ogólnopolska kampania outdoorowa z Moniką Pietrasińską
Swoimi stylizacjami zachwyca tysiące kobiet i choć na co dzień Monika Pietrasińska stawia na swobodę, na wielkie wyjścia zawsze wybiera niesztampowe i oryginale rozwiązania.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764