logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

500 najsilniejszych brandów w Polsce. Badanie Top Marka 2024

   10.11.2024, przeczytano 1254 razy
ilustracja

Magazyn „Press” wspólnie z Instytutem Monitorowania Mediów zaprezentowali wyniki raportu Top Marka 2024 – najważniejszego przeglądu medialności polskich brandów. Efektem badania jest 50 rankingów branżowych i aż 500 brandów przeanalizowanych oraz uporządkowanych według siły marki. To wyjątkowe źródło wiedzy, które nie tylko ukazuje kulisy sukcesu najważniejszych graczy na polskim rynku, ale również rzuca nowe światło na dynamikę i innowacje w świecie biznesu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/500-najsilniejszych-brandow-w-polsce.-badanie-top-marka-2024,406427,artykul.html

Tegoroczne badanie Top Marka objęło ponad 1,4 mln tekstów prasowych11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln postów z Facebooka, Instagrama, X i YouTube’a, opublikowanych od 1 lipca 2023 do 30 czerwca 2024 roku. W Polsce najważniejszym tematem były wówczas wybory do Sejmu i Senatu, samorządów i Parlamentu Europejskiego oraz zmiana władzy, co szczególnie wpłynęło na siłę marek poszczególnych mediów. Telewizja, radio, prasa i portale internetowe poświęcały wiele uwagi wydarzeniom na scenie politycznej, co przełożyło się na dużą liczbę cytatów i omówień popularnych polityków. W związku z głosowaniami przeprowadzano liczne sondaże wyborcze – exit poll, late poll oraz badania poparcia dla polityków i ugrupowań politycznych, co także wpłynęło na silną ekspozycję marek agencji badawczych w publikacjach medialnych.

Top Marka to zestaw insightów i wskazówek, które działania przynoszą dzisiaj współczesnym markom największe i najlepsze efekty. To wgląd w to, jak brandy nie tylko kształtują swój wizerunek, ale także rzeczywistość, jak inspirują i angażują, a dzięki temu wyróżniają się na tle konkurencji. Dlatego zapraszam Państwa do tej niezwykle interesującej lektury – podkreśla Sebastian Bykowski, wiceprezes IMM.

Pierwsza dziesiątka Top Marek w Polsce

Tegorocznym liderem ogólnego rankingu jest Onet (branża portale internetowe), który tym samym utrzymał pozycję z ubiegłego roku. Drugie miejsce w rankingu zajmuje inny duży portal internetowy – WP (portale internetowe), co oznacza jego awans z trzeciego miejsca. Ostatnie miejsce na podium przypadło PKO Bankowi Polskiemu (banki). Tuż za podium znalazły się: Gazeta.pl (portale internetowe), TVN (telewizja) oraz Polsat (telewizja). W pierwszej dziesiątce znajdziemy także kolejny serwis internetowy, dwie stacje telewizyjne oraz koncern paliwowy.

Analizując impact przekazu – najważniejszą składową siły marki – najmocniejszym pod tym względem brandem również jest Onet, a tuż za nim plasuje się stacja TVN 24. Największą liczbę wzmianek w tegorocznym zestawieniu odnotowały stacje telewizyjne: TVN, TVP Info i TVN 24. Jeśli natomiast przyjrzymy się markom, które odnotowały najwyższy indeks sentymentu, na czele zestawienia znajdą się takie brandy jak Tauron Nowa Muzyka, Nintendo i Porta.

 ilustracjastrzałka

Tabela 1. Najsilniejsze brandy w 50 branżach – Top Marka 2024

Kluczowe przekazy

Najczęściej poruszane przez media tematy to wspomniana wyżej polityka i jej wpływ na otoczenie, a także rozwój sztucznej inteligencji i związane z nią zmiany na rynku pracy czy w gospodarce – często analizowane w badanym okresie przez firmy konsultingowe. Istotnym wątkiem był także zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko, w tym zagadnienia elektromobilności i źródeł odnawialnych. Firmy z sektora transportu i logistyki podejmowały działania mające na celu spełnienie wymogów unijnego Zielonego Ładu, w wyniku czego w mediach można było znaleźć wiele wzmianek o ich inwestycjach w elektromobilność, zasilanie magazynów energią odnawialną i budowanie zrównoważonego łańcucha dostaw. Szerokim zainteresowaniem cieszyła się także kwestia równouprawnienia płci i praw kobiet. Firmy konsultingowe publikowały liczne opracowania dot. sytuacji zawodowej kobiet, akcentowano także przypadki powoływania ich na wysokie stanowiska.

Wskaźniki zastosowane w badaniu Top Marka 2024

Jak co roku, badanie rozpoczęto od wytypowania 50 branż, o których najczęściej wspominano w prasie i internecie. Z każdej z nich wyłoniono 10 najczęściej wymienianych marek. Następnie zliczono wszystkie wzmianki o każdej z nich, jednocześnie przyporządkowując je do zbiorów: materiałów prasowych, tych publikowanych w serwisach internetowych i w social mediach, tekstów mono- i wielotematycznych, a także oszacowano impact oraz indeks sentymentu każdej wzmianki.

Aby wyłonić 500 najsilniejszych medialnie brandów w każdej z branż, zweryfikowano przekazy dotyczące 830 marek i firm. Kluczowym wskaźnikiem, rankingu Top Marka jest siła marki. Na to wielowymiarowe kryterium składają się wartości pozwalające najpełniej ocenić obecność brandów w mediach. Są to: liczba wzmianek, dotarcie do odbiorców oraz ich indeks sentymentu. Najważniejszą składową siły marki jest impact, czyli szacowane dotarcie informacji o marce. Wylicza się go na podstawie danych o zasięgu medium. Wskaźnik ten uwzględnia także wiedzę o zwyczajach czytelników i odbiorców, wpływających na rzeczywisty odbiór treści oraz specyfikę poszczególnych mediów.

Zwizualizowana siła

Rezultaty badania Top Marka 2024 prezentowane są w odniesieniu do każdej branży poprzez zestawy infografik. Oprócz rankingu najsilniejszych w mediach marek z danego sektora, dla każdej z nich podawana jest ogólna liczba publikacji oraz impact i indeks sentymentu. Ich pozycje względem siebie są wizualizowane na mapie benchmarkingowej. Oddzielne wykresy ukazują udział publikacji prasowych, internetowych i społecznościowych w całości przekazu o każdej z pięciu marek z rankingu. Raport ukazuje także, jak publikacje dotyczące każdego z analizowanych brandów rozłożyły się w czasie. Dla poszczególnych branż sporządzona jest lista najczęściej o niej wzmiankujących mediów. Zastosowanie spójnej i jednakowej dla wszystkich źródeł metodologii pozwoliło stworzyć nie tylko rankingi dla poszczególnych branż, ale też porównać siłę marek między poszczególnymi sektorami.

Marki w dobie zmian – obejrzyj debatę!

Jak co roku publikację raportu poprzedziła debata, w której udział wzięli przedstawiciele polskiego biznesu:

  • Lidia Kołucka, dyrektorka wykonawcza ds. sponsoringu Orlenu, 
  • Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden, 
  • Dariusz Maciołek, dyrektor marketingu Banku BNP Paribas, 
  • Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion. 

Debatę poprowadziła Agnieszka Olbrot, redaktorka dodatku Top Marki „Press”.

Marki przechodzą próbę: czy i jak potrafią dostosować się do przemian w otoczeniu i w postawach konsumentów. Eksperci jednych z największych marek dzielili się opiniami o tym, które z tych wyzwań są kluczowe i w jaki sposób brandy mogą im sprostać.

Więcej informacji: https://www.topmarka.eu

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów S.A.

www.imm.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Czyli, krótko mówiąc, wygrały marki, o których materiały najczęściej publikowano, no w formie darmowych i niedarmowych tekstów PR.

Wygrali bogaci, których stać na obecność w mediach, niekoniecznie najlepsi w czymkolwiek.
Dowód - Prowajdent.


avatar użytkownika
,

To nie lepszość czy gorszość marek jest przedmiotem tego badania. Tutaj szacuje się obiektywnie siłę i skuteczność oddziaływania marki - wskazując te najsilniejsze. Jedni mogą to osiągnąć dużą skalą inwestycji w komunikację marketingową, innym może się to udać np. dzięki świetnemu, choć niekoniecznie kosztownemu pomysłowi na taką komunikację, a jeszcze inni sukces zawdzięczać będą np. jakości swojej oferty.

Tutaj bada się kto odniósł sukces, a nie dlaczego go odniósł, albo czy na niego zasłużył.
  

,

W istocie. Obiektywnie rzecz ujmując nie opłaca się pisać o kimś, kto nigdy nie zapłaci, nie wykupi reklamy, nie weźmie udziału w jakiejś wspólnej akcji marketingowej a jego marka nie ma reputacji pod którą warto się podczepić.

Lepiej pisać o tych, którzy chętnie i sowicie za to pisanie płacą, jeśli tylko uznają, że liczba dotychczasowych, darmowych publikacji jest wystarczającą przesłanką do podjęcia płatnej współpracy.
  

avatar użytkownika
,

Zjawisko o którym piszesz nie wyczerpuje listy źródeł siły marek, ale z pewnością miewa na tę siłę wpływ. Jeśli ktoś chciałby zadać sobie trud zbadania tych źródeł, wyniki rankingu Top Marka mogłyby być dobrym punktem wyjściowym, ukierunkowując tego typu wysiłek.  

,

To rzeczywistość.
Opłaca się pisać za darmo o dużych i znanych, bo jak zaskoczy, to albo rzucą hajsem albo wykupią za duży hajs.
O małych się nie opłaca pisać, chyba, że od ręki zapłacą.
  

avatar użytkownika
,

Zgadza się. Ten efekt również składa się na siłę marki szacowaną w tym badaniu.  

,

Płacą na czas i dają duże napiwki...

Tak mogłaby brzmieć rozmowa dwóch presstytutek.
  

avatar użytkownika
,

Zgadza się.  

,

A nie powinieneś czasem zaoponować?  

avatar użytkownika
,

Przeciwko czemu?  

,

Przeciwko rozmowie dwóch presstytutek, które przy kawie omawiają swoich klientów.  

avatar użytkownika
,

A co nam do tego i dlaczego prostytutki nie miałyby mieć prawa rozmawiać o klientach?  

,

I piszesz to z takim spokojem, że aż myślę, że ktoś Cię musiał podmienić.  

avatar użytkownika
,

Nie zajmujemy się oceną etyczną prostytycji. Organizatorzy badania również nie. To raczej domena kościołów i związków wyznaniowych.  

,

A co z ESG?

Już niemodne?
  

avatar użytkownika
,

Popieramy - to bardzo ważny aspekt działalności firm i ich komunikacji z otoczeniem.  

,

Ale tylko wtedy, gdy nie wpływa na rankingi?  

avatar użytkownika
,

Najnowsze dane wskazują, że ESG ma wpływ na odbiór społeczny marek i w związku z tym należy założyć, że wpływa także pozycję w rankingu Top Marka.  

,

Czyli medium, które bierze szemrane pieniądze za szemrane działania powinno być nisko w rankingu....  

avatar użytkownika
,

Pytaj o to opinię publiczną, bo to jedyna opinia mająca wpływ na pozycję w rankingu.  

,

Aaa czyli jeśli opinia publiczna nie zauważyła, że minister płacił za przychylne swojej partii publikacje z pieniędzy Funduszu Sprawiedliwości, to media, które te pieniądze brały mogą być top markami 2024.  

avatar użytkownika
,

Pytaj o to opinię publiczną. Organizatorom badania nic do tego - mierzą parametry mogące ilustrować tego typu problemy i publikują wyniki.  

,

Aaa czyli teraz organizatorzy mierzą wszystko poza etyką?  

avatar użytkownika
,

Ani nie wszystko, ani nie etykę, a kilka wybranych i wyraźnie nazwanych parametrów. Zapoznaj się z metodologią badania.  

,

Aaa czyli mierzą tylko te parametry, które mogą dodać punktów, skrupulatnie omijając zagadnienia mogące deprecjonować markę?  

avatar użytkownika
,

Parametry które dodają punktów...? Komu?  

,

A te które ujmują? Komu?  

avatar użytkownika
,

Parametry ujmują? W jaki sposób parametry dodają i ujmują? I co, lub czego miałby dodawać lub ujmować?  

,

A państwa przymykały oczy na te szkodliwe działania...
  

avatar użytkownika
,

No skoro nie zbeształy badaczy za to, że badają parametry dodające, to można to nazwać przymykaniem oczu.   

avatar użytkownika
,

Zainteresowanym tematyką medialnej siły marki polecamy bezpłatny przewodnik Instytutu Monitorowania Mediów. Informacja: https://www.signs.pl/medialna-sila-marki-%E2%80%93-bezplatny-przewodnik-dla-pr-owcow-i-marketerow-imm,406874,artykul.html   

Najnowsze w tym dziale

Ekran Samsung Color E-Paper - nośnik digital signage i reklamy cyfrowej
Samsung poinformował o światowej premierze 32-calowego wyświetlacza Color E-Paper (model EM32DX), który uzupełnia dotychczasową ofertę wydajnych energetycznie rozwiązań do prezentacji materiałów informacyjnych i reklamowych. Najnowszy model wyświetlacza – wykorzystujący zaawansowaną technologię cyfrowego atramentu – oferuje ultra niskie zużycie...
Stora Enso i Carton Service: nowe opakowania typu „gable top”
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na ograniczenie ilości plastiku w opakowaniach, firma Carton Service - producent składanych kartonów z siedzibą w Shelby (w stanie Ohio, USA), specjalizująca się w opakowaniach typu „gable top” (z „daszkiem”) — poszukiwała partnera do realizacji wyjątkowego projektu. Jego celem było stworzenie rozwiązania...
Gwiazdy dają głos odpadom i zachęcają do segregacji
Co powiedziałyby nam nieposegregowane śmieci, gdyby miały głos? Właśnie ruszyła kampania edukacyjna, w której m.in. puszka czy kartonik po soku zyskują osobowość i cięty język, by wskazać właściwy kolor i nazwę kosza, do którego powinny trafić. W niezwykłe role wcieliły się znane i lubiane, utalentowane aktorsko osoby: Ola Domańska, Wiktor Dyduła, Natalia...
Triple PR z kampanią „Bez Kompromisów” dla Ulla Popken
Agencja Triple PR rozpoczęła współpracę z marką Ulla Popken – uznanym producentem odzieży plus size, który od lat towarzyszy kobietom w budowaniu pewności siebie i wyrażaniu własnego stylu. Marka nie tylko projektuje ubrania w rozmiarach od 42 do 68, lecz także zmienia sposób, w jaki mówi się o modzie – z szacunkiem, otwartością i bez uprzedzeń. Zespół Triple PR...
HTC Viverse: platforma immersyjna wspierająca główne silniki gier WebXR
W obliczu prognozowanego rozwoju rynku immersyjnego internetu, którego wartość ma sięgnąć 58 miliardów dolarów, VIVERSE daje twórcom o różnym poziomie zaawansowania możliwość budowania, wdrażania i zarabiania na doświadczeniach 3D, bez ograniczeń platformowych.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764