logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

500 najsilniejszych brandów w Polsce. Badanie Top Marka 2024

   10.11.2024, przeczytano 632 razy
ilustracja

Magazyn „Press” wspólnie z Instytutem Monitorowania Mediów zaprezentowali wyniki raportu Top Marka 2024 – najważniejszego przeglądu medialności polskich brandów. Efektem badania jest 50 rankingów branżowych i aż 500 brandów przeanalizowanych oraz uporządkowanych według siły marki. To wyjątkowe źródło wiedzy, które nie tylko ukazuje kulisy sukcesu najważniejszych graczy na polskim rynku, ale również rzuca nowe światło na dynamikę i innowacje w świecie biznesu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/500-najsilniejszych-brandow-w-polsce.-badanie-top-marka-2024,406427,artykul.html

Tegoroczne badanie Top Marka objęło ponad 1,4 mln tekstów prasowych11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln postów z Facebooka, Instagrama, X i YouTube’a, opublikowanych od 1 lipca 2023 do 30 czerwca 2024 roku. W Polsce najważniejszym tematem były wówczas wybory do Sejmu i Senatu, samorządów i Parlamentu Europejskiego oraz zmiana władzy, co szczególnie wpłynęło na siłę marek poszczególnych mediów. Telewizja, radio, prasa i portale internetowe poświęcały wiele uwagi wydarzeniom na scenie politycznej, co przełożyło się na dużą liczbę cytatów i omówień popularnych polityków. W związku z głosowaniami przeprowadzano liczne sondaże wyborcze – exit poll, late poll oraz badania poparcia dla polityków i ugrupowań politycznych, co także wpłynęło na silną ekspozycję marek agencji badawczych w publikacjach medialnych.

Top Marka to zestaw insightów i wskazówek, które działania przynoszą dzisiaj współczesnym markom największe i najlepsze efekty. To wgląd w to, jak brandy nie tylko kształtują swój wizerunek, ale także rzeczywistość, jak inspirują i angażują, a dzięki temu wyróżniają się na tle konkurencji. Dlatego zapraszam Państwa do tej niezwykle interesującej lektury – podkreśla Sebastian Bykowski, wiceprezes IMM.

Pierwsza dziesiątka Top Marek w Polsce

Tegorocznym liderem ogólnego rankingu jest Onet (branża portale internetowe), który tym samym utrzymał pozycję z ubiegłego roku. Drugie miejsce w rankingu zajmuje inny duży portal internetowy – WP (portale internetowe), co oznacza jego awans z trzeciego miejsca. Ostatnie miejsce na podium przypadło PKO Bankowi Polskiemu (banki). Tuż za podium znalazły się: Gazeta.pl (portale internetowe), TVN (telewizja) oraz Polsat (telewizja). W pierwszej dziesiątce znajdziemy także kolejny serwis internetowy, dwie stacje telewizyjne oraz koncern paliwowy.

Analizując impact przekazu – najważniejszą składową siły marki – najmocniejszym pod tym względem brandem również jest Onet, a tuż za nim plasuje się stacja TVN 24. Największą liczbę wzmianek w tegorocznym zestawieniu odnotowały stacje telewizyjne: TVN, TVP Info i TVN 24. Jeśli natomiast przyjrzymy się markom, które odnotowały najwyższy indeks sentymentu, na czele zestawienia znajdą się takie brandy jak Tauron Nowa Muzyka, Nintendo i Porta.

 ilustracjastrzałka

Tabela 1. Najsilniejsze brandy w 50 branżach – Top Marka 2024

Kluczowe przekazy

Najczęściej poruszane przez media tematy to wspomniana wyżej polityka i jej wpływ na otoczenie, a także rozwój sztucznej inteligencji i związane z nią zmiany na rynku pracy czy w gospodarce – często analizowane w badanym okresie przez firmy konsultingowe. Istotnym wątkiem był także zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko, w tym zagadnienia elektromobilności i źródeł odnawialnych. Firmy z sektora transportu i logistyki podejmowały działania mające na celu spełnienie wymogów unijnego Zielonego Ładu, w wyniku czego w mediach można było znaleźć wiele wzmianek o ich inwestycjach w elektromobilność, zasilanie magazynów energią odnawialną i budowanie zrównoważonego łańcucha dostaw. Szerokim zainteresowaniem cieszyła się także kwestia równouprawnienia płci i praw kobiet. Firmy konsultingowe publikowały liczne opracowania dot. sytuacji zawodowej kobiet, akcentowano także przypadki powoływania ich na wysokie stanowiska.

Wskaźniki zastosowane w badaniu Top Marka 2024

Jak co roku, badanie rozpoczęto od wytypowania 50 branż, o których najczęściej wspominano w prasie i internecie. Z każdej z nich wyłoniono 10 najczęściej wymienianych marek. Następnie zliczono wszystkie wzmianki o każdej z nich, jednocześnie przyporządkowując je do zbiorów: materiałów prasowych, tych publikowanych w serwisach internetowych i w social mediach, tekstów mono- i wielotematycznych, a także oszacowano impact oraz indeks sentymentu każdej wzmianki.

Aby wyłonić 500 najsilniejszych medialnie brandów w każdej z branż, zweryfikowano przekazy dotyczące 830 marek i firm. Kluczowym wskaźnikiem, rankingu Top Marka jest siła marki. Na to wielowymiarowe kryterium składają się wartości pozwalające najpełniej ocenić obecność brandów w mediach. Są to: liczba wzmianek, dotarcie do odbiorców oraz ich indeks sentymentu. Najważniejszą składową siły marki jest impact, czyli szacowane dotarcie informacji o marce. Wylicza się go na podstawie danych o zasięgu medium. Wskaźnik ten uwzględnia także wiedzę o zwyczajach czytelników i odbiorców, wpływających na rzeczywisty odbiór treści oraz specyfikę poszczególnych mediów.

Zwizualizowana siła

Rezultaty badania Top Marka 2024 prezentowane są w odniesieniu do każdej branży poprzez zestawy infografik. Oprócz rankingu najsilniejszych w mediach marek z danego sektora, dla każdej z nich podawana jest ogólna liczba publikacji oraz impact i indeks sentymentu. Ich pozycje względem siebie są wizualizowane na mapie benchmarkingowej. Oddzielne wykresy ukazują udział publikacji prasowych, internetowych i społecznościowych w całości przekazu o każdej z pięciu marek z rankingu. Raport ukazuje także, jak publikacje dotyczące każdego z analizowanych brandów rozłożyły się w czasie. Dla poszczególnych branż sporządzona jest lista najczęściej o niej wzmiankujących mediów. Zastosowanie spójnej i jednakowej dla wszystkich źródeł metodologii pozwoliło stworzyć nie tylko rankingi dla poszczególnych branż, ale też porównać siłę marek między poszczególnymi sektorami.

Marki w dobie zmian – obejrzyj debatę!

Jak co roku publikację raportu poprzedziła debata, w której udział wzięli przedstawiciele polskiego biznesu:

  • Lidia Kołucka, dyrektorka wykonawcza ds. sponsoringu Orlenu, 
  • Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden, 
  • Dariusz Maciołek, dyrektor marketingu Banku BNP Paribas, 
  • Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion. 

Debatę poprowadziła Agnieszka Olbrot, redaktorka dodatku Top Marki „Press”.

Marki przechodzą próbę: czy i jak potrafią dostosować się do przemian w otoczeniu i w postawach konsumentów. Eksperci jednych z największych marek dzielili się opiniami o tym, które z tych wyzwań są kluczowe i w jaki sposób brandy mogą im sprostać.

Więcej informacji: https://www.topmarka.eu

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów S.A.

www.imm.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Czyli, krótko mówiąc, wygrały marki, o których materiały najczęściej publikowano, no w formie darmowych i niedarmowych tekstów PR.

Wygrali bogaci, których stać na obecność w mediach, niekoniecznie najlepsi w czymkolwiek.
Dowód - Prowajdent.


avatar użytkownika
,

To nie lepszość czy gorszość marek jest przedmiotem tego badania. Tutaj szacuje się obiektywnie siłę i skuteczność oddziaływania marki - wskazując te najsilniejsze. Jedni mogą to osiągnąć dużą skalą inwestycji w komunikację marketingową, innym może się to udać np. dzięki świetnemu, choć niekoniecznie kosztownemu pomysłowi na taką komunikację, a jeszcze inni sukces zawdzięczać będą np. jakości swojej oferty.

Tutaj bada się kto odniósł sukces, a nie dlaczego go odniósł, albo czy na niego zasłużył.
  

,

W istocie. Obiektywnie rzecz ujmując nie opłaca się pisać o kimś, kto nigdy nie zapłaci, nie wykupi reklamy, nie weźmie udziału w jakiejś wspólnej akcji marketingowej a jego marka nie ma reputacji pod którą warto się podczepić.

Lepiej pisać o tych, którzy chętnie i sowicie za to pisanie płacą, jeśli tylko uznają, że liczba dotychczasowych, darmowych publikacji jest wystarczającą przesłanką do podjęcia płatnej współpracy.
  

avatar użytkownika
,

Zjawisko o którym piszesz nie wyczerpuje listy źródeł siły marek, ale z pewnością miewa na tę siłę wpływ. Jeśli ktoś chciałby zadać sobie trud zbadania tych źródeł, wyniki rankingu Top Marka mogłyby być dobrym punktem wyjściowym, ukierunkowując tego typu wysiłek.  

,

To rzeczywistość.
Opłaca się pisać za darmo o dużych i znanych, bo jak zaskoczy, to albo rzucą hajsem albo wykupią za duży hajs.
O małych się nie opłaca pisać, chyba, że od ręki zapłacą.
  

avatar użytkownika
,

Zgadza się. Ten efekt również składa się na siłę marki szacowaną w tym badaniu.  

,

Płacą na czas i dają duże napiwki...

Tak mogłaby brzmieć rozmowa dwóch presstytutek.
  

avatar użytkownika
,

Zgadza się.  

,

A nie powinieneś czasem zaoponować?  

avatar użytkownika
,

Przeciwko czemu?  

,

Przeciwko rozmowie dwóch presstytutek, które przy kawie omawiają swoich klientów.  

avatar użytkownika
,

A co nam do tego i dlaczego prostytutki nie miałyby mieć prawa rozmawiać o klientach?  

,

I piszesz to z takim spokojem, że aż myślę, że ktoś Cię musiał podmienić.  

avatar użytkownika
,

Nie zajmujemy się oceną etyczną prostytycji. Organizatorzy badania również nie. To raczej domena kościołów i związków wyznaniowych.  

,

A co z ESG?

Już niemodne?
  

avatar użytkownika
,

Popieramy - to bardzo ważny aspekt działalności firm i ich komunikacji z otoczeniem.  

,

Ale tylko wtedy, gdy nie wpływa na rankingi?  

avatar użytkownika
,

Najnowsze dane wskazują, że ESG ma wpływ na odbiór społeczny marek i w związku z tym należy założyć, że wpływa także pozycję w rankingu Top Marka.  

,

Czyli medium, które bierze szemrane pieniądze za szemrane działania powinno być nisko w rankingu....  

avatar użytkownika
,

Pytaj o to opinię publiczną, bo to jedyna opinia mająca wpływ na pozycję w rankingu.  

,

Aaa czyli jeśli opinia publiczna nie zauważyła, że minister płacił za przychylne swojej partii publikacje z pieniędzy Funduszu Sprawiedliwości, to media, które te pieniądze brały mogą być top markami 2024.  

avatar użytkownika
,

Pytaj o to opinię publiczną. Organizatorom badania nic do tego - mierzą parametry mogące ilustrować tego typu problemy i publikują wyniki.  

,

Aaa czyli teraz organizatorzy mierzą wszystko poza etyką?  

avatar użytkownika
,

Ani nie wszystko, ani nie etykę, a kilka wybranych i wyraźnie nazwanych parametrów. Zapoznaj się z metodologią badania.  

,

Aaa czyli mierzą tylko te parametry, które mogą dodać punktów, skrupulatnie omijając zagadnienia mogące deprecjonować markę?  

avatar użytkownika
,

Parametry które dodają punktów...? Komu?  

,

A te które ujmują? Komu?  

avatar użytkownika
,

Parametry ujmują? W jaki sposób parametry dodają i ujmują? I co, lub czego miałby dodawać lub ujmować?  

,

A państwa przymykały oczy na te szkodliwe działania...
  

avatar użytkownika
,

No skoro nie zbeształy badaczy za to, że badają parametry dodające, to można to nazwać przymykaniem oczu.   

Najnowsze w tym dziale

Czy influencerzy organizują nam już Święta?
Święta Bożego Narodzenia są jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów w kalendarzu Polaków – czasem pełnym tradycji, rodzinnych spotkań i refleksji. W ostatnich latach można jednak zauważyć zmieniające się podejście do celebracji tych wyjątkowych dni. Pod wpływem mediów społecznościowych, a zwłaszcza działalności influencerów,...
Hand Made dla BMW Motorrad
Agencja reklamowa Hand Made wygrała przetarg i zajmie się umocnieniem komunikacji w social mediach marki BMW Motorrad.
Rekordowy finał kampanii Mosznowładcy
W nieco ponad dwa miesiące organizatorzy kampanii Mosznowładcy i wspierające ich instytucje zapewniły aż 18 dni badań na terenie kraju, dzięki czemu przebadano 9039 mężczyzn! To absolutny rekord akcji, pobijający wyniki wszystkich dotychczasowych edycji.
Świąteczna odsłona Symulatora Biedronki w Robloxie
Symulator sklepu stworzony przez Biedronkę we współpracy z agencją Gameset (Grupa Lifetube) cieszy się rosnącą popularnością, a użytkownicy wygenerowali już ponad 1 400 000 rozgrywek. Z okazji zbliżających się Świąt twórcy przygotowali dla graczy niespodziankę - świąteczną odsłonę gry. 
New is Now - Premiery Sharp/NEC na ISE 2025
Na targach Integrated Systems Europe (ISE) 2025 firma Sharp NEC Display Solutions Europe zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania do wyświetlania obrazu już pod marką Sharp. Technologia dvLED, unikalne projektory z laserem RB, monitory wielkoformatowe oraz interaktywne, cyfrowe plakaty Sharp ePaper, a także oprogramowanie Hiperwall do zarządzania treścią np. ścian video...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764