Skonsolidowany przychód ze sprzedaży za 3 kwartały 2022 r. wynosi ponad 32 mln zł i jest o 58% wyższy niż w analogicznym okresie 2021 r. Skonsolidowana EBITDA za 3 kwartały br. wyniosła 3,2 mln zł.
EBITDA skonsolidowana po eliminacji zdarzeń jednorazowych w 2022 r. wyniosła 1,3 mln zł natomiast w 2021 roku Grupa po eliminacji zdarzeń jednorazowych wygenerowała stratę w wysokości 1,7 mln zł.
W skonsolidowanym wyniku roku 2022 zdarzeniem jednorazowym było odwrócenie odpisu na aktywa finansowe w kwocie 1,9 mln zł, natomiast w 2021 roku głównymi zdarzeniami jednorazowymi był przychody w wysokości 3 mln zł z tytułu zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji PFR, oraz przychody wynikające z odwrócenia odpisów w kwocie 2,1 mln zł.
wybrane dane | okres 9 miesięcy | okres 9 miesięcy | zmiana | zmiana |
Zakończony | Zakończony | % | wartości | |
30.09.2022 | 30.09.2021 | |||
przychody ze sprzedaży | 32 171 | 20 425 | 58% | 11 746 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 19 771 | 11 171 | 77% | 8 600 |
EBIT | 2 292 | 3 169 | -28% | -877 |
EBITDA | 3 240 | 4 121 | -21% | -881 |
zysk(strata) brutto | 4 262 | 5 581 | -24% | -1 319 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 3 427 | 5 213 | -34% | -1 786 |
Tab.1 Wybrane dane finansowe (źródło: Grupa Kapitałowa RAPORT WYNIKÓW za 3 kw. 2022)
KOMENTARZ ZARZĄDU
Grupa PMPG w sposób trwały i skuteczny buduje swoją pozycję w rankingu wiodących grup mediowych, stale zwiększa zasięgi i rozwija nowe serwisy tematyczne. W 3. kwartale 2022 wprost.pl pozyskało 1,5 mln nowych RU (wzrost o 24%, vs 3Q 2021), a dorzeczy.pl prawie 1 mln nowych RU (wzrost o 43% vs 3Q 2021). Zgodnie z danymi Gemius PBI, wrzesień 2022r, z naszych serwisów korzysta 25,33% internautów. Entuzjastycznie przyjęty przez użytkowników serwis podroze.wprost.pl odwiedziło we wrześniu 1,4 Realnych Użytkowników, a sam serwis wszedł na listę TOP-10 serwisów w kategorii „Podróże i Turystyka” panelu Gemius. Wrzesień 2022r przyniósł również debiut serwisu dom.wprost.pl. Statystyki obu domen dynamicznie rosną. Strategia wydawnicza Spółki AWR Wprost zakłada horyzontalny rozwój serwisu, któremu towarzyszy staranny dobór autorów i unikalnych treści, tak by w każdej z nisz tematycznych mocno angażować użytkowników, a ostatecznie zachęcić ich do płatnych form konsumowania treści. Spółka Orle Pióro pozostaje w segmencie wydawnictw polityczno-gospodarczych, a jej celem strategicznym jest dalsze zwiększanie udziałów w obszarze mediów konserwatywnych. Jest to szczególne wyzwanie, zważywszy na fakt, iż zgodnie z danymi Gemius PBI za wrzesień 2022 portal dorzeczy.pl plasuje się na 1 pozycji wśród wydawców prawicowych. Średnia miesięczna sprzedaż e-wydań (głównie subskrypcje cyfrowe) tygodnika „Do Rzeczy” w III kwartale 2022 roku w porównaniu do III kwartału 2021 roku wzrosła o ponad 57%.
- Dobre wyniki to rezultat zrównoważonej strategii, w której z jednakowym zaangażowaniem dbamy o czytelnika i reklamodawcę. Dynamicznie rozwijana siatka reklamowa i ciągle udoskonalany system polecania treści budują pozytywne doświadczenia naszych użytkowników i klientów. Naszym atutem jest elastyczna struktura i umiejętność szybkiego wdrażania zmian – komentuje Robert Pstrokoński Dyrektor Zarządzający odpowiadający za obie marki wydawnicze.
Jednostkowy wynik Spółki PMPG Polskie Media S.A jest bardzo zadawalający. Odnotowaliśmy 79 % wzrost przychodów ze sprzedaży (9,3 mln zł) co pozwoliło wygenerować wyższy (+38%) wskaźnik EBIDTA.
wybrane dane | okres 9 miesięcy | okres 9 miesięcy | zmiana | zmiana |
Zakończony | Zakończony | % | wartości | |
30.09.2022 | 30.09.2021 | |||
przychody ze sprzedaży | 21 009 | 11 737 | 79% | 9 272 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 15 653 | 8 297 | 89% | 7 356 |
EBIT | 3 859 | 2 496 | 55% | 1 363 |
EBITDA | 4 664 | 3 372 | 38% | 1 292 |
zysk(strata) brutto | 8 638 | 4 660 | 85% | 3 978 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 7 815 | 4 597 | 70% | 3 218 |
Tab.2 Wybrane dane finansowe (źródło: Grupa Kapitałowa RAPORT WYNIKÓW za 3 kw. 2022)
Bardzo dobre wyniki spółki PMPG to zasługa zaangażowanego działu sprzedaży, dobrej polityki handlowej i konkurencyjnych produktów reklamowych. Klienci biznesowi doceniają skuteczność kampanii reklamowych oraz wysoką jakość obsługi klienta.
- PMPG to wehikuł strategiczny i koło zamachowe grupy. Skutecznie monetyzujemy ogromny potencjał serwisów, ale nie zapominamy o czytelniku, który ceni wysoką jakość dziennikarstwa. Od 40 lat opisujemy i komentujemy rzeczywistość polityczno-gospodarczą. Jesteśmy platformą wymiany opinii, czasem trudnych, czasem sprzecznych, ale tylko w ten sposób możemy być wiarygodni – komentuje Katarzyna Gintrowska, Prezes Grupy PMPG.
Istotne znaczenie dla dobrego wyniku ma ciągle trwający proces optymalizacji procesów i porządkowania ładu korporacyjnego Grupy.
- Dzięki usprawnianiu procesów obsługi grupy nasza szybkość reagowania na zmieniające się warunki rynkowe jest coraz większa – dodaje Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Jolanta Kloc.
Rolą PMPG jest strategiczne zarządzanie spółami w Grupie, wykorzystywanie synergii oraz ciągłe poszukiwanie dodatkowych źródeł wzrostu. Nowe kierunki rozwoju mają zapewnić spółkom wzrost i stabilny rozwój w kolejnych miesiącach. Wysoka inflacja, *zmiana preferencji zakupowych klientów indywidualnych oraz trudności przed którymi stoi biznes stanowią ogromne wyzwanie i szansę budowania mocnej pozycji PMPG na rynku mediów opiniotwórczych.
Źródło: PMPG POLSKIE MEDIA S.A.