logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

6 barier dla gospodarki: Podsumowanie konferencji PIAP

   25.09.2015, przeczytano 1330 razy
ilustracjastrzałka

Skomplikowane ustawodawstwo, różnorodna interpretacja przepisów podatkowych, ograniczenia w kosztach, biurokracja, brak wsparcia polskich eksporterów oraz problematyka przetargów – „6 największych barier dla rozwoju biznesu" jakie wskazano podczas debaty w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej. Podczas spotkania wręczono również medale z okazji 25-lecia Krajowej Izby Gospodarczej za „wspieranie rozwoju samorządu gospodarczego i przedsiębiorczości”. Organizatorem wydarzenia była Polska Izby Artykułów Promocyjnych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/6-barier-dla-gospodarki%3A-podsumowanie-konferencji-piap,26074,artykul.html

Medalami KIG, które wręczył wiceprezes i dyrektor generalny Krajowej Izby Gospodarczej Marek Kłoczko nagrodzono: Danutę Bakułę, Zbigniewa Kaczora, Sławomira Giefinga, Zbigniewa Grzeszczuka i Roberta Załupskiego.

Po uroczystości rozpoczęła się debata z udziałem ekspertów, posłów na Sejm, mediów i organizacji zrzeszających  przedsiębiorców.

- Organizowana debata, pozwoli na kontynuowanie dyskusji na temat barier napotkanych przez przedsiębiorców w swojej codziennej działalności. Jest to niezmiernie cenna inicjatywa mająca na celu podniesienie standardów związanych z działalnością firm na polskim rynku – napisał w piśmie skierowanym do PIAP-u Władysław Kosiniak-Kamysz, Minister Pracy i Polityki Społecznej.

W pierwszej kolejności dyskutowano o skomplikowanym ustawodawstwie oraz tym, jak przedsiębiorcy mają sobie radzić w gąszczu przepisów.
 
- W 2014 r. zajęliśmy niechlubne I miejsce w liczbie nowych aktów prawnych publikując 25634 dokumentów. Jestem wrogiem nadregulacji. Trzeba się temu ostro przeciwstawiać aby nastąpiła normalizacja życia społecznego i gospodarczego – powiedziała Anna Kalata, była Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Kolejnym problem jest różnorodna interpretacja przepisów.

- Mamy do czynienia nie tylko z różną interpretacją prawa np. w zależności od miast a nawet dzielnic, ale także zauważamy paraliż decyzyjny. Z jednej strony urzędnicy boją się podjąć wiążące decyzje. Z drugiej podejmują najczęściej te na niekorzyść podatnika – powiedział Robert Załupski, dyrektor generalny OOH magazine.

Ryszard Marcińczak, prezes Warszawskiej Izby Gospodarczej podkreślił, że małe i średnie przedsiębiorstwa to 82% polskiej gospodarki, które generują największe przychody dla Państwa. Potwierdził, że właśnie małą firmę najszybciej można rozłożyć decyzją urzędu skarbowego. W jego opinii powinniśmy skupić się na innowacyjności polskich przedsiębiorstw, która jest kluczem do dalszego sukcesu Polski.
- Przedsiębiorcy zorientowali się, że jak nie będzie reprezentacji, to żaden z ich problemów nie zostanie rozwiązany. Muszę podkreślić, że wszelkiego rodzaju izby powstały oddolnie – powiedział Marcińczak.

O problemie nieproporcjonalności kar do przewinień poruszanym na Komisji Gospodarki mówił Marcin Święcicki – poseł na Sejm RP.  - Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o zasadzie proporcjonalności mówią, że kara powinna być najmniejsza, która wywołała pożądany skutek – mówił poseł Święcicki.
Ma wielką nadzieję, że wszystko pójdzie w stronę wspierającą rozwój przedsiębiorczości.

Tematem biurokracji zajmowano się w kontekście rozliczania wniosków unijnych.

Paulina Zadura-Lichota, dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wskazywała na pozytywne zmiany w rozliczaniu wniosków unijnych. - System nowych dotacji jest w miarę jednolity. Wprowadziliśmy system społecznych konsultacji oraz jednolity generator wniosków, co umożliwi lepsze wydatkowanie środków unijnych.

Kwestie przetargów i ich wadliwego rozstrzygania w oparciu o kryterium cenowym nadal są dużym problemem małych i średnich firm.

- Mam wrażenie, że pętla na szyi przedsiębiorcy zaciska się coraz bardziej co jest bardzo złym sygnałem – mówi Anna Szcześniak, dyrektor Instytutu Badań nad demokracją i przedsiębiorstwem prywatnym. Przedsiębiorcy muszą poświęcać co raz więcej uwagi i ponosić coraz większe wydatki aby sprostać ustawodawcy. W przypadku przetargów tylko 7-9% składanych ofert wygrywa – dodała Anna Szcześniak.

- Reforma i gotowość do zmian musi się zacząć się teraz. Przedsiębiorcy muszą stawiać i co więcej podkreślać uczciwość prowadzenia działalności gospodarczej. W mojej opinii inflacja prawa jest nieporozumieniem – powiedziała Anna Szcześniak.

O ograniczeniach w kosztach prowadzenia działalności mówiono w kontekście wydatków na reklamę.

- Nie wiem dlaczego branża artykułów promocyjnych jest ograniczona limitami. To nie tylko niesprawiedliwość w odniesieniu do innych mediów, ale także duże ograniczenie w rozwoju branży, kilkudziesięciu tysięcy przedsiębiorców działających na tym rynku – powiedział Tomasz Chwiłowicz, prezes Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych.

Prezes PIAP podkreślał, że właśnie artykuły promocyjne mogą być dźwignią w rozwoju małych i średnich przedsiębiorców. Ku zaskoczeniu gości pokazał właśnie taką dźwignię.

- Małe i średnie przedsiębiorstwa nie stać na drogą reklamę w TV, radiu czy prasie. Dlatego najlepszym nośnikiem informacji o ich firmie i reklamy, jest Internet i właśnie artykuły promocyjne.

- Musimy podkreślić, że artykuły promocyjne są codziennym narzędziem pracy, choć dla wielu osób w tym urzędników kojarzą się wyłącznie z upominkami reklamowymi. Najmniejszy billboard świata czyli długopis, notes, kalendarz, koszulka, ubranie firmowe, kubek, kalendarz, dysk przenośny służą nam codziennie, a dla firmy przekazującej takie artykuły są właśnie nośnikiem reklamy – powiedział Robert Załupski.

Nieodpłatne przekazanie towarów ograniczone jest do kwoty 10 zł – czyli ok., 2,4 Euro. Przykładowo w innych krajach: Austria - 40 EUR netto, Belgia - 50 EUR netto, Hiszpania - 90 EUR netto, Irlandia - 20 EUR netto.

Anna Kalata zwróciła uwagę na fakt, że tylko 15% przedsiębiorców zrzesza się w organizacjach przez co ich głos nie jest słyszalny przez rząd. Wskazała na problem słabego wsparcia polskich eksporterów. Skomplikowane procedury, obawy o wsparcie polityków dla przedsiębiorstw jakie chcą wchodzić na nowe rynki to największe problemy z jakimi musimy się uporać jak najszybciej.


Zarząd Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych zapowiada kontynuację podjętych podczas debaty działań. Zamierza zwrócić się do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki oraz Posłów z oficjalnym listem, w którym przedstawi postulaty poruszone podczas debaty w imieniu wszystkich przedsiębiorców.

Źródło: PIAP

www.piap-org.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football
Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo na opakowaniach. Umowa sponsorska została zawarta na dwa lata. Jest to pierwsza zagraniczna współpraca marketingowa Tarczyński S.A., stanowiąca jednocześnie kluczowy element realizacji...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764