logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

INFOGRAFIKA: 60 proc. Polaków obawia się rozmów przy świątecznym stole

  PR 23.12.2019, przeczytano 325 razy
ilustracjastrzałka

Polacy są wierni tradycji - aż 70% z nas spędza Boże Narodzenie w najbliższym gronie we własnym domu. Wydawałoby się, że bliska rodzina zna nas najlepiej i wie o czym lubimy rozmawiać i czego byśmy sobie życzyli w Nowym Roku. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez agencję SW Research na zlecenie Babbel nie do końca tak jest. Niemal 60% z nas stresuje się rozmowami przy wigilijnym stole, a prawie 40% otrzymało kiedyś nietrafione życzenia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/60-proc.-polakow-obawia-sie-rozmow-przy-swiatecznym-stole,385187,artykul.html

Okres bożonarodzeniowy to czas, gdy cała rodzina ma się jednoczyć, być blisko, wspominać miniony rok i umacniać więzi. Towarzyszyć ma nam suto zastawiony stół, rozpalony kominek i migająca choinka. Brzmi to, jak opis idealnych świat, żywcem wzięty z amerykańskiego, familijnego filmu. Niestety, na drodze do bożonarodzeniowego raju w wielu domach staje… komunikacja.

Zdrowia, zdrowia i jeszcze raz pieniędzy

Klasyczna wiązanka życzeniowa, jak się okazuje, może być bezpieczniejsza niż wymyślanie czegoś osobistego. Tym bardziej, jeśli nie znamy dokładnie sytuacji, w jakiej znajduje się osoba, z którą rozmawiamy. Życzenia „powiększenia rodziny”, „zmiany pracy” albo „znalezienia dziewczyny” mogą okazać się niestosowne dla drugiej osoby, mimo że wykazujemy dobre chęci. Jak pokazały badania, prawie 40% Polaków przyznaje, że otrzymało krępujące bądź niestosowne życzenia świąteczne. Częściej tę odpowiedź zaznaczali najmłodsi respondenci (do 24 lat) – około 40% z nich. Z kolei najstarsza grupa ankietowanych (powyżej 50 lat) zaznaczała tę odpowiedź najrzadziej – około 22%.

Postawmy sobie za cel, aby nie rozpoczynać życzeń od słów "żebyś" i unikajmy trybu rozkazującego na przykład "znajdź", "popraw", "zrób". Taka forma brzmi jak nakaz, a pamiętajmy, że zmuszanie do czegoś, nie będzie odebrane pozytywnie. – mówi Katarzyna Grabiec-Clark, ekspert językowy z Babbel, aplikacji do nauki języków obcych. Co ciekawe, 47% pytanych deklaruje, że nigdy nie otrzymało niestosownych życzeń.

A na kogo głosowałeś w wyborach?

Po dzieleniu się opłatkiem nadchodzi pora na wspólny posiłek. Aromatycznym potrawom towarzyszą rozmowy, które nie dla wszystkich są komfortowe. Podczas gdy 34% Polaków nie stresuje się dyskusjami przy stole, aż 60% wyraziło obawę przed niektórymi tematami. Prawie co 4. Polak przyznaje, że najbardziej boi się rozmów o polityce i historii. W tym zakresie zawiera się problematyka preferencji politycznych, ale także tak zwane tematy „wrażliwe” na przykład: aborcja, LGBT czy eutanazja. Okazuje się, że odmienne stanowiska dyskutujących stron mogą wprowadzić napiętą atmosferę.

Na drugim miejscu najbardziej stresujących tematów znalazł się „mój status związku”, czyli rozmowy na temat istniejącego, bądź nie, partnera/partnerki (związek, narzeczeństwo, ślub, rozwód) i dzieci, których jeszcze nie ma (dlaczego?) albo ewentualnych kolejnych pociech (kiedy drugie dziecko?). Tych rozmów boi się prawie 14% respondentów.

Podium niewygodnych tematów zamyka dyskusja o „moim stanie posiadania”. Około 8% pytanych przyznało, że obawia się rozmów na temat własnego domu, mieszkania czy też samochodu (czy już masz? kiedy będziesz mieć?).

Skarpety i swetry czyli świąteczny „must have”

Nadchodzi czas na prezenty – czasem większe i okazalsze, a czasem mniejsze, które mieszczą się w skarpecie. Jednak mniej istotne są gabaryty, a to, czy podarunek spodoba się obdarowywanej osobie. Okazuje się, że nawet, gdy otrzymamy nie do końca trafiony podarunek, to radzimy sobie w tej sytuacji. Taką odpowiedź udzieliło ponad 60% respondentów. Z kolei co 10. Polak przyznaje, że nie umie zareagować odpowiednio i taka sytuacja jest dla niego stresująca. Co ciekawe, w tym gronie największą grupę stanowią osoby z wyższym wykształceniem. Jedna czwarta ankietowanych nie wie, czy potrafiłaby się odpowiednio zachować, kiedy otrzyma krępujący prezent.

Dane zebrane w badaniu pokazują, że komunikacja Polaków w okresie świątecznym wymaga pewnych ulepszeń. Boże Narodzenie to czas, na który czeka się z niecierpliwością przez cały rok, więc warto przemyśleć, jakie życzenia złożymy najbliższym oraz jaki wybierzemy dla nich prezent, aby uniknąć niezręcznych sytuacji. Natomiast podczas świątecznych rozmów postawmy na kulturę dyskusji i siłę argumentów, zamiast niepotrzebnych emocji. Bo liczy się magia Świąt! – dodaje Katarzyna Grabiec-Clark z Babbel.

Źródło: Babbel

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ulgi podatkowe dla firm pomagających w walce z koronawirusem
W związku z obecną sytuacją nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, wiele firm zmaga się z ogromnymi problemami. W tym celu rząd przygotował ustawę - tzw. „Tarczę antykryzysową”, która ma ułatwić firmom funkcjonowanie i pozwolić im przetrwać ten trudny czas. Dodatkowo dla firm, które chcą przyłączyć się do pomocy z walką z wirusem,...
Przygotowany przez rząd projekt nowelizacji specustawy dotyczącej walki z koronawirusem przewiduje kilka rozwiązań mających ułatwić pracodawcom stosowanie elastycznego czasu pracy. Portal Prawo.pl zwraca uwagę, że podobne zapisy już istnieją w Kodeksie Pracy, a zmiana może ograniczyć krąg podmiotów uprawnionych do ich stosowania.
Tarcza… kryzysowa, czyli jak wpędzić gospodarkę w spiralę pogłębiającego się kryzysu
Rozczarowanie – firmy branży targowej nazywają tak to, co znalazło się w tzw. Tarczy Antykryzysowej. - Do końca wierzyliśmy, że rząd uwzględni nasze propozycje. Zabrakło dużej części postulowanych rozwiązań, które pozwoliłby poprawić płynność firm niezależnie od ich wielkości – mówi Beata Kozyra – prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT),...
Next.gazeta.pl zaprasza na cykl „#Bizneswalczy”
W serwisie Next.Gazeta.pl zadebiutowały materiały dziennikarskie z nowego cyklu specjalnego „#BiznesWalczy”. Redakcja biznesowo-technologicznego serwisu portalu Gazeta.pl prezentuje w nim obecną sytuację kryzysową z punktu widzenia przedsiębiorców, zachęcając firmy do walki o ich biznes.
Koronawirus a rynek eventów - klienci szukają alternatywnych rozwiązań
Organizacje branży MICE alarmują, że brakuje kompleksowego programu pomocy dla tego sektora. Spowoduje to falę zwolnień i upadłości. Globalny rynek imprez dla firm B2B jest wart ponad wart 1,1 biliona dolarów, jak informuje raport AMR „Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2019–2026”. Do 2026 roku jego wzrost szacuje się do $2,330 bilionów. Biznes doskonale...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764