Stowarzyszenie Agencji Public Relations opublikowało wyniki badania „Barometr nastrojów w branży usług PR”. Wskazanie Barometru na poziomie 59,6 pkt. oznacza, że zarządzający polskimi firmami PR spodziewają się poprawy wyników w 2023, mimo obaw dotyczących rosnących kosztów działalności. Projekt zrealizowany został przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations przy współpracy merytorycznej zespołu badań agencji członkowskiej EXACTO.
Agencje PR w Polsce patrzą w przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Wartość Barometru, określana analogicznie do wskaźnika PMI, to 59,6 pkt. – przy czym odczyt powyżej 50 pkt. sugeruje korzystną koniunkturę w najbliższej przyszłości.
Barometr PR PMI SAPR
- Wyniki pierwszego w historii badania nastrojów wśród branży agencji PR pokazują, że najtrudniejsza faza spowolnienia gospodarczego powoli jest już za nami. To ważne, ponieważ marketing i usługi doradztwa w zakresie marketingu - w tym PR - są najczęściej pierwszą „ofiarą cięć” w obliczu spowolnienia gospodarczego – mówi Paweł Soproniuk, wiceprezes SAPR odpowiedzialny za projekt Barometru.
Mimo ogólnie pozytywnej perspektywy, nie wszystkie obszary badane były oceniane jednoznacznie pozytywnie.
- Szefowie agencji obawiają się głównie problemów wynikających z rosnących kosztów działalności oraz ograniczonej dostępności finansowania zewnętrznego. Były to główne wąskie gardła w badaniu – dodaje dr Przemysław Szuba, lider zespołu badawczego w EXACTO.
Jak obliczony został wskaźnik
„Barometr nastrojów branży usług PR” to inicjatywa badawcza SAPR, mająca na celu regularną ocenę kondycji i perspektyw branży PR w Polsce. Respondenci oceniali kondycję swoich firm w kilku kluczowych wymiarach. W każdym obszarze mogli określić, jakie zmiany przewidują w porównaniu z poprzednim rokiem, korzystając z pięciostopniowej skali od „zdecydowanie gorzej” do „zdecydowanie lepiej”.
W badaniu oceniano:
- Wielkość sprzedaży
- Liczbę zapytań ofertowych
- Liczbę klientów i projektów
- Dostępność specjalistów PR na rynku
- Płynność finansową
- Zaległości płatnicze
- Dostęp do finansowania
- Morale zespołu
- Dostępność podwykonawców
- Koszty działalności
- Liczbę pracowników
W kwestii kluczowej jaką jest wielkość sprzedaży, blisko 38 proc. badanych spodziewa się, że będzie ona podobna jak w 2022, a 44 proc. - że będzie „raczej lepiej” lub „zdecydowanie lepiej”. Pogorszenia wyników sprzedaży (odpowiedzi „raczej gorzej” lub „zdecydowanie gorzej” spodziewa się nieco ponad 17% respondentów.
Źródło: Stowarzyszenie Agencji Public Relations