logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

„Cała prawda o PR..." - komentarze członków PSPR do raportu inicjatywy „PR. Bez komentarza"

  PR 25.02.2019, przeczytano 166 razy

Raport "Cała prawda o PR, czyli jak o PR mówią media" to cenna inicjatywa Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Związku Firm Public Relations, Instytutu Monitorowania Mediów oraz Redakcji portalu PRoto.pl, dobitnie pokazująca skalę wyzwania, które stoi przed branżą. Poprosiliśmy przedstawicieli Polskiego Stowarzyszenia Public Relations o krótkie skomentowanie wyników tego raportu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_cala-prawda-o-pr..._---komentarze-czlonkow-pspr-do-raportu-inicjatywy-_pr.-bez-komentarza_,381390,artykul.html

Michał Sobiło

Z raportu inicjatywy „PR. Bez komentarza” wyłania się smutny, ale nie zaskakujący dla bieżących obserwatorów i praktyków public relations obraz naszej branży. Przed nami żmudny i w mojej opinii muszący trwać nieprzerwanie proces samooczyszczania się branży z czarnych owiec, ale też klarownego rozdzielania w oczach opinii publicznej działań public relations od propagandy i manipulacji, tak często uprawianych przez osoby utożsamiane z zawodem PR-owca, w szczególności w polityce, choć nie tylko. Liderami tych inicjatyw powinny być ściśle współpracujące ze sobą organizacje branżowe, reagujące zdecydowanie i co ważne szybko zarówno wobec osób, których działania obciążają wizerunek branży, jak i przedstawicieli mediów, którzy utożsamiają takie zachowania z public relations. Jednak główną pracę musimy wykonać my, specjaliści PR, codziennie krytycznie przyglądając się naszym bieżącym aktywnościom.

Emilia Zakrzewska

Z raportu „Cała prawda o PR, czyli jak o PR mówią media” wyłania się obraz ciągłego niezrozumienia i spłycania pojęcia Public Relations głównie przez polityków, ale i też dziennikarzy. PR utożsamiany jest z pewną formą manipulacji czy też dyskredytacji tym samym stając się narzędziem walki politycznej. Budujący jest fakt, iż pomimo tak negatywnego odbioru pojęcia PR-u  można zauważyć pozytywny obraz samego zawodu, co może wynikać z profesjonalizacji tego zawodu oraz rozbudowanych programów edukacyjnych realizowanych na najlepszych polskich uczelniach

Mateusz Witczyński

Raport „PR. Bez komentarza” zdaje się mówić wprost: Branża nie obroni się przed powszechnością chwytliwego pojęcia „Czarny PR” i choć nijak ma się ono do pracy w Public Relations powinniśmy się z nim oswoić, a nawet zaprzyjaźnić i wykorzystać w bardzo potrzebnej branży dyskusji na temat granic w Public Relations i ich respektowania. Polecam również spojrzeć pomiędzy wersy raportu, gdzie kryje się szansa, którą w trosce o dobro branży warto wykorzystać. Choć autorzy raportu nie piszą o tym wprost, wszystkie negatywne dla Public Relations konotacje opisane w raporcie, dotyczą postrzegania PR jako działań krótkoterminowych, niemalże „live”. I choć, takie usługi też świadczymy, to warto rozważyć przeniesienie akcentu w narracji (sic!) o branży, na tym co Public Relations odróżnia dziś od innych. Niespotykanie dalekie horyzonty czasowe, zorientowanie na działanie mające budować kapitał nie tylko dla obecnego zarządu czy właścicieli, ale również dla kolejnych pokoleń jest nie tylko prezentacją wartości jaką daje Public Relations, ale też skuteczną i zrozumiałą cezurą między nami, a propagandzistami.

Luiza Jurgiel - Żyła

Możemy siąść i płakać nad wizerunkiem branży. Możemy upominać polityków i dziennikarzy. Możemy też zastanowić się, czy sami PR-owcy nie są winni tej sytuacji? Określenie "czarny PR" słyszę coraz częściej z ust profesjonalistów, zauważam także  chodzenie na skróty poprzez stawianie na szybki efekt, a nie długotrwałe relacje. Czuć zniecierpliwienie w branży, które może rodzić patologie i zbliżać PR do marketingu. Dziś jak nigdy potrzebna nam jest samoorganizacja branży, wzajemne korygowanie się i edukowanie, a w przypadku łamania kodeksu etyki PR odwaga do zgłaszania spraw do REPR.

Krystian Dudek

Najwięcej szkody w społecznym postrzeganiu PR czynią politycy z pierwszych stron gazet, dla których w zależności od ich partykularnych interesów to słowo klucz. Osiągnięcia oponentów politycznych nazywane są "tylko PR-em", a chwilę później zarzuty czy piętnowanie błędów polityków, tłumaczy się określając je "czarnym PR-em". Wszystko zgodnie z machiavelistyczną zasadą - cel uświęca środki. W ramach projektu "PRawdziwy PR" - zrealizowaliśmy kilkadziesiąt wykładów, w których uczestniczyło blisko 3 tys. osób z całego kraju, w różnym wieku i różnych profesji. Przychodzili dowiedzieć się czym właściwie jest PR. Gdy na początku każdej prelekcji pytałem uczestników jak rozumieją PR - w zasadzie zawsze padały definicje związane z propagandą, polityką i manipulacją. Spotkania te były doskonałą okazją do wyjaśniania różnicy między tymi pojęciami. Społeczny odbiór PR-u niestety zgodny jest z tym, co najczęściej o nim słyszymy. A jak wiemy kłamstwo powtarzane sto razy staje się prawdą. Dlatego warto pracować nad postrzeganiem PR, edukować i promować etyczne postawy, bo jak najbardziej możliwe jest osiągnięcie sukcesu w zgodzie z etyką. To szczególnie ważne w roku wyborczym i w dobie dyskusji o coraz głośniejszej mowie nienawiści.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Public Relations

www.polskipr.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czy to początek końca Facebooka?
„Ludzie coraz bardziej potrzebują prywatnego cyfrowego środowiska, które będzie przypominać pokój dzienny. Uważam, że powinniśmy pracować na rzecz świata, w którym ludzie mogą do siebie mówić z zachowaniem poufności i żyć swobodnie, wiedząc, że mogą kontrolować to, kto ma dostęp do informacji na ich temat, i że to wszystko nie zostaje w sieci na...
Sponsoring w sporcie – czyli korzyść dla obu stron
Totolotek, będąc najdłużej działającym w Polsce legalnym operatorem zakładów wzajemnych, idealnie wpisuje się w długą historię rozgrywek o Puchar Polski. Po nowelizacji ustawy hazardowej w 2017 roku sponsoring stał się głównym narzędziem reklamy zakładów bukmacherskich.
RODO, Whatsapp, RCS - za nami ciekawy rok w komunikacji mobilnej
Za nami 2018 rok, który dla komunikacji mobilnej był bardzo ciekawy. Do najważniejszych wydarzeń mijających 12 miesięcy z pewnością należy wprowadzenie RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, a także udostępnienie WhatsApp API. Komunikacja mobilna zdecydowanie zmienia się i ewoluuje, dlatego spodziewam się, że w 2019 roku będziemy świadkami dalszego...
Najciekawsze kampanie w branży inwestycji luksusowych w 2018 roku
Kampania promocyjna inwestycji Mennica Residence opierająca się na geotrappingu. Działania targetowane były na wybrane eventy, skupiające biznesmenów z Europy Środkowej. Osobom uczestniczącym w wyselekcjonowanych przez ClickAd wydarzeniach, na urządzeniach mobilnych wyświetlała się reklama display, zachęcająca do zapoznania się ze szczegółami projektu. Efektem...
Rozmawiamy z chatbotami i kupujemy w apkach wirtualne akcesoria za prawdziwe pieniądze. Zaczęliśmy też zwracać uwagę na nasze dane osobowe, w których ochronie najlepiej sprawdza się prosty i niezawodny SMS. Ostatnie miesiące w świecie mobilnym to zdecydowanie czas łączenia starego z nowymi trendami. Oto czego miniony rok nauczył marketerów i użytkowników.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764