logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

„Czyń-my dobro! Dla nie-chcianych” – kampania Fundacji Bonifraterskiej

  PR 29.01.2022, przeczytano 946 razy
ilustracjastrzałka

Bonifratrzy w swoich placówkach opiekują się osobami potrzebującymi, są wśród nich niepełnosprawni umysłowo, niezaradni życiowo, zagrożeni wykluczeniem społecznym. Kim są: NIE-ŁADNI, NIE-MĄDRZY, NIE-MŁODZI, NIE-POTRZEBNI NIE-ZARADNI, NIE-ZDROWI - ogólnie ujmując: NIE-CHCIANI, na los których zwraca uwagę Fundacja Bonifraterska?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_czyn-my-dobro%21-dla-nie-chcianych_-%E2%80%93-kampania-fundacji-bonifraterskiej,394590,artykul.html

Osoby potrzebujące są wśród nas, choć nie zawsze to dostrzegamy. Często bliżej niż myślimy, bowiem ludzie z różnym stopniem niepełnosprawności są „chowane” w domach lub specjalnych ośrodkach. Jednak to, że ich nie widać, nie oznacza, że ich nie ma, że nie mają potrzeb i że nie można uczynić ich życia lepszym. Kampania Społeczna Fundacji Bonifraterskiej „CZYŃ-MY DOBRO! DLA NIE-CHCIANYCH” ma zwrócić uwagę, że potrzebujący są wśród nas i że każdy z nas może pomóc.

- Bonifratrzy w prowadzonych przez siebie: DPS-ach, hospicjach, szpitalach i jadłodajniach, opiekują się ludźmi w potrzebie, w tym: przewlekle chorymi, również niepełnosprawnymi umysłowo, zagrożonymi bezdomnością, wykluczeniem społecznym i seniorami, którzy wymagają stałej opieki ze względu na wiek, stan zdrowia i brak samodzielności. W bonifraterskich Domach Pomocy Społecznej mieszkają pełnoletni, niepełnosprawni intelektualnie, głównie mężczyźni, których los nie wzbudza takiej społecznej empatii, jak chociażby widok chorego dziecka czy akcje ratujące zwierzęta. Jednak Ci dorośli, są pod wieloma względami jak dzieci - niezaradni, zależni od pomocy innych i zasługują na godne warunki życia, profesjonalną opiekę, życzliwość, uwagę, drobne radości. – mówi Marta Orzełowska, Prezes Fundacji Bonifraterskiej i dodaje: - W naszym społeczeństwie świadomość istnienia osób z zaburzeniami psychicznymi jest wciąż niska. Pandemiczne ograniczenia, izolacja, osłabienie relacji międzyludzkich, spowodowały, że coraz więcej ludzi boryka się ze stanami lękowymi, depresjami, wymaga pomocy specjalistów, dlatego dziś to ważny temat i odpowiedni czas, by mówić o tym głośno.

Dla zwrócenia uwagi komunikacja akcji została oparta na grze słów i charakterystycznym zapisie:

  • NIE-ŁADNI /brzydcy, nietrakcyjni fizycznie, z defektami i zwyrodnieniami/,
  • NIE-MĄDRZY /chorzy psychicznie, niepełnosprawni intelektualnie/,
  • NIE-MŁODZI /osoby w podeszłym wieku/,
  • NIE-POTRZEBNI /wykluczeni, bezdomni/,
  • NIE-ZARADNI /osoby nie radzące sobie w życiu, biedne, itp./,
  • NIE-ZDROWI /chorzy, niepełnosprawni, potrzebujący stałej opieki/,
  • NIE-CHCIANI /dopełnienie do wszystkich ww. grup, osoby, które potrzebują pomocy innych/.

Zdrowie psychiczne Polaków to ważny społecznie temat i - jak pokazują statystyki - w czasie pandemii coraz istotniejszy. Problemy natury psychicznej dotykają coraz większej grupy i coraz młodszych osób. Tymczasem opieka psychiatryczna w Polsce zmaga się z niedofinansowaniem, brakiem oddziałów, deficytem lekarzy. Sytuację pogłębia niska świadomość społeczna, brak tolerancji, dyskryminacja i wykluczanie osób potrzebujących psychiatrycznego wsparcia.

Osobami z zaburzeniami psychicznymi opiekują się bracia bonifratrzy w Domach Pomocy Społecznej w Cieszynie, Iwoniczu, Konarach i Zebrzydowicach oraz w Domu Opieki w Prudniku. Bonifratrzy, obok innych ślubów zakonnych, składają także śluby szpitalnictwa (z łac. hospitalitas w znaczeniu: gościnność, czyli otwartość na drugiego człowieka wraz z jego potrzebami). Wśród nich są lekarze, psycholodzy i psychiatrzy, rehabilitanci, ratownicy medyczni i farmaceuci.

Bonifratrzy żyją zgodnie ze słowami Św. Jana Bożego, założyciela Zakonu Szpitalnego Bonifratrów: „Bracia, czyńcie dobro!”. Aby zwiększyć zaangażowanie społeczne, w przewodnim haśle kampanii druga osoba liczby mnogiej: Wy – Bracia, czyńcie dobro, została zmieniona na pierwszą osobę liczby mnogiej: My – CZYŃ-MY DOBRO!”

W komunikacji zostały wykorzystane:

  • pomysł na kampanię autorstwa agencji Mind&More PR,
  • prosta, przemawiająca do wyobraźni kreska - grafiki i animacje autorstwa Kacpra Buratyńskiego,
  • muzyka Łukasza Pieprzyka jako podkład muzyczny w spotach,
  • NIE-ŁADNI, NIE-MĄDRZY, NIE-MŁODZI, NIE-POTRZEBNI, NIE-ZARADNI, NIE-ZDROWI, czyli: NIE-CHCIANI – czyli pokazane w różnych sytuacjach osoby zmagające się chorobami i ograniczeniami, potrzebujące pomocy,
  • wizerunek zakonnika w habicie z czubkiem – charakterystyczny znak bonifratrów (już w „Zemście” Aleksandra Fredry Cześnik mówi do Papkina: „Niechże o tym już nie słyszę, bo do czubków odwieźć każę”, używając określenia „czubek” w odniesieniu do bonifratrów, z czasem nazwa „przeszła” z braci na podopiecznych w znaczeniu „szaleńca, osoby chorej umysłowo”),
  • kolory, logo, księga znaku Fundacji Bonifraterskiej.

Celem kampanii społecznej jest uświadomienie społeczeństwu faktu istnienia coraz liczniejszej grupy społecznej: osób z zaburzeniami psychicznymi i naświetlenie problemów, z jakimi borykają się podopieczni bonifraterskich placówek (DPS-ów, hospicjów, szpitali, jadłodajni) oraz ich opiekunowie.

Akcja ma zasięg ogólnopolski. Komunikacja odbywa się na stronie Fundacji, social mediach bonifratrów i Fundacji Bonifraterskiej.

Źródło: Fundacja Bonifraterska

www.fundacjabonifraterska.org

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Warszawskie kawiarnie coraz częściej korzystają z potencjału neonów LED od Ledon Design, by wyróżnić swoje lokale na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę klientów. Dzięki nowoczesnej technologii i szerokim możliwościom personalizacji, neon na ścianę staje się nie tylko efektownym elementem dekoracyjnym, ale również skutecznym narzędziem...
Agencja kreatywna Amooco nawiązała strategiczną współpracę z marką Tefal, znanym producentem sprzętów domowych i kuchennych. Celem tej kooperacji jest tworzenie efektywnych kampanii marketingowych, które wspierają sprzedaż oraz angażują konsumentów w okresie przedświątecznym.
Piątnica promuje Serki Wiejskie
Od 20 stycznia 2025 roku startuje kampania promująca Serki Wiejskie z Piątnicy w dwóch wariantach: wysokobiałkowym oraz z dodatkiem owoców. Spoty reklamowe koncentrują się na wyjątkowych cechach tych produktów – zarówno smakowych, jak i funkcjonalnych. Serek Wiejski wysokobiałkowy to idealna opcja dla osób prowadzących aktywny tryb życia, a...
Novo Nordisk – globalna firma działająca w branży farmaceutycznej po raz trzeci wybrała agencję AHAVA PR do obsługi działań komunikacyjnych w ramach kampanii “Porozmawiajmy szczerze o otyłości”. Decyzja o zaangażowaniu AHAVA PR w prace nad 6. edycją kampanii była podyktowana wysokim poziomem zrozumienia specyfiki projektu i branży oraz wypracowaniem innowacyjnego,...
Podrażnione gardło w kampanii Fiorda
Ruszyła nowa kampania Fiorda – wspiera, gdy podrażnione gardło doskwiera
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764