logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: „Dama z Łasiczką” w reklamie piwa: Jak zdobyć zgodę?

   12.06.2019, przeczytano 2869 razy
ilustracja

Chcę wykorzystać „Damę z łasiczką” do plakatu reklamującego piwo. Od kogo mogę uzyskać na to zgodę?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_dama-z-lasiczka_-w-reklamie-piwa%3A-jak-zdobyc-zgode,382867,artykul.html

ODPOWIEDŹ

Od nikogo. Generalnie zasadą jest, iż opracowania czy przeróbki cudzych utworów wymagają zgody właściciela praw autorskich lub praw zależnych. Z kolei Dama z łasiczką (czy też Portret damy z gronostajem) nie podlega pod prawa autorskie. Obraz ten jest w tzw. domenie publicznej. Domena publiczna jest określeniem na zbiór dzieł (mówiąc bardzo ogólnie), co do których prawa autorskie nigdy nie powstały lub do których prawa autorskie wygasły [1]. Odnośnie Damy z łasiczką mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem.

Swego czasu Fundacja XX Czartoryskich próbowała zarejestrować dwa znaki towarowe - znak słowny „Dama z gronostajem” oraz znak graficzny przedstawiający ten obraz, jednak żadne z tych zgłoszeń nie zakończyło się sukcesem. Pod tym kątem również więc nie zachodzi żądna obawa.

Źródło: Lawmore, STGU

lawmore.pl

Dodatkowe informacje:

[1] Uwaga! Nie mylić z dziełami anonimowymi. To, że dzieło jest anonimowe nie oznacza, że jest w domenie publicznej.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Dlaczego nie powstały do tego dzieła prawa autorskie? Prawa autorskie da Vinciego nie przeszły na kogoś?

avatar użytkownika
,

Autorskie prawa majątkowe wygasają z automatu po 70 latach, zaś autorskie prawa osobiste nie wygasają nigdy. Pytanie czy za czasów Leonarda obowiązywały jakieś przepisy dotyczące prawa autorskiego, bo jeśli nie, to jak miałby je nabyć?  

avatar użytkownika
,

Spadkobiercy?  

avatar użytkownika
,

Nie ma czegoś takiego jak "przechodzenie" praw autorskich z autora na spadkobierców.   

avatar użytkownika
,

thx za info  

Najnowsze w tym dziale

W 2024 roku nietypowo fiskus rozpoczął rozliczanie rocznych zeznań podatkowych za 2023 rok od 15 lutego, a nie, jak do tej pory, od 1 stycznia. Nie ulega jednak zmianie ostateczny termin składania zeznań tj. 30 kwietnia 2024 tj. wtorek. 
Webinaria w marketingu - SMS na poprawę frekwencji?
Webinaria stały się jednym z najskuteczniejszych narzędzi w marketingu B2B. Generują wysokojakościowe leady i mają wysoką konwersję. Wyzwaniem jest jednak frekwencja. Niestety większość zarejestrowanych nie pojawia się na spotkaniach. Ale jest świetna metoda dotarcia z przypomnieniem do zapominalskich – stary, ale sprawdzony SMS.
Mood Media: 3 kluczowe trendy w handlu detalicznym
Obecnie w sklepach stacjonarnych, co drugi klient szuka czegoś więcej niż tylko produktów — szuka wyjątkowych przeżyć, które zachęcają go do odkrywania świata marki i interakcji z nią. Chce dotknąć produktu, poczuć go i wyobrazić go sobie w swoim życiu, a potem zabrać ze sobą od razu do domu, bez konieczności czekania na dostawę. Dla wielu klientów...
Podnoszenie kwalifikacji w digital marketingu: jak być konkurencyjnym?
Krajobraz digtial marketingu z roku na rok dynamicznie się zmienia. Trendy, strategie czy technologia również nie pozostają w stagnacji. Dlatego m.in. stałe podnoszenie swoich umiejętności, udział w szkoleniach i konferencjach branżowych, bycie na bieżąco z najnowszymi raportami są „must have” na rynku pracy. Szczególnie w obliczu zmian zachodzących w wyniku...
Zatrudnienie freelancera na „czarno” — jakie niesie zagrożenia?
W dynamicznie rozwijającym się świecie usług kreatywnych, takich jak copywriting, marketing, tworzenie wideo czy SEO, coraz więcej firm i przedsiębiorców decyduje się na współpracę z freelancerami. Choć taka forma zatrudnienia oferuje szereg korzyści, niektórzy dają się skusić na omijanie obowiązujących przepisów, oferując współpracę na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764