logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: „Dama z Łasiczką” w reklamie piwa: Jak zdobyć zgodę?

   12.06.2019, przeczytano 3484 razy
ilustracja

Chcę wykorzystać „Damę z łasiczką” do plakatu reklamującego piwo. Od kogo mogę uzyskać na to zgodę?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_dama-z-lasiczka_-w-reklamie-piwa%3A-jak-zdobyc-zgode,382867,artykul.html

ODPOWIEDŹ

Od nikogo. Generalnie zasadą jest, iż opracowania czy przeróbki cudzych utworów wymagają zgody właściciela praw autorskich lub praw zależnych. Z kolei Dama z łasiczką (czy też Portret damy z gronostajem) nie podlega pod prawa autorskie. Obraz ten jest w tzw. domenie publicznej. Domena publiczna jest określeniem na zbiór dzieł (mówiąc bardzo ogólnie), co do których prawa autorskie nigdy nie powstały lub do których prawa autorskie wygasły [1]. Odnośnie Damy z łasiczką mamy do czynienia z pierwszym przypadkiem.

Swego czasu Fundacja XX Czartoryskich próbowała zarejestrować dwa znaki towarowe - znak słowny „Dama z gronostajem” oraz znak graficzny przedstawiający ten obraz, jednak żadne z tych zgłoszeń nie zakończyło się sukcesem. Pod tym kątem również więc nie zachodzi żądna obawa.

Źródło: Lawmore, STGU

lawmore.pl

Dodatkowe informacje:

[1] Uwaga! Nie mylić z dziełami anonimowymi. To, że dzieło jest anonimowe nie oznacza, że jest w domenie publicznej.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Dlaczego nie powstały do tego dzieła prawa autorskie? Prawa autorskie da Vinciego nie przeszły na kogoś?

avatar użytkownika
,

Autorskie prawa majątkowe wygasają z automatu po 70 latach, zaś autorskie prawa osobiste nie wygasają nigdy. Pytanie czy za czasów Leonarda obowiązywały jakieś przepisy dotyczące prawa autorskiego, bo jeśli nie, to jak miałby je nabyć?  

avatar użytkownika
,

Spadkobiercy?  

avatar użytkownika
,

Nie ma czegoś takiego jak "przechodzenie" praw autorskich z autora na spadkobierców.   

avatar użytkownika
,

thx za info  

Najnowsze w tym dziale

Bez marki osobistej freelancerzy mają pod górkę
Według danych Freelancehunt budżety na freelancing wzrosły w zeszłym roku o 51,5%, jednak korzyści z tego trendu czerpie przede wszystkim wąska grupa specjalistów z silną marką osobistą. Popularność w mediach społecznościowych staje się nową walutą profesjonalnej wiarygodności.
Czy freelancer może nie płacić podatków?
W Polsce freelancing stał się popularnym wyborem zawodowym, a według szacunków Freelancehunt, obecnie pracuje jako freelancer około 350 tysięcy osób. Ciekawym aspektem jest to, że ponad połowa z nich (56,8%) traktuje freelancing jako dodatkowe źródło dochodu, łącząc go z inną pracą. W kontekście dynamicznego rozwoju tej grupy kluczowym pytaniem staje się, jak efektywnie...
5 wskazówek, jak prowadzić komunikację w erze dezinformacji
W 2025 r. średni globalny wskaźnik zaufania do tego, co przekazują media, osiągnął 52 punkty w skali 1–100, co oznacza, że – obok organizacji rządowych – zostały one ocenione jako najmniej wiarygodne instytucje. Rekordowy poziom osiągają obawy przed dezinformacją: 69% badanych nie ufa liderom rządowym (wzrost o 11 punktów procentowych od 2021 roku), 68%...
Rozliczenie PIT dla freelancerów - poradnik krok po kroku
Freelancing to dziś popularna forma pracy wśród specjalistów, którzy cenią sobie niezależność i elastyczne podejście do kariery. Choć taka ścieżka zawodowa daje wiele swobody, rozliczenia podatkowe mogą sprawiać trudności – szczególnie gdy dochody pochodzą z różnych źródeł. Jak rozliczyć PIT, jeśli prowadzimy działalność...
YouTube jest jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych, ale czy jest najbardziej powszechna i kompletna, zależy od tego, jak definiujemy te pojęcia.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764