logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

   19.04.2024, przeczytano 1054 razy
ilustracja

Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa. Najbliższy wykład odbędzie się już 23 kwietnia. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_dizajn-na-fali_-w-muzeum-sztuki-i-techniki-japonskiej-manggha,403919,artykul.html

Pomysłodawcą i jednocześnie prowadzącym cykl spotkań jest dr Dominik Lisik. Projektant, kurator i krytyk dizajnu. Absolwent Wydziału Form Przemysłowych i Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej ASP oraz londyńskiej AA School of Architecture. Doktorat obronił na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. W latach 2009–2016 redaktor w kwartalniku projektowym „2+3D”, a między 2012 a 2023 rokiem wykładowca na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Stale współpracuje z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Najbliższe spotkanie  ,,Dizajn w służbie społeczeństwa – projektowanie inkluzywne i uniwersalne”  odbędzie się we wtorek, 23 kwietnia o godz. 18.00. Gośćmi specjalnymi będą  Joanna Krokosz i Lech Kolasiński .

dr Joanna Krokosz  - projektantka i wykładowczyni na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kieruje Pracownią Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego. Zajmuje się projektowaniem społecznym, włączającym i uniwersalnym, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych, dzieci i osób z niepełnosprawnościami. Od 2022 roku jest jurorką konkursu make me! odbywającego się w ramach Łódź Design Festival.

dr Lech Kolasiński  - artysta interdyscyplinarny i projektant. Prowadzi prace badawcze w zakresie projektowania uniwersalnego, architektury informacji dotykowej i dotykowej informacji zwrotnej. Zajmuje się adaptacjami edukacyjnymi i tyflograficznymi trawestacjami dzieł sztuki dla potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku oraz malarstwem. Od 2014 roku wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu KEN w Krakowie.

ilustracjastrzałka

Lech Kolasiński - Dotykowe materiały dydaktyczne

Jeszcze parę lat temu dizajn w Polsce kojarzony był z estetyzacją, a w lepszych przypadkach również z funkcjonalną poprawą otoczenia jednostki rozumianej jako konsument czy użytkownik. Obecnie z uwagą rozpatrujemy społeczny, obiektywny wymiar projektowania. Nawet jeśli poszczególne, subiektywnie traktowane rozwiązania skierowane są do indywidualnych odbiorców lub do wąskich grup, znaczenie ma ich wpływ na całościową kondycję zbiorowości oraz na jej bezpośrednie otoczenie. Do niedawna mówiło się, że dobry dizajn to taki, który jest uniwersalny, na drodze kompromisu łączący w sobie potrzeby możliwie najszerszego spektrum użytkowników. Jednak takie uśrednianie potrzeb zróżnicowanych grup odbiorców wyraźnie osłabia dopasowanie rozwiązań projektowych do indywidualnych wymagań każdej grupy. Tu pojawia się podejście inkluzywne, które dzięki wielu zindywidualizowanym, „skrojonym na miarę” rozwiązaniom projektowym pozwala zróżnicowanym grupom funkcjonować na równi.

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu to jedno z nowych odpowiedzialnych zadań dla projektantów. Działając na bazie wartości demokratycznych i tolerancji, korzystając z dobrze przeprowadzonych badań poprzez zapewnianie równego dostęp do dóbr i usług, dizajnerzy mogą skutecznie zmniejszać narastające dysproporcje społeczne.

Spotkanie z udziałem gości specjalnych rozpocznie się o godzinie 18.00 w sali audiowizualnej w głównym budynku Muzeum Manggha. Nie obowiązują zapisy. Koszt udziału: 5 zł za osobę. Płatności dokonuje się stacjonarnie w recepcji od wtorku do niedzieli oraz w dniu spotkania w godzinach 10.00–17.30 lub online. Liczba miejsc ograniczona. Organizator wydarzenia prosi o przyjście z co najmniej 15-minutowym wyprzedzeniem.

Źródło: Geberit

Dodatkowe informacje:

Partnerem cyklu jest Geberit.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Za nami Scena Jutra 2025! Fotorelacja
W dniach 14–15 kwietnia Pałac Kultury i Nauki w Warszawie stał się centrum kreatywności i nowoczesnych technologii scenicznych za sprawą VII edycji międzynarodowej konferencji Scena Jutra. Wydarzenie zgromadziło ponad 120 prelegentów z 10 krajów, 40 wystawców oraz blisko 2000 uczestników reprezentujących świat kultury, sztuki i branży technologicznej.
Amuse 3.0 - narzędzie GenAI zoptymalizowane dla sprzętu AMD
Generatywne AI właśnie stało się lepsze i szybsze na komputerach z kartami graficznymi AMD Radeon i procesorami AMD Ryzen AI. Dzięki współpracy z Stability AI w najnowszej wersji Amuse 3.0 Beta można korzystać z modeli zoptymalizowanych dla sprzętu AMD, dzięki czemu szybkość generowania wzrosła ponad 4-krotnie. Narzędzie to zostało też wyposażone w wysokiej jakości...
Bakalland sponsorem Motoru Lublin
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do grona sponsorów piłkarskiej drużyny Motor Lublin i została jej oficjalnym partnerem. Partnerstwo z klubem to element długofalowego zaangażowania marki w społeczny i gospodarczy rozwój Lubelszczyzny, m.in. poprzez tworzenie setek miejsc pracy. W zlokalizowanej na terenie woj. lubelskiego fabryce w Janowie...
Kasa Stefczyka promuje Kredyt Hipoteczny
14 kwietnia 2025 roku ruszyła nowa kampania reklamowa Kasy Stefczyka. Tym razem marka zachęca do skorzystania z Kredytu Hipotecznego, który ma oferować szczególnie atrakcyjne warunki. Nowy przekaz reklamowy odwołuje się do marzeń członków rodziny o własnym „M”, w którym każdy znajdzie swój własny kąt. Z Kasą Stefczyka można spokojnie...
Natalia Szroeder w kampanii Deichmann - Color Your Way
Każda historia zaczyna się od pierwszego kroku – to właśnie idea przewodnia kampanii Color Your Way, której ambasadorką została piosenkarka Natalia Szroeder. Tej wiosny, promując kolekcję sneakersów adidas dostępną w sklepach DEICHMANN, marka inspiruje do podążania własną drogą i spełniania marzeń, jednocześnie pokazując, że styl i pewność siebie idą w parze z...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764