logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

„Kobiety w męskich oczach” – na plakatach Andrzeja Pągowskiego

  PR 22.12.2019, przeczytano 2943 razy

Borys Szyc, Piotr Fronczewski, Dawid Podsiadło, Janusz Gajos, Jerzy Bralczyk – to między innymi ich wypowiedzi stały się inspiracją dla Andrzeja Pągowskiego do stworzenia 12 wyjątkowych plakatów. Na bazie tej serii grafik powstała 9. edycja Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter, zatytułowana „Kobiety w męskich oczach”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_kobiety-w-meskich-oczach_-%E2%80%93-na-plakatach-andrzeja-pagowskiego,385184,artykul.html

„Kobiety w męskich oczach” to kolejna edycja projektu artystycznego realizowanego przez Gedeon Richter. Podobnie jak w poprzednim roku, autorem wszystkich grafik jest Andrzej Pągowski, wybitny artysta, specjalizujący się w plakacie. Jest on także dyrektorem artystycznym projektu – od jego pierwszej edycji w 2012 roku.

Zeszłoroczna edycja Kalendarza okazała się wielkim sukcesem. Na zaproszenie Andrzeja Pągowskiego, na kartach wydawnictwa głos zabrało 12 silnych pań ze świata kultury i sztuki m.in. Krystyna Janda, Magdalena Cielecka i Katarzyna Grochola, a ich wypowiedzi zilustrował sam artysta. W tym roku, z inicjatywy Gedeon Richter, postanowiono kontynuować ten koncept – tym razem, jednak, prezentując męski punkt widzenia na kobiety.

Motywem przewodnim naszego Kalendarza są oczywiście kobiety, ponieważ to właśnie je Gedeon Richter stawia w centrum swojego zainteresowania. Od lat naszymi działaniami kieruje troska o zdrowie kobiet i ich rodzin, a także dążenie do poprawy jakości ich życia. Tym razem jednak postawiliśmy na pokazanie kobiety – męskimi oczami. Spojrzenie na sprawy kobiet z perspektywy mężczyzny dało bardzo interesujący rezultat: zarówno z artystycznego jak i społecznego punktu widzenia.

Aneta Grzegorzewska, rzecznik prasowy Gedeon Richter Polska

12 męskich spojrzeń na kobiety

W tym roku Andrzej Pągowski zaprosił do współpracy znanych mężczyzn z szeroko pojętego świata kultury i sztuki: prof. Jerzego Bralczyka, Andrzeja Chyrę, Andrzeja Fogtta, Piotra Fronczewskiego, Janusza Gajosa, Pawła Małaszyńskiego, Tomasza Organka, Dawida Podsiadło, Andrzeja Saramonowicza, Andrzeja Seweryna, Borysa Szyca, Krzysztofa Zanussiego.

W tegorocznej, dziewiątej edycji, zwróciłem się do 12 wybitnych, mądrych i wrażliwych mężczyzn. Opowiedzieli oni o tym, jak postrzegają kobiety, jaką rolę im przypisują, jakie znaczenie ma ich obecność. Ich nietuzinkowe - jak oni sami - wypowiedzi posłużyły mi za inspiracje do tworzenia nowych ilustracji. Mam nadzieję, że połączenie słów moich przyjaciół z moją wizją plastyczną będzie z kolei inspiracją dla każdego w całym 2020 roku. Jestem przekonany, że z naszej wspólnej pracy wyłonił się obraz współczesnej kobiety – mądrej, odważnej i wyjątkowej

Andrzej Pągowski

Wypowiedzi, które stanowiły inspirację do powstania projektu, stanowią osobistą interpretację kobiecości każdego z panów, na którą wpływ miały doświadczenia życiowe, własna wrażliwość i indywidualny sposób odbierania świata. Można jednak zaobserwować pewne powtarzające się elementy, dzięki którym mamy możliwość zbudowania obrazu współczesnej kobiety – z męskiej perspektywy.

Kobieta - źródło inspiracji, motywacji i siły

Kobiety są postrzegane jako osoby, które pobudzają do pełniejszego, lepszego życia, dają motywację do bycia „najlepszą wersją samego siebie”. Tę właśnie cechę kobiet możemy znaleźć w wypowiedzi Pawła Małaszyńskiego:

Kobieta. Napędza mnie do działania tu i teraz. Mobilizuje mnie, kiedy dopada mnie słabość i zwątpienie. To ona ma tę siłę, by mnie podnieść, i to dzięki niej potrafię odbić się od najgłębszego dna. Siłą lwa jest jego lwica, która w zetknięciu z trudnymi okolicznościami zawsze przedkłada dobro osób, które kocha, nad własne. 

Paweł Małaszyński

Na siłę kobiet i ich ukształtowane już poczucie własnej wartości społecznej zwraca natomiast uwagę Tomasz Organek:

Dzisiejsze kobiety zyskały świadomość i kolektywną siłę. Policzyły siebie i policzyły, ile warta jest ich praca: ta sformalizowana oraz ta nieformalna, w domach pełnych dzieci. I chcą za tę pracę zapłaty. Równej płacy, równego traktowania, parytetów i szacunku. One już nie chcą czekać. One sobie po prostu biorą to, co im się należy. I wszystko jest come il faut.

Tomasz Organek

Kobiecość – ciepło, którego nie doświadczysz bez niej

Wśród wypowiedzi nie zabrakło także nawiązania do klasycznego „kobiecego ciepła”. W piękne słowa ubrał to malarz Andrzej Foggt:

Kobieta to czułość i ciepło serca i duszy. Uśmiech dziecka, intuicja proroka i ciało anioła. Reszta to tylko opakowanie, im większe, tym zawartość skromniejsza. Klasa kobiety ogranicza się do minimalnych środków zewnętrznych. Jedyny przepych to zabawa, zwana maskaradą.

Andrzej Foggt

Kobieta – budzi romantyzm

Temat kobiet obudził też w wielu panach skojarzenie romantyczne. Płeć piękna jawi się tutaj jako długo poszukiwana „druga połowa”, osoba, która daje wytchnienie i pomaga odnaleźć sens życia.

Kobieta jest długo poszukiwaną częścią mnie samego. Zjawiła się niespodziewanie, kiedy poszukiwania uznałem już za pracę Syzyfa.

Janusz Gajos

Bycie z kimś, kto rozumie jednocześnie i mnie, i świat, i kogo ja mogę, też rozumiejąc, podziwiać, daje rzadki, jak sądzę, poziom poczucia sensu i radości z życia. Za tę cenę warto godzić się na wiele samoograniczeń, tym bardziej, że zawsze okazują się potrzebne, a zwykle wręcz konieczne. A jeśli ten ktoś jest do tego kobietą, i to taką, jaką każda kobieta powinna chcieć być… Wtedy można sobie pozwolić na bycie mężczyzną.

Jerzy Bralczyk

Wszystkie wypowiedzi przedstawił w zwięzłej formie plakatu Andrzej Pągowski. W każdym projekcie zauważalny jest charakterystyczny dla artysty styl: mocna kreska, prosta forma, dynamika, detale, które sprawiają, że przekaz jest zrozumiały dla każdego odbiorcy. Z grafik bije autentyczność i zaangażowanie.

Wernisaż kalendarza „Kobiety w męskich oczach” planowany jest na początek lutego 2020 roku.

Źródło: Gedeon Richter

Galeria: „Kobiety w męskich oczach” – na plakatach Andrzeja Pągowskiego

Dodatkowe informacje:

„Kobiety w męskich oczach to 9. edycja kalendarza, przygotowywanego przez Gedeon Richter, autorstwa Andrzeja Pągowskiego. Prace artysty zainspirowane zostały wypowiedziami 12 mężczyzn ze świata kultury i sztuki: prof. Jerzego Bralczyka, Andrzeja Chyrę, Andrzeja Fogtta, Piotra Fronczewskiego, Janusza Gajosa, Pawła Małaszyńskiego, Tomasza Organka, Dawida Podsiadło, Andrzeja Saramonowicza, Andrzeja Seweryna, Borysa Szyca, Krzysztofa Zanussiego.  

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Saatchi & Saatchi z urodzinową kampanią OBI
Ruszyła ogólnopolska kampania urodzinowa OBI pod hasłem „27. urodziny OBI”. Za strategię oraz koncepcję kreatywną odpowiada agencja Saatchi & Saatchi. Planowaniem i zakupem mediów zajmuje się agencja Zenith, a za działania w obszarze Paid Social odpowiada Performics. Wszystkie agencje należą do Publicis Groupe.
Drink with Pride - antydyskryminacyjna kampania Waterdrop
Z okazji Miesiąca Dumy marka Waterdrop już po raz kolejny prezentuje limitowaną kolekcję stworzoną z myślą o celebracji różnorodności i wsparciu społeczności LGBTQIA+. Tegoroczna edycja kampanii „Drink with Pride” obejmuje szklaną butelkę Rainbow oraz Celebration Box. Waterdrop współpracuje z organizacjami Outright International oraz Queer Legal Futures,...
Becherovka odświeża oprawę wizualną z Hand Made
Becherovka stawia na nową oprawę graficzną w komunikacji na polskim rynku. Za opracowanie materiałów wspierających obecność marki odpowiada agencja Hand Made.
L’Oréal promuje refille
Grupa L'Oréal, światowy lider branży beauty, rozpoczęła swoją pierwszą globalną kampanię #JoinTheRefillMovement, obejmującą wiele marek, kategorii i kanałów dystrybucji. Jej celem jest zachęcenie konsumentów, by traktowali refille jako nowy element codziennej rutyny pielęgnacyjnej, tym samym wspierając bardziej zrównoważone podejście do...
PayPo i Sinsay łączą siły w muralowej kampanii
PayPo kontynuuje współpracę z marką Sinsay - jednym z najszybciej rozwijających się brandów w Europie, który dziś w swoim asortymencie ma już nie tylko odzież, ale też bogaty wachlarz dodatków, w tym m.in. elementy wyposażenia wnętrz czy linię kosmetyków do makijażu i pielęgnacji. W ramach kampanii realizowanej pod hasłem „Poczuj lato, poczuj swoją Aurę”, marki...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764