W nowej kampanii społecznej Stowarzyszenie Otwarte Drzwi zwraca uwagę na dramat osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Pomysł spotu odwołuje się do symboliki trzech mądrych małp i japońskiego przysłowia „nie widzę nic złego, nie słyszę nic złego, nie mówię nic złego”. Tyle że uwspółcześnionej za pomocą emoji. Porozumiewając się językiem młodych, 180heartbeats chce ich uczulić na problem agresji wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną. Czarno-biały film to historia chłopaka z zespołem Downa, którego w centrum handlowym szarpie i dręczy opiekun. Liczni świadkowie tej sceny przechodzą i nie reagują. Odwracają głowy i uciekają w swoje telefony. Dlatego ich zachowanie jest piętnowane emoji małpki, które zasłania twarz. W ten sposób twórcy kampanii chcą zwrócić uwagę na obojętność wobec agresji i dramatów osób z niepełnosprawnością. Przestrzegają, że obojętność jest rodzajem współczesnej niedojrzałości.
W Polsce jest prawie pół miliona osób z niepełnosprawnością intelektualną. Badania wskazują, że od dwóch do pięciu razy częściej są ofiarami przemocy niż osoby pełnosprawne. Najczęściej też doświadczają przemocy ze strony bliskich czy opiekunów. Wiele ofiar nie może się bronić, bo albo są na to zbyt słabe i zależne od sprawców albo i tak nikt im nie uwierzy. Natomiast system pomocy społecznej w Polsce jest zbyt słaby, by temu przeciwdziałać.
Spot, który przygotowała 180 można zobaczyć w kanałach społecznościowych (Facebook, Youtube):
Reżyseria: Mikołaj Sadowski
Operator: Bartosz Piotrowski
Muzyka: Maciek Dobrowolski
Realizator dźwięku: Michał Gorczyca
Kolor: Anna Sujka
Animacja: Mikołaj Sadowski
Produkcja: F25
Źródło: 180heartbeats + JUNG v MATT