Moc podcastów nie słabnie, o czym świadczą wyniki badania przeprowadzonego w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna. Okazuje się, że PODCAST JEST DOSKONALE ROZPOZNAWALNĄ FORMĄ TREŚCI I ZETKNĘŁO SIĘ Z NIM 85 PROC. WSZYST- KICH UŻYTKOWNIKÓW INTERNETU. Co więcej, niemal dwie trzecie internautów deklaruje, że słucha podcastów, a prawie jedna trzecia robi to przynajmniej raz w tygodniu.
Co istotne, podcasty słychać wszędzie. Treści te docierają zarówno do niewielkich wsi, gdzie słucha ich już 59 proc. mieszkańców, jak i wielkich aglomeracji miejskich – 63 proc. Słuchają głównie młodsi internauci. Najwięcej entuzjastów podcastów, bo aż 73 proc., jest w grupie wiekowej od 25. do 34. roku życia. Z kolei najmniejszą słuchalność deklarują przedstawiciele grupy powyżej 55. roku życia – 57 proc. respondentów.
Najchętniej w domu i na YouTube
Polacy najchętniej słuchają podcastów w domowym zaciszu. Ten sposób konsumowania treści dostarczanych przez internetowych twórców deklaruje aż 74 proc. badanych. Trzeba jednak nadmienić, że wartość ta wzrasta wraz z wiekiem respondentów. Na słuchanie podcastów użytkownicy najczęściej poświęcają od 10 do 30 minut – taką długość wskazała niemal połowa (48 proc.) respondentów.
Dane świadczą również o tym, że źródłem, z którego użytkownicy korzystają najchętniej przy słuchaniu swoich ulubionych audycji, jest serwis YouTube (70 proc.). Z tego powodu coraz więcej twórców decyduje się nagrywać swoje treści również w formie wideo. Innym popularnym źródłem są konkretne strony internetowe (37 proc.), a dopiero za nimi znajduje się serwis streamingowy Spotify (25 proc.).
Słuchacze żądni wiedzy
Wśród powodów, dla których internauci sięgają po podcasty, najczęściej pojawia się chęć poszerzenia horyzontów i wzbogacenia wiedzy (48 proc. badanych). Spora część słuchaczy poszukuje w nich rozrywki (35 proc.). Nie brakuje także użytkowników, którym podcasty wypełniają czas przy okazji wykonywania prostych czynności, jak sprzątanie czy gotowanie (25 proc.).
Polacy najchętniej wybierają podcasty poświęcone bieżącym informacjom z kraju i ze świata. Słucha ich 36 proc. respondentów. Niewiele mniej użytkowników sięga po rozmowy z ciekawymi i znanymi gośćmi (35 proc.), treści poświęcone zdrowiu (34 proc.) oraz edukacji (31 proc.). Jedna czwarta badanych deklaruje, że chętnie wybiera podcasty o tematyce kulturalnej, kryminalnej i komediowej. W podcasty inwestują również firmy oraz instytucje, a wsłuchiwanie się w proponowane przez nie treści zadeklarowało 23 proc. badanych.
Sponsor zamiast patrona
Twórcy podcastów korzystają z różnych sposobów finansowania swojej działalności. Bywa, że ich twórczość wspierają finansowo fani, którzy jako patroni wpłacają co miesiąc określoną kwotę na wskazane przez podcasterów konta. Na takie wspieranie ulubionych autorów decyduje się jednak zaledwie 8 proc. słuchaczy. Z tego powodu twórcy chętnie podpisują umowy ze sponsorami, którzy reklamują następnie swoją markę w nagraniu. Zdecydowana większość użytkowników (85 proc.) nie widzi w tym rozwiązaniu nic złego, twierdząc, że obecność sponsora nie przeszkadza im w konsumowaniu zawartych w podcaście treści.
- Cały raport dostępny jest TUTAJ.
Źródło: Studio PLAC