logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

„Porządek w projektowaniu” - Jean Ulysses Voelker

   18.07.2020, przeczytano 634 razy
ilustracjastrzałka

W tej książce znajdziecie odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, a także wiele więcej. Porządek w projektowaniu to zajmujące wprowadzenie do projektowania i komunikacji wizualnej, bogato zilustrowane przykładami i opatrzone praktycznym słowniczkiem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_porzadek-w-projektowaniu_---jean-ulysses-voelker,387816,artykul.html

O książce

  • Gdzie używa się siatek? Dlaczego są tak istotne?
  • Jak się je tworzy?
  • Jak zacząć projektować na siatkach?
  • Czym różni się komunikacja wizualna od werbalnej?
  • Czym są retoryka wizualna i cztery strony komunikatu?
  • Jakie role w projektowaniu odgrywają metoda i intuicja?

O Autorze

Ulysses Voelker – grafik, projektant i typograf. Ukończył studia w Hochschule für Künste w Bremen. Zanim założył własne studio projektowe pracował w wielu uznanych agencjach. Był współtwórcą instytutu badawczego Designlabor Gutenberg. W latach 2000–2019 wykładał na uniwersytecie w Moguncji. Obecnie wykłada typografię we Frankfurcie nad Menem, a także w Belgii i w Holandii. 

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Przedmowa

Termin „komunikacja wizualna” wskazuje, że przynajmniej część ludzi pragnie porozumiewać się niewerbalnie. Ważne są zarówno treść komunikatu i jego adresat, jak i sposób przekazywania informacji. To właśnie nas interesuje. Rzecz jasna, atrakcyjność powierzchni nie jest zupełnie pozbawiona znaczenia, ale też nie można wyolbrzymiać jej roli. Wszystko zależy bowiem od celu komunikacji, nośnika, a także subiektywnej oceny, co jest atrakcyjne, a co nie. Konstruowanie komunikacji wizualnej oznacza natomiast, że kierując się regułami kompozycyjnymi właściwymi dla określonego rodzaju publikacji, porządkujemy treść i ustalamy jej hierarchię. To dzięki tym regułom książka może stać się książką, a czasopismo – czasopismem. Dla projektantów stanowią one wskazówki, na co trzeba uważać. Najbardziej pomocne często okazują się przy tym siatki (gridy), których funkcjom oraz zastosowaniom poświęcona jest niniejsza książka.

Czytelnik będzie mógł zajrzeć za kulisy, podpatrzeć, jak projekt się rodzi i nabiera kształtów. Projektowa „kuchnia” to cały odrębny świat, składający się nie tylko z przydatnych dla grafika narzędzi, takich jak siatki, ale także z kulturowych nawyków, zasad porządkowania i schematów działania, technicznych innowacji i sprawdzonych rozwiązań. Innymi słowy, chodzi tu o komunikację wizualną we wszystkich jej aspektach. Moim celem jest wyjaśnienie rządzących nią zasad i pokazanie, że każdy projekt zakorzeniony jest w procesach komunikacji, złożonych z rożnego rodzaju intelektualnych analiz i konkluzji. Niniejsza książka stanowi krótkie wprowadzenie do zasad komunikacji wizualnej. Składa się z czterech części. Pierwsza poświęcona jest praktycznym aspektom projektowania: Kiedy stosować określone rodzaje siatek? Jakie jest ich znaczenie? W jaki sposób się je tworzy? W drugiej  części odpowiadam na, wydawać by się mogło, proste pytania: O czym należy pamiętać przy projektowaniu? Jak zacząć? Część trzecia dotyczy kwestii natury teoretycznej, na przykład: Czym jest „retoryka wizualna”? Jakie są „cztery strony komunikatu”? W jaki sposób mają się do siebie intuicja i metoda? Ostatnia część zawiera słownik, w którym wyjaśniono terminy używane w niniejszej książce, i listę publikacji, z którymi warto się zapoznać.

Oddaję zatem do rąk czytelnika zwięzły zestaw objaśnień, praktycznych wskazówek i kontekstów. Jestem przekonany, że lektura tej książki może zmienić sposób patrzenia na strukturę projektowania (a w pewnej mierze również na świat). Pomoże też projektować z większą precyzją i bardziej odpowiedzialnie.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Jean Ulysses Voelker
Porządek w projektowaniu.
Siatki w projektowaniu graficznym – teoria i praktyka

wydawca: d2d.pl
przekład: Magdalena Komorowska
ISBN 978-83-950382-9-7
premiera: 18 maja 2020
Kraków 2020
format: 175×250 mm
stron: 176
oprawa twarda
dwa kolory

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Triumf typografii” Henk Hoeks i Ewan Lentjes
Typografia to coś więcej niż tylko projektowanie krojów pism czy layoutu. Dotyka ważnych dla społeczeństwa kwestii: wolności słowa drukowanego, dyskursu demo­kratycznego. To dzięki sile typografii ów dyskurs przybrał postać gry polegającej na ścieraniu się argumentów i ­kontrargumentów.
Kimberly Elam „Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej”
W Siatkach, czyli zasadach kompozycji typograficznej autorka z przenikliwością analizuje najpowszechniejszy, a zarazem najbardziej wyrafinowany i rzadko właściwie rozumiany system organizacji wizualnej: siatki modułowe,
„Orli Dom” trafia do księgarń i pod patronat Signs.pl
W maju e-book prezentujący projekt „Orli Dom” trafił do księgarń internetowych. Po nieudanych próbach znalezienia wydawcy książki drukowanej autor zdecydował się wydać pierwszy tom w wersji elektronicznej.
Miłość do designu i druga podróż sentymentalna Chochlika
Jest kilka uza­sad­nień, któ­rymi można tłu­ma­czyć decy­zję pod­pię­cia pod jed­nym tytu­łem, reflek­sji zwią­za­nych z lek­turą dwóch odręb­nych pozy­cji książ­ko­wych. Obie uka­zały się w tym roku, nakła­dem wydaw­nic­twa „Karak­ter”. Obie otrzy­ma­łem do recen­zji i przeczyta­łem je rów­no­le­gle, mniej wię­cej w tym...
Pierwsza podróż sentymentalna Chochlika
Jest kilka uza­sad­nień, któ­rymi można tłu­ma­czyć decy­zję pod­pię­cia pod jed­nym tytu­łem, reflek­sji zwią­za­nych z lek­turą dwóch odręb­nych pozy­cji książ­ko­wych. Obie uka­zały się w tym roku, nakła­dem wydaw­nic­twa „Karak­ter”. Obie otrzy­ma­łem do recen­zji i prze­czy­ta­łem je rów­no­le­gle, mniej wię­cej w tym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764