logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

„Roll-up gate”: Ziobro nie odpuszcza w sprawie drukarza z Łodzi. Kasacja do SN

   19.09.2017, przeczytano 1724 razy
ilustracja

Jak czytamy w komunikacie Prokuratury Krajowej, Zbigniew Ziobro skierował do Sądu Najwyższego kasację od wyroku w sprawie drukarza, który z powodu swych przekonań odmówił wydrukowania plakatów fundacji LGBT i wniósł o jego uniewinnienie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_roll-up-gate_%3A-ziobro-nie-odpuszcza-w-sprawie-drukarza-z-lodzi.-kasacja-do-sn,33767,artykul.html

Prawomocny wyrok skazujący

Sąd Rejonowy dla Łodzi - Widzewa w Łodzi wyrokiem z 31 marca 2017 r. uznał, że łódzki drukarz dopuścił się wykroczenia. Miało ono polegać na umyślnej i bez uzasadnionej przyczyny odmowie wykonania usługi na rzecz Fundacji LGBT Business Forum, do którego był obowiązany (art. 138 kodeksu wykroczeń).

Wyrok w sprawie drukarza z Łodzi jest historyczny. Daje nadzieję na ukształtowanie się nowej linii orzeczniczej polskich sądów, w której nie ma miejsca na dyskryminowanie osób LGBT w dostępie do usług
– komentował wyrok adw. Paweł Knut z KPH, która prowadziła sprawę.

Apelację od tego wyroku, na korzyść obwinionego drukarza, wniósł m.in. prokurator Prokuratury Okręgowej w Łodzi i obrońca obwinionego, którzy domagali się jego uniewinnienia przez sąd odwoławczy.

Sąd Okręgowy w Łodzi nie uwzględnił tych apelacji i wyrokiem z 26 maja 2017 roku utrzymał w mocy orzeczenie sądu I instancji. Sędzia Grzegorz Gała uzasadniając decyzję powołał się na art. 138 Kodeksu wykroczeń, zgodnie z którym „Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze grzywny”. Swoim wyrokiem sąd potwierdził możliwość korzystania z tego artykułu  w kontekście dyskryminacji osób LGBT w dostępie do usług.

Zarzuty kasacyjne ministra sprawiedliwości

Zdaniem Zbigniewa Ziobry Sąd II instancji nienależycie ocenił zarzuty, w których zakwestionowane zostało powstanie po stronie obwinionego obowiązku realizacji świadczenia na rzecz Fundacji LGBT Business Forum, także kwestionujące stanowisko Sądu I instancji, że odmowa świadczenia przez obwinionego, w tym wynikająca z jego przekonań religijnych, nie była uzasadniona w rozumieniu art. 138 kodeksu wykroczeń.

Ziobro wniósł o uchylenie wyroku Sądu Okręgowego w Łodzi oraz utrzymanego w mocy wyroku Sądu I instancji i o uniewinnienie obwinionego od popełnienia wykroczenia z art. 138 kodeksu wykroczeń. Zdaniem ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego dowody zgromadzone w tej sprawie pozwalają na przyjęcie, że w chwili, w której obwiniony odmówił wykonania usługi, strony pozostawały na etapie negocjacji mogących ewentualnie prowadzić do zawarcia umowy, która finalnie nie została jednak zawarta.

Kasacja kwestionuje również rzetelność kontroli odwoławczej orzeczenia Sądu I instancji w zakresie przyczyny odmowy realizacji świadczenia na rzecz Fundacji LGBT Business Forum. Sąd Okręgowy w Łodzi w uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia wyraził przekonanie, że indywidualny światopogląd, czy subiektywne rozumienie wyznawanej religii, nie mogą stanowić uzasadnionej przyczyny odmowy świadczenia w rozumieniu art. 138 kodeksu wykroczeń.

Inaczej odmowę interpretuje Zbigniew Ziobro podkreślając, że obwiniony nie działał złośliwie, z zamiarem szykanowania czy poniżenia pomimo, że negatywne postrzeganie ruchów LGBT było wyrazem jego osobistej i podyktowanej względami religijnymi oceny.

Kasacja wskazuje, że Sąd odwoławczy powinien również uwzględnić wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 października 2015 roku, w którym stwierdzono, że wolność sumienia, a więc także prawo do sprzeciwu wobec postępowania sprzecznego z sumieniem, stanowią kategorie pierwotne i niezbywalne, niezależnie od tego, czy istnieją przepisy je potwierdzające.

Postępowanie przed TK dotyczyło wówczas prawa lekarzy i farmaceutów do odmowy świadczeń ze względów na konflikt sumienia. W wyroku podkreśla się jednak, że prawo takie powinno łączyć się z obowiązkiem uprzedniego powiadomienia (w tym wypadku przełożonego) jakich świadczeń lekarz wykonywać nie zamierza. Trybunał stwierdził również, że z art. 65 ust. 1 konstytucji nie można wyprowadzić obowiązku państwa zagwarantowania pracy w warunkach wolności od konfliktów sumienia. Z przepisu tego nie wynika prawo do wykonywania zawodu w sposób wolny od konieczności podejmowania trudnych wyborów, związanych z różnego rodzaju odpowiedzialnością.

Źródło: Prokuratura Krajowa, Trybunał Konstytucyjny

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Trzeba być dużym producentem reklam, najlepiej niemieckim, wtedy wolno więcej ;)

"Onet wstrzymuje emisję spotów „Sprawiedliwe sądy”. „Kampania nie jest zgodna z zasadami i wartościami grupy”

Za kampanię „Sprawiedliwe sądy” odpowiada Polska Fundacja Narodowa (fot.YT/Sprawiedliwe Sądy)
Onet-RAS Polska wstrzymuje w swoich mediach kampanię „Sprawiedliwe sądy” i przyznaje, że jej treść jest niezgodna z zasadami i wartościami niemiecko-szwajcarskiej grupy kapitałowej. Kampania nie ukaże się również w mediach Agory i „Dzienniku Gazecie Prawnej” – informuje branżowy portal press.pl.

„Zatrzymaliśmy emisję, ponieważ potwierdzenie realizacji kampanii było błędem. Treść kampanii nie jest zgodna z zasadami i wartościami Grupy Onet-RAS Polska (...). Szczerze żałujemy popełnionego błędu” – poinformowała „Presserwis” Agnieszka Odachowska, dyrektor komunikacji korporacyjnej Grupy Onet-RAS Polska."

pzdr.

avatar użytkownika
,

Na to samo powoływała się ostatnio TVP odmawiając emisji reklam o książce poświęconej Macierewiczowi, więc teza, że trzeba być podmiotem niemieckim jest zupełnie nietrafiona. Zauważ, że przy każdej dyskusji tego typu - przynajmniej jeśli chodzi o stanowisko redakcji Signs.pl - pada nasze zastrzeżenie, że powoływanie się na wartości i kwestie etyczne jest całkowicie OK, ALE... pod warunkiem uprzedniego publicznego ogłoszenia, że się zamierza takie ograniczenia stosować. Podkreślaliśmy to chyba przy każdej okazji gdy pojawiał się temat powoływania się na "klauzule sumienia". Na to samo wskazał TK w wyroku dotyczącym lekarzy - chcesz, powołuj się, ale uprzedź przełożonego i nie wymagaj od państwa, żeby zapewniło ci warunki pracy pozwalające uchylić się od konsekwencji takich wyborów!

Tak to działa w wypadku mediów - redakcje zastrzegają sobie zazwyczaj takie prawo wystawiając ofertę dla reklamodawców. TVP powoływała się dodatkowo na obowiązujące bez konieczności składania specjalnych oświadczeń woli przepisy ustawy o radiofonii i telewizji. Zatem jak widzisz nie trzeba być ani producentem reklam, ani niemieckim podmiotem - wystarczy być uczciwym przedsiębiorcą i uprzedzić klientów o obowiązujących w firmie zasadach gry, np. że "w tej drukarni ocenia się klientów i ich zlecenia pod kątem zgodności z własnym systemem wartości i normami etycznymi" - biorąc na klatę wszystkie konsekwencje takiego oświadczenia. Proste? Uczciwe? Po co te insynuacje o niemieckich podmiotach?
  

avatar użytkownika
,


"Wolność gospodarcza – swoboda podejmowania działalności gospodarczej, wolna od ingerencji państwa. Jest pochodną wolności człowieka i prowadzi do powstrzymania się państwa od ingerowania w tę autonomię w sposób, który zaprzeczałby istnieniu praw i wolności obywateli w gospodarce. Tym samym, wolność gospodarcza jest dla gospodarującego obywatela gwarancją autonomii jego woli, stosunków konkurencji i porządku gospodarczego."

Czyli: nie podoba mi się reklama - nie emituje jej w swoich mediach, nie podoba mi się mięso - nie sprzedaje w swoim sklepie itd itd.
  

avatar użytkownika
,

Oczywiście - ale pod warunkiem, że jeśli ustalasz takie zasady gry i zapraszasz do gry partnerów, to zasady te partnerom ujawniasz, nie uchylając się od konsekwencji takiego wyboru. "Wolność gospodarcza" nie oznacza bynajmniej wyjęcia jej spod reguł, przeciwnie - tylko rygorystyczne przestrzeganie reguł wolnorynkowych pozwala temu mechanizmowi funkcjonować

Pan minister Ziobro wyjaśniał, że występuje o kasację rzekomo po to, aby Gazeta Wyborcza miała prawo nie emitować nieodpowiadających jej reklam. Jak sam pokazałeś jest to zbytek troski, ponieważ i Gazeta Wyborcza i Onet i TVP i TV Republika mogą już dziś odmówić emisji reklam, które nie są zgodne z ich linią polityczną, światopoglądową, etyczną itp. (inna rzecz czy media publiczne mają prawo reprezentować "linie polityczne"...).

Gdyby ta firma w Łodzi ostrzegała klientów, że zamówienie zostanie ocenione przez pryzmat przekonań ideologicznych wykonawcy (tak jak media ostrzegają reklamodawców), a jeszcze lepiej - gdyby było jasne jakie to przekonania (tak jak jest to jasne w wypadku mediów) to klient mający kontrowersyjną z tego punktu widzenia robotę po prostu zostałby uprzedzony, że do współpracy gospodarczej zaproszony nie jest. Jeśli ktoś idzie do TVP w sprawie reklamy książki o Macierewiczu, albo do Onetu w sprawie kampanii promującej kontrowersyjne działania obozu rządzącego, to ma zapewnione wszystko co konieczne aby liczyć się z tym, że zostanie wyproszony.

Podobnie Ty masz pełne prawo dobierać sobie gości, których zapraszasz do domu. Ale to zapraszanie to też pewna odpowiedzialność - musisz pilnować kogo wpuszczasz. Jeśli najpierw nagonisz do domu tabun ludzi, a potem dopiero zaczniesz oceniać gości wypraszając tych, którzy Ci się nie spodobają, to będzie to wobec tych ludzi zwykłe łajdactwo, które może się dla kogoś źle skończyć - i żadne bajdy o wolnościach Tomków w ich domkach nie pomogą...
  

avatar użytkownika
,

Mam prawo do nietolerancji.

avatar użytkownika
,

Ale nie do dyskryminacji.  

Najnowsze w tym dziale

Warszawskie kawiarnie coraz częściej korzystają z potencjału neonów LED od Ledon Design, by wyróżnić swoje lokale na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę klientów. Dzięki nowoczesnej technologii i szerokim możliwościom personalizacji, neon na ścianę staje się nie tylko efektownym elementem dekoracyjnym, ale również skutecznym narzędziem...
Agencja kreatywna Amooco nawiązała strategiczną współpracę z marką Tefal, znanym producentem sprzętów domowych i kuchennych. Celem tej kooperacji jest tworzenie efektywnych kampanii marketingowych, które wspierają sprzedaż oraz angażują konsumentów w okresie przedświątecznym.
Piątnica promuje Serki Wiejskie
Od 20 stycznia 2025 roku startuje kampania promująca Serki Wiejskie z Piątnicy w dwóch wariantach: wysokobiałkowym oraz z dodatkiem owoców. Spoty reklamowe koncentrują się na wyjątkowych cechach tych produktów – zarówno smakowych, jak i funkcjonalnych. Serek Wiejski wysokobiałkowy to idealna opcja dla osób prowadzących aktywny tryb życia, a...
Novo Nordisk – globalna firma działająca w branży farmaceutycznej po raz trzeci wybrała agencję AHAVA PR do obsługi działań komunikacyjnych w ramach kampanii “Porozmawiajmy szczerze o otyłości”. Decyzja o zaangażowaniu AHAVA PR w prace nad 6. edycją kampanii była podyktowana wysokim poziomem zrozumienia specyfiki projektu i branży oraz wypracowaniem innowacyjnego,...
Podrażnione gardło w kampanii Fiorda
Ruszyła nowa kampania Fiorda – wspiera, gdy podrażnione gardło doskwiera
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764