Czy pamiętasz, jak smakowała poranna kawa? Potrafisz przypomnieć sobie, jaki dźwięk obudził Cię dzisiaj? Czy wiesz, jak pachnie park w wiosenny poranek? Duże natężenie różnorodnych bodźców, które docierają do człowieka każdego dnia sprawia, że ludzkie zmysły nie są już tak wyostrzone, jak dawniej. Organizatorzy akcji „Nie odchodź od zmysłów” postanowili to zmienić i zachęcić wszystkich do otwarcia się na zmysłowe doznania.
Kampania miała na celu zwrócić uwagę na kluczową rolę zmysłów podczas poznawania i interpretacji otoczenia w codziennym życiu. Towarzyszą nam one każdego dnia - od najprostszych czynności po bardziej złożone, takie jak np. decyzje zakupowe. Jednak nadmiar przypadkowych impulsów tworzy chaos komunikacyjny, który zamiast przyjemnego doświadczenia konsumenta powoduje jedynie frustrację. Z tego powodu specjaliści ds. marketingu rekomendują przygotowanie konkretnego, zrozumiałego przekazu, który wpłynie na wszystkie zmysły odbiorcy i wywoła u niego pozytywne emocje. Dobre doświadczenie z marką będzie tym silniejsze i bardziej zapadające w pamięć, im więcej zmysłów zostanie zaangażowanych w proces jego kreacji. Dzięki temu konsument będzie bardziej otwarty na oddziaływanie produktu i chętny do dokonania zakupu, a w efekcie wzrośnie też jego przywiązanie do marki.
Chcąc pokazać, jak wiele można zyskać skupiając się na swoich zmysłach, organizatorzy kampanii na przełomie maja i czerwca 2014 r. zaprosili mieszkańców Poznania i Warszawy na treningi zmysłów smaku, wzroku, węchu, słuchu i dotyku. Akcji towarzyszył bohater marki, Loocjan, trener zmysłów i ekspert zmysłowego postrzegania.
W ramach „Nie odchodź od zmysłów” w kilku lokalizacjach pojawiły się specjalnie przygotowane urządzenia, dzięki którym ponad 500 osób miało okazję przez moment skupić się tylko na jednym ze swoich zmysłów. Nietypowe reakcje na nowe doznania rejestrowała ekipa filmowa, a efekty jej pracy oraz zdjęcia z treningów, można zobaczyć na dedykowanej stronie http://www.nieodchodzodzmyslow.com.pl/. Dodatkowo, kampania była prowadzona na Facebooku, Instagramie i Google+.
Działania były ściśle związane z marketingiem doświadczeń, znanym także jako experiental marketing. Polega on na budowaniu bezpośredniego, pozytywnego doświadczenia z marką poprzez stworzenie takiej akcji marketingowej z wykorzystaniem produktu lub usługi, w którą konsument sam chętnie i świadomie się zaangażuje.
– Experiential marketing jest obecnie w Polsce kojarzony przede wszystkim z organizacją eventów, a jest to tylko jedno z wielu narzędzi kreowania bezpośredniego, wielowymiarowego doświadczenia konsumenta - mówi Magdalena Mazurkiewicz, Dyrektor Operacyjny agencji Lookad. – Decyzje zakupowe podejmowane są najczęściej pod wpływem emocji, na które wpływa każdy kontakt z marką, produktem czy usługą. Takie osobiste doświadczenia konsumenta mają większe znaczenie niż zwykła informacja czy promocja. Dlatego trzeba zadbać o to, by były one jak najlepsze – dodaje.
Akcja „Nie odchodź od zmysłów” zainicjowała pojawienie się na rynku nowej agencji kreatywnej marketing services Lookad, która została wyłoniona ze struktur PMT Marketing System (Upright Group). Opierając się na ponad 12-letnim doświadczeniu spółki, agencja będzie specjalizować się właśnie w marketingu doświadczeń. W efekcie jego zastosowania klienci Lookad mogą spodziewać się wzrostu sprzedaży, świadomości i wizerunku marki, a finalnie lojalności i zaangażowania konsumentów.
Agencja będzie się komunikować głównie kanałami bezpośrednimi off- i online. Dzięki własnej strukturze terenowej Lookad może kreować bezpośrednie doświadczenie konsumenta z marką na szeroką skalę. Firma jest członkiem międzynarodowej organizacji experiential marketingu IXMA (International Experience Marketing Association), dzięki czemu ma dostęp do najnowszych badań i ekspertów z tej dziedziny.
Źródło: Lookad